• Anniebannie1

    3 månaders vaknar varannan timme på natten och vill äta

    Hejsan! Har en 3månaders dotter som äter Semper Lemolac. Hon har varit väldigt glupsk ända sen hon föddes och har alltid velat ha mycket mat. Just nu äter hon 120ml 5-6 gånger på dagen. Hon får sista målet till lägglags vid 20-21 tiden. Vaknar nångång mellan 23-00 och vill äta. Vaknar sedan varannan timme för att vilja äta. Ibland kan hon vakna en gång i timmen. Har provat att öka mängden men hon somnar efter 120ml endå. Funderar på om jag ska börja med kvällsvälling till natten? Eller kanske dumt och börja med det till natten fall hon skulle få lite ont i magen av det till en början. (Hon har haft väldigt känslig mage och problem med bajsandet), därav äter hon Lemolac. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vilken välling ska jag isåfall ge till henne?? Majsvälling eller välling utan gluten ?? Finns en hel uppsjö! Börjar bli trött på att gå upp varannan ibland varje timme för att värma mat.

    Med vänlig hälsning, ung mamma

  • Svar på tråden 3 månaders vaknar varannan timme på natten och vill äta
  • Dumbledore

    Du ska INTE riskera hennes mage genom att ge välling nu. Det finns en åldersrekommendation, av en anledning.

    En del barn vill äta varannan timme hela nätterna, det ingår i att vara bebis. Äta, sova, bajsa. Du kan prova att truga i henne lite mer mat inför natten, men i övrigt får du gilla läget, bunkra upp med flaskor, vatten och pulver vid sängen och göra det så lätt för er som det bara går. Kanske har du en partner som kan avlasta så du får sova lite mer sammanhängande?

  • Anonym (Nej)

    Håller med föregående. Bebisar är ofta sådär och din är fortfarande väldigt liten! Välling är absolut inget man ska ge till så små barn, de ska leva på bröstmjölk eller ersättning anpassad för så små kroppar. Det ÄR jobbigt med bebisar (i allmänhet) och sömnbrist ingår i paketet. Det är ju därför många som ammar samsover. För att bebisen har behov av att småäta sig igenom natten.

  • Ca_rr_o87

    Prova o sätta en napp i munnen på henne om hon inte har det redan. Kanske inte hungrig utan bara snuttig. Prova mata i sömnen innan ni går o lägger er. Mata på lite olika sätt för att väcka henne så hon får i sig mer. Min snart 3 månaders äter 150ml på dagen o en 120ml på natten. Min bebis äter bäst om han får ligga själv i sängen eller soffan o äta, har alltså han inte i famnen då bråkar han bara. Värt o testa

  • ymmmi

    Helt normalt, bebisar äter ofta och att inte få sova är helt normalt och dom flesta föräldrar får inte sova på natten.
    Jag har 3 barn och när yngsta var liten så fick hon ligga och amma medans jag sover brevid.
    Äldsta var flaska en och där var man upp på natten för att ge flaska flera ggr.

    Välling ska du inte ge bara för att du ska få sova och sedan paja ditt barns mage.
    Välling först vid 6 månader.
    Du får gilla läget helt enkelt.
    Välkommen till bebis/föräldra livet

  • Jag är bara jag

    Vår är 3 månader och har precis kommit upp i 3 timmars sovpass nattetid. Så varannan timme är inget konstigt alls. Han får max 120 åt gången och pappan tar nattmatningen för att avlasta mig lite.

  • Fru Ve

    Nu har jag ammat och inte gett ersättning men när mina barn var så små åt de ofta varannan timme även nattetid. Så det låter inte alls konstigt eller onormalt även om det kan vara jobbigt. Välling kan du inte ge henne än, hon är för liten. Om du känner att du absolut inte orkar tycker jag att du ska försöka få avlastning istället ibland. Kanske dagtid för att sova ikapp, eller någon natt. Har barnet en pappa tillgänglig bör han ju ta varannan natt eller varannan matning. Gör det så enkelt du kan med maten på natten t.ex. genom att ha vattenkokare/termos och flaskor tillgängligt direkt vid sängen, och kanske sova med barnet i din säng så du inte behöver gå upp.

