• Soulz

    220v till 110v

    Snälla, ni som är mer tekniskt kunniga än mig, hjälp mig! :)

    Jag vill kunna koppla i min hårfön i badrummet, utan att behöva öppna dörren och dra en förlängningssladd in i badrummet.

    Dock är den enda kontakt jag har i badrummet till för 110v, och ser helt annorlunda ut jämfört med 'vanliga' vägguttag. Bild bifogas.

    Finns det någon slags adapter, eller om det kallas omvandlare kanske, som jag skulle kunna köpa för att kunna koppla in hårfönen inne i badrummet?

    En förklaring på vad jag bör köpa är jag rädd inte räcker.

    Skulle uppskattaen en länk direkt till någon webbutik som säljer just denna prylen. :)

    Stort tack på förhand.

    /SARA

  • Svar på tråden 220v till 110v
  • Lena

    Ta med hårfönen och foto på kontakten så kan du gå till tex Clas Ohlsson och fråga

  • Aikido

    Det är farligt att dra in en förlängningssladd med 230 volt till badrummet. Föna håret i ett annat rum.

  • jlhm

    Nej eftersom 110V uttaget endast klarar 18VA och inte är i närheten av vad du behöver för din hårfön.

    Att dra in en förlängningssladd från ett annat rum är inte att rekommendera och kan bli direkt livsfarligt om den kommer i kontakt med vatten på något sätt.

  • Demmpa

    Ring en elfirma och beställ utbyte av 110V-rakapparatsuttaget till ett vanligt 230V-uttag, idragning av jordtråd till uttaget samt installation av jordfelsbrytare (JFB).
    Elektrikern vet exakt vad som behövs.

    Normalt är det bästa är att sätta JFBn så att den täcker hela gruppcentralen.

  • Noname00

    Det där är ett 110 volts uttag, men du kan köra din 220 volts maskin i den bara kontakten passaer, och det ser ut som på bilden att uttaget är både usa och euro-kontakt.

    Tvärtom kan man inte göra en 110volts hårför i 220v uttag.

  • EnAnonumius
    Demmpa skrev 2016-04-05 22:10:13 följande:
    Ring en elfirma och beställ utbyte av 110V-rakapparatsuttaget till ett vanligt 230V-uttag, idragning av jordtråd till uttaget samt installation av jordfelsbrytare (JFB). Elektrikern vet exakt vad som behövs. Normalt är det bästa är att sätta JFBn så att den täcker hela gruppcentralen.
    Vill bara tillägga:
    Det finns ju till och med EU lagkrav på att JFB skall installeras i alla fastigheter i hela EU. Villaägare skall ombesörja detta själva visserligen.
    Och det skall täcka hela gruppcentralen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Demmpa
    Noname00 skrev 2016-04-06 01:48:04 följande:

    Det där är ett 110 volts uttag, men du kan köra din 220 volts maskin i den bara kontakten passaer, och det ser ut som på bilden att uttaget är både usa och euro-kontakt.

    Tvärtom kan man inte göra en 110volts hårför i 220v uttag.


    Nja, viss apparatur klarar av halva spänningen men då med ungefär halv effekt.
    En hårfön klarar av halverad spänning men om det är elektronik i apparaten så finns det risk att elektroniken går sönder.

    På bla 70-talet så var många (alla?) rakapparater bara nätdrivna, många hade en liten omkopplare mellan 110&220V.
  • Demmpa
    EnAnonumius skrev 2016-04-06 11:07:36 följande:
    Vill bara tillägga:
    Det finns ju till och med EU lagkrav på att JFB skall installeras i alla fastigheter i hela EU. Villaägare skall ombesörja detta själva visserligen.
    Och det skall täcka hela gruppcentralen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Har du någon länk till gällande EU-lagtext angående att JFB ska installeras retroaktivt?

    Vad jag känner till så finns det (nästan?) inga retroaktiva lagkrav gällande elinstallationer.
    Alla nya lagkrav gäller bara för nyinstallation, större ändringar och viss utökning.
  • EnAnonumius
    Demmpa skrev 2016-04-07 20:01:15 följande:
    Har du någon länk till gällande EU-lagtext angående att JFB ska installeras retroaktivt? Vad jag känner till så finns det (nästan?) inga retroaktiva lagkrav gällande elinstallationer. Alla nya lagkrav gäller bara för nyinstallation, större ändringar och viss utökning.
    Tja..
    Jag bor i miljonprogramshus uppförda på 60-70 talet så det är knappast något nybygge är det ju inte. De installerade jordfelsbrytare i dessa husen för fyra år sedan.
    På pappret så stod det att det var gällande enligt EU direktiv.

    Ja det stämmer att i normalfallet så är det ju knappast "retroaktivt" med EU lagar. Dock när det kommer till att installera jordfelsbrytare så går det att installera i efterhand faktiskt., och man skall "passa på att slänga in dem" vid nybygge.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Demmpa

    @EnAnonumius, sattes det bara in JFB, eller gjordes det något mer i lägenheterna?

    Självklart går det att installera JFBer i befintligt elsystem/bostad, jag har gjort det.

    Vid bla nybygge så är det inte "passar på att slänga in dem" utan det är lagkrav som gäller för JFB.

  • Anonym (Undrar)
    jlhm skrev 2016-04-05 19:14:37 följande:

    Nej eftersom 110V uttaget endast klarar 18VA och inte är i närheten av vad du behöver för din hårfön.

    Att dra in en förlängningssladd från ett annat rum är inte att rekommendera och kan bli direkt livsfarligt om den kommer i kontakt med vatten på något sätt.


    Varfor är det farligt om den är jordat? ?????????
  • Friger
    EnAnonumius skrev 2016-04-08 02:11:48 följande:
    Tja..
    Jag bor i miljonprogramshus uppförda på 60-70 talet så det är knappast något nybygge är det ju inte. De installerade jordfelsbrytare i dessa husen för fyra år sedan.
    På pappret så stod det att det var gällande enligt EU direktiv.

    Ja det stämmer att i normalfallet så är det ju knappast "retroaktivt" med EU lagar. Dock när det kommer till att installera jordfelsbrytare så går det att installera i efterhand faktiskt., och man skall "passa på att slänga in dem" vid nybygge.

    Det är i vart fall fel. Finns inget sådant EU-direktiv.

    Kravet på jordfelsbrytare i gamla anläggningar regleras i ELSÄK-FS 2008:1.

    På slutet under "Ikraftträdande och övergångsbestämmelser".

    En vanlig orsak till varför jordfelsbrytare monteras på centraler i hus av den årgången är för att det sker ett stambyte. Då utförs ofta arbeten och ändringar i el-anläggningen i badrummen som innebär att det är ett krav på jordfelsbrytare i vart fall där. Då kan man lika gärna låta den skydda hela lägenheten. Men inte alltid. Finns dom som sätter bara på badrummet.

  • Friger
    Anonym (Undrar) skrev 2021-12-19 19:41:31 följande:
    Varfor är det farligt om den är jordat? ?????????
    Orsaken till varför det inte var tillåtet med uttag i badrummet förut var för att vatten bidrar till bra kontakt. Dvs är du blöt och leker med el blir resultatet värre.

    Senare när man godkände uttag i badrum så gjorde man det med kravet att uttaget då skulle ligga skyddad bakom en jordfelsbrytare. Samt att det bara fick sitta på vissa platser i badrummet där det ansågs säkert.

    Drar du in en egen skarvsladd så rundar du regelverket. Du kan ju i värsta fall pluggat in den jordade skarvsladden i ett ojordat uttag som är anslutet till en central utan jordfelsbrytare. Då är det alla fel som går.

    Orsaken till varför man har dom där reglerna är ju för att folk dött av el inne badrummen.
Svar på tråden 220v till 110v