• Elviram

    Vad bör jag veta om barn?

    Jag och min sambo har planer på att skaffa barn. Det jag gärna vill veta är hur mycket kostar ett barn i månaden? Främst blöjor och kläder men även allt annat man kommer behöva köpa regelbundet.

    Min andra fråga är också vad jag kan göra för att öka chanserna att bli gravid. Vi är rätt hälsosamma och äter väldigt bra mat. Min sambo är duktigare än mig, jag kan inte motstå lite chips och godis men är ganska aktiv. ????

    Just nu pluggar jag och tanken är att skaffa barn till nästa sommar. Så det ger 2-3 månader på oss att lyckas bli gravid under. Jag är 26 med en väldigt regelbunden mens. (Om det är till nån hjälp)

    Tackar för alla råd jag kan få!!!

  • Svar på tråden Vad bör jag veta om barn?
  • Carambolan

    I rena kostnader (kläder, mat, blöjor etc) tror jag mina har kostat kanske en tusenlapp i månaden de första åren, sen har de blivit dyrare.

    De största kostnaderna för oss har definitivt varit indirekta kostnader i form av inkomstbortfall vid föräldraledighet och vabb. Där pratar vi många tusenlappar varje månad. Men så har vi haft rätt bra inkomster från början och prioriterat att ta mycket obetald ledighet, så det är ju helt självförvållat.

  • Anonym (C)

    För mig har bebisarna inte kostat så mycket. Köpte det mesta begagnat och helammade. Så första året har barnbidraget gott och väl täckt utgifterna för barnet. Man kan ju styra utgifterna mycket själv beroende på vad man köper...

    När barnet sedan börjar förskolan ökade kostnaderna, dels för att förskoleavgiften låg på typ 1300 kr, dels för att barnets behov av ytterkläder ökade. Sen blir barnet ännu större, kläderna blir dyrare och det blir svårare att hitta begagnade kläder. De börjar även på simskola och andra aktiviteter som kostar mycket, även utrustningen kan kosta väldigt mycket. Sen vill barnet ha/behöver dator, iPad och iPhone och det kostar ju en del även det. Osv.

  • Fjäril kär

    Den största kostnaden är ju inkomstbortfallet när du/ni är föräldraledig och vab-dagar när barnet börjar förskolan /skolan.

    Sen tillkommer avgift för dagisplats och lite senare avgift för fritids.

    Inköp av saker till barnet kan bli allt från en tusenlapp till astronomiska summor beroende på om ni måste ha märkesprylar och det senaste flashiga eller köper allt begagnat eller lånar ihop allt eller kör mix av gammalt/nytt/lånat. Samt vad ni anser att bebis behöver..

    I "förbrukningskostnad" för en bebis, där styr ni själva. En bebis kan kosta någon hundring i månaden eller flera tusen. Allt beror på hur ni tänker kring kläder och blöjor och annat. Samt vilket behov er bebis har. En del klarar sig på 5 blöjor om dagen och ett klädbyte, andra gör av med 15 blöjor om dagen och 4 klädbyten pga kräks och dräggel och läckande bajs...

  • Jag är bara jag

    Vi la ca 400000 på att få barn och knappt nåt sen han föddes. Ärvt, lånat, köpt begagnat. Små bebiskläder nöts inte så loppisfynd ser nya ut ändå och kostar "inget". Retrovagn också. Man kan i princip inget göra för att lättare bli gravid. Är man fertil så blir man gravid liksom. Ha bara sex-det räcker för 90%. Glad Tänk på att ett år är helt normalt att det tar. Blöjor kostar en del, men storlek 3 går lika bra med billigare sorter. Ammar du är maten gratis.

  • Lisette1982

    Här finns några riktlinjer.

    www.alltforforaldrar.se/trygg-ekonomi/sida/så-mycket-kostar-det-att-ha-barn

    Man brukar räkna med att ett barn kostar föräldrarna ca 1,5 miljoner fram till sin 18-årsdag.

    En bebis kan vara väldigt billig, bortsett från att man förlorar en massa pengar på att vara hemma och ta hand om dem istället för att jobba. Det mesta kan köpas begagnat eller ärvas. Det är när de sliter kläder (ofta i 7-10-årsåldern), vill ägna sig åt dyra hobbies och äter som hästar det kostar ordentligt. Och om de inte är friska.

    Kom ihåg att det räknas som normalt att försöka bli gravid i ett år.

  • Anonym (s)
    Elviram skrev 2017-02-21 15:09:01 följande:

    Jag och min sambo har planer på att skaffa barn. Det jag gärna vill veta är hur mycket kostar ett barn i månaden? Främst blöjor och kläder men även allt annat man kommer behöva köpa regelbundet.

    Min andra fråga är också vad jag kan göra för att öka chanserna att bli gravid. Vi är rätt hälsosamma och äter väldigt bra mat. Min sambo är duktigare än mig, jag kan inte motstå lite chips och godis men är ganska aktiv. ????

    Just nu pluggar jag och tanken är att skaffa barn till nästa sommar. Så det ger 2-3 månader på oss att lyckas bli gravid under. Jag är 26 med en väldigt regelbunden mens. (Om det är till nån hjälp)

    Tackar för alla råd jag kan få!!!


    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad en månadskostnad kan vara eftersom jag inte har fått min lilla än (är gravid i v 31) men jag har lagt ca 3000 kr på allt som behöver förberedas, men då har vi också fått vääääldigt mycket saker både begagnat och i presenter (bilbarnstol, skötbord, kläder,lakan,täcken,sängkläder,filtar,nappar, blöjor, små handdukar, tvättlappar,bröstpump,termometer m.m har vi fått). Fick ett paket pris utav en som min mamma kände och då fick jag en spjälsäng med madrass och skydd, bärsele, kläder, leksaker, vagn m.m för 1000kr. Så jag har kommit undan väääldigt många tusenlappar, är inte riktigt klar med allt jag behöver ha hem så kommer nog bli runt en tusenlapp till.

    En sak som är bra att äta när man vill bli gravid är folsyra (man ska även äta de under graviditeten) , man äter de för att minska risken för att fostret ska få ryggbrott (om jag inte mins helt fel?). Det som kan öka chansen är att ta ägglossnings test så man vet att man prickar in när tjejen har ägglossning, vill man inte ta sånna test så kan man försöka ha sex regelbudet med tex ca 2-3 dagars mellanrum för att försöka pricka in ägglossningen utav test det är väldigt vanligt att de tar upp till ett år innan man blir gravid, har man inte lyckats själva på ett år kan man säka hjälp och göra en utredning för att se om något gör de svårare för en att lyckas (behöver inte vara något "fel" för att man inte har lyckats på ett år)
Svar på tråden Vad bör jag veta om barn?