  • Kubra

    Kanske kan du prova att göra hålet på nappflaskan lite större?På så sätt får hon i sig lite mera vid varje matning.Men inte för stort så hon sätter i halsen, prova dig fram!Eller så har hon en liten växtperiod?Min lilla kille som också är tre månader tycker om både varm och rumstempererad ersättning.Är hon väldigt trött när hon somnar på kvällen? isåfall kan de små bli väldigt oroliga på natten.Prova att lägga henne lite tidigare.Är hon verkligen hungrig alla gånger hon vaknar på natten?Testa att söva henna istället för att mata.Ibland vill det bara sugas.Kan kännas jobbigt just nu men vips så kommer det att bli bättre.Det händer mycket vid tre månader!

  • Anonym (Det går över)
    Anniebannie1 skrev 2017-02-18 23:30:25 följande:

    Hejsan! Har en 3månaders dotter som äter Semper Lemolac. Hon har varit väldigt glupsk ända sen hon föddes och har alltid velat ha mycket mat. Just nu äter hon 120ml 5-6 gånger på dagen. Hon får sista målet till lägglags vid 20-21 tiden. Vaknar nångång mellan 23-00 och vill äta. Vaknar sedan varannan timme för att vilja äta. Ibland kan hon vakna en gång i timmen. Har provat att öka mängden men hon somnar efter 120ml endå. Funderar på om jag ska börja med kvällsvälling till natten? Eller kanske dumt och börja med det till natten fall hon skulle få lite ont i magen av det till en början. (Hon har haft väldigt känslig mage och problem med bajsandet), därav äter hon Lemolac. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vilken välling ska jag isåfall ge till henne?? Majsvälling eller välling utan gluten ?? Finns en hel uppsjö! Börjar bli trött på att gå upp varannan ibland varje timme för att värma mat.

    Med vänlig hälsning, ung mamma


    Jag tror inte du ska börja mixtra med välling etc för det handlar säkert inte ens om mat. Låt det vara bara. Det kommer gå över och glesas ut.. Min var likadan (flaska varannan timme vid den åldern) och jag tänkte herregud hur mycket kan man äta.. Nu är han 5 månader och äter MAX en gång, ibland ingen alls.. Och vi har inte gjort nånting.

    Tycker istället du ska underlätta för dig själv och ha termosar med rätt mängd vatten i och flaskor med rätt mängd pulver i vid sängen så du bara kan sätta dig upp o blanda där.. börja inte mixtra med välling nu för när du minst anar är det över!!
  • Anniebannie1

    Tack för svar! :) får prova mig fram och se vad som funkar bäst :) hon är säkert i en växt fas och kräver mera mat. Har börjat ge 150ml och hon är nöjdare och kan sova längre. Kräver inte mat lika ofta. :) hon är 4 månader den 14/3 så då får vi börja ge henne lite smakportioner på gröt. Ska bli spännande. Hur upplevde era bebisar gröt? gav ni 4månaders gröt till era? Min bebis har haft jätte problem med magen och har fått Lemolac+lactulose och magen har kommit bra igång. Lite väl lös i magen så nu har jag bytat till Nan 1 PRO. Lägger även lite rapsolja i denna nu för att hon inte ska bli hård. :) gav ni gröt till kvällen eller vad gjorde ni? Vad fungerade bäst för era bebisar ?

  • syntharen

    Tänk på att smakportioner ska vara just smakportioner och inget man fyller magen med. Ersättning ska fortfarande vara huvudfödan.

  • Anonym (Nej)

    Ja, gröt i den åldern ska ju vara smaksensation och inget annat, dvs en slick på fingret eller ett kryddmått. Meningslöst att köpa ett grötpaket anser jag. Vid 6 månader kan man börja öka på efter hand. Vet att det finns de som tycker det är roligt att börja i förtid men det är knappast att rekommendera för ett barn med känslig mage.


    syntharen skrev 2017-02-26 11:05:56 följande:

    Tänk på att smakportioner ska vara just smakportioner och inget man fyller magen med. Ersättning ska fortfarande vara huvudfödan.


Svar på tråden 3 månaders vaknar varannan timme på natten och vill äta