• Anonym (vän av oro)

    Naturläkemedel mot oro, ångest och svårigheter att somna

    Ni som har testat olika naturläkemedel (inte som komplement till andra mediciner mot samma eller liknande problem utan dessa för sig) mot oro/ångest/sömnsvårigheter, vilka har ni testat och hur har de fungerat för er? Hur snabbt kommer effekten, hur tydlig effekt har ni märkt av, hur länge håller effekten i sig, blir man dåsig och sömnig eller "bara" lugn, har ni upplevt några som helst biverkningar, vilken typ av problem har de fungerat på för er, fungerar de bäst om man tar dem regelbundet eller vid behov, o.s.v.?

  • Svar på tråden Naturläkemedel mot oro, ångest och svårigheter att somna
  • Anonym (vän av oro)

    Ingen som har testat?

    Har förresten en till fråga. Om någon har testat naturläkemedel (tabletter) och te som innehåller samma verksamma ämne, har ni då tyckt att det har varit stor skillnad på effekten? 

  • Anonym (Pcos)

    Neurol finns receptfritt på apotek och funkar rätt bra

  • Anonym (vän av oro)
    Anonym (Pcos) skrev 2018-04-08 12:53:14 följande:

    Neurol finns receptfritt på apotek och funkar rätt bra


    Tack för svar! Mot vilken typ av besvär har du använt det? Och kan du typ beskriva hur du har känt när du har tagit tabletterna? :)
  • Anonym (E)

    När du skrev naturläkemedel trodde jag du menade naturliga sätt, som rutiner när du äter som senast när du stiger upp när