• Grejen

    Förskoleavgift vid delad vårdnad

    Undrar om det är någon som har erfarenhet om detta då det känns som jag betalar hela avgiften då mamman har 15 timmars barn varannan vecka. Om det inte var så så är avgiften väldigt högt för ett barn.

    Denna månad betalar jag drygt 1000:- och skulle hon ha betalt också hade det blivit en hel del.

    Vi har delat upp avgiften innan (men hon betalar inget då hon har 15 timmars barn) men det kan väl inte vara så att jag ska betala hela summan själv då jag har varannan vecka?

    Någon som kan det här, får inte tag i någon på kommunen för tillfället.

  • Svar på tråden Förskoleavgift vid delad vårdnad
  • Anonym (Stina)

    Du betalar för platsen, inte för tiden ditt barn är där. Vi betalar också 1000:- för vår son, oavsett om han är där heltid, halvtid eller ledig med sommarlov.

  • Bimbim79

    Taxan beräknas på inkomst. När vi båda hade fritidsplats vv betalade han sin taxa beräknat på hans inkomst och jag min beräknat på min inkomst. Vi båda låte ansöka om vi behöver plats, han kan inte använda "min" plats på sina veckor och vice versa. Nu betalar han sin fritidsplats för barnen den veckan han har dem. Den veckan de är hos mig har de ingen fritidsplats då de går hem istället. Så att tycka det är dyrt när det beräknas på vilken inkomst man har är ju rent av löjligt!

  • Anonym (separerad)

    Vi har avgiften helt baserat på pappans inkomst då han tjänade minst. så det kostar oss 500kr i månaden. jag betalar då 250kr till pappan varje månad

  • Grejen

    Dyrt? Tycker det skulle delas upp så att inte bara en föräldern ska betala allt. Rättvist?

  • mammalovis

    Vad avgiften blir för mamman beror ju på vad för sorts plats hon har i vissa kommuner.

    I vår kommun är 15 timmar gratis för barn från 3 år som väljer att följa läsårstider och bara går 3 timmar varje förmiddag, t ex 8.30-11.30. Då är barnen lediga alla lov och studiedagar. Om man har 15 timmar, men 5 timmar 3 dagar i veckan betalar vi full taxa, men blir reducerade för de 15 timmarna. Full taxa för äldsta barnet är 1313 kr.

  • Anonym (?)

    Vad står det på räkningen? Det lär vara preciserat där vad du betalar för.

    Min sambo har fritids till sitt barn varannan vecka medan när barnet är hos mamman har barnet inget fritids då det inte behövs. Därför betalar givetvis min sambo för sina veckor och hon inget. 

  • Anonym (vv mamman)

    Var är barnet skrivet? Vårt barn är skrivet hos mig så jag betalar avgiften.

Svar på tråden Förskoleavgift vid delad vårdnad