• Mentor

    Får kommuner marknadsföra odugliga hästgårdstomter?

    Hej.


    Jag började min hästkarriär tidigt. Jag var väl en sådär 10-11 år när jag började rida hemma hos farfar.


    Min farfar hette Julius Sandberg och drev Tåkasjö Gård strax norr om Olofström.


    Farfar var en s.k Hästkarl, och hade många hästar. De användes både i lantbruket och i skogsbruket där.  1969 fick min farmor ett arabföl av Julius i present. Det var denna arabvallack som jag lärde mig rida på. Så fantastiskt det var att ge sig ut helt ensam i naturen och upptäcka små stigar och vägar. Man kände sig som en cowboy.  I och med att jag tillbringade så mycket tid med hästarna så förstod jag allt mer deras behov av utrymme och bete.


    1993 köpte jag en litet hus i Rosenfors Jämshög på grund av det fria läget.  Det fanns "byggplaner" redan då, men då gällde det bostadshus uppe vid den gamla banvallen. Detta tyckte jag var helt okey, trevligt med lite grannar.


    När vi fick höras talas om "Hästgårdsplaner", trodde vi först det var ett skämt.


    Jag skriver nu detta för att jag har god lokalkännedom och vill informera blivande köpare om Rosenforsområdet och kommunens försök att sälja värdelös mark och lura blivande hästgårdsköpare.


    Här är några viktiga punkter ni bör känna till.


    ?        Kommunen påstår att det finns "goda ridmöjligheter i området". Det finns det inte.


    ?        Området gränsar mot Halens natureservat (Natura 2000) där det finns vandringsleder för människor. Här får inte hästar ridas/köras enligt allemansrätten. Länsstyrelsen har heller inte gett några dispenser för ridvägar i området.


    ?        Enligt Transportsstyrelsen får inte häst färdas på gång eller cykelbanor.


    ?        Kommunen säger sig "se genom fingrarna" men vid en kontroll skulle de ridande avvisas från vissa delar av området. Skyltar borde sättas upp om "förbud mot ridning på cykelbana" men detta är inte gjort.


    ?        2009 skrev ett hundratal grannar på en lista att de inte vill ha hästgårdar som granne. Hästägare boende i trakten anser att planerna är orealistiska.


    ?        Markarealen med ca. 2 hektar per gård är alldeles för liten och upp till 50% av "naturbeteshagarna" är direkt olämplig som betesmark.


    ?        Stor areal av området är sankmark och lämpar sig definitivt inte för bete.


    ?        Vid röjningsarbete hösten 2015 vägrade skogsmaskinföraren att köra på vissa områden då de var alltför sanka/vattenfyllda och fastkörningsrisken var för stor.


    ?        Området öster om banvallen har varit ett gammalt grustag, detta innebär att all matjord och  grus är borttagen och endast mjäle = lera återstår.


    ?        Den mindre markareal som lämpar sig för bete är planlagd för bostadshus och stall?


    ?        Avvattning från hästgård blir dyrt eftersom detta vatten måste renas innan det når våtmark.


    ?        Det har inte gjorts någon markanalys av områdets lämplighet för hästhållning.


    ?        En damm med den enl. EU:s arthabitat skyddade större vattensalamandern finns mitt i området och kräver särskilt hänsynstagande. Bl.a. får det EJ saltas på huvudvägen till hästgårdarna. Dagvatten får EJ heller ledas till dammen.


    ?        Tillräckligt skyddsområde gentemot allergiska boende i området är ännu inte inplanerat. Mark- och miljödomstolen fastställde skyddsavståndet till 50 meter vid dom i januari 2016.


     


    Vid frågor kontakta mig gärna på tel. nummer 0722-49 66 01


    Med vänlig hälsning


    Lars Sandberg


     

Svar på tråden Får kommuner marknadsföra odugliga hästgårdstomter?