• p0tted

    Mamman väljer bort sitt barn - bonusmamman ber om hjälp!

    Hej!
    Jag har försökt hitta hjälp med ett märkligt och ovanligt problem genom att googla men hittar ingenting, snälla bara fina svar?

    Jag är sedan 5 månader bonusmamma till tre stycken superfina pojkar i åldrarna 8,10 och 13 år.
    Mitt problem är att mamman till dessa pojkar vid många tillfällen väljer att sätta sig själv och sina göromål framför barnens bästa.
    Överenskommelsen mellan föräldrarna är att mamman ska ha barnen varje onsdag efter skolan fram till 19 och varannan helg därför att hon är sjuk och inte orkar ha barnen mer än så.
    Trots att mamman har barnen så pass lite väljer hon ändå att boka in fester, läkarbesök och andra göromål under den begränsade tiden då hon egentligen ska ha barnen så att hon inte kan ha dem alls de gångerna.
    Problemet är att barnen blir så enormt besvikna då besöken hos mamman gång på gång blir inställda. Det har gått så långt att 8åringen skrek rakt ut att han känner sig värdelös..
    Vi har tidigare försökt en annan modell av umgänge med mamman då hon fick höra av sig då hon kände sig tillräckligt bra för att träffa barnen men samma sak hände även då, avbokningar i sista sund och besvikna barn.

    Det har nu gått så långt att hon till och med säger nej till att hämta sitt sjuka barn från skolan/låter honom vara hos henne trots att hon är den enda som har chans att ta hand om 13åringen (då man inte kan vabba med honom) för att hon kände sig sjuk.

    Jag vill egentligen inte svartmåla någon utan ber helt enkelt om nya perspektiv och tankar på hur man kan lösa problemet. har ni några ideer för hus vi ska locka mamman att vilja umgås med sina barn och hjälpa till att ta hand om dem?

    Pappan har redan vänt sig till skolans kurator för hjälp och råd och nästa steg blir väl soc med samarbetssamtal där?


    orolig bonusmamma
  • Svar på tråden Mamman väljer bort sitt barn - bonusmamman ber om hjälp!
  • Poppy75

    Det ovanliga med ditt problem är väl att det är en mamma som är frånvarande. Problemet som sådant, med en frånvarande förälder är ju tyvärr inte helt ovanligt. Det är sorgligt såklart men det går inte att tvinga en förälder att ta sitt ansvar. 
    Ni kan bara försöka förklara för barnen så gott det går att det är mamman som har personliga problem och att det inte beror på dem. Ibland kan det vara bättre att inte upprätthålla umgänget om det ändå inte fungerar. 

  • sandlilja

    Om hon verkligen är för sjuk för att kunna ta hand om barnen så är det som det är. Men det är jätteviktigt att hon och ni förklarar situationen och försäkrar dom om att det inte är deras fel. Skulle hon kunna Skypa med barnen för att hålla kontakten? Träffa dom en stund utan att vara ansvarig, dvs att någon av er är i närheten. Nu tänker jag mej cancer, diskbråck, total utbrändhet osv.

  • äldreochklokare

    Som sagt, Soc får stötta mamman. Hon och pappan lär bli kallade på möten i så fall och så får man ta det därifrån. 

  • Lynxsa

    Har precis samma problem! Mina bonusar är äldre, 19och 16år.

    Äldsta stänger allt inom sig och vägrar säga ett ont ord om mamman. Yngsta bor nu mer halvtid hos deras mormor och morfar och halvtid här. Får jättegärna bo heltid här men vi har 3barn under 5år så det är inte så lugnt här hemma.

    Mamman har svikit, brytit löften, lovat, lånat pengar av barnen och prioriterar sin man mer.

    Yngstast skolgång är påverkad av att hen mår så dåligt. Hen har varit i kontakt med BUP och har nu en bra kurator på skolan.

    Mamman har varit med på samtal med BUP och lovat bot och bättring men det händer inte något.

    Vi vet inte vad vi ska göra. Som det är nu är avståndstagande bästa lösningen, tråkigt men sant. Är så tacksam att mormor och morfaren är så bra och tycker att deras dotter uppför sig väldigt dåligt.

    Har ingen lösning på problemet men du är inte ensam!

Svar på tråden Mamman väljer bort sitt barn - bonusmamman ber om hjälp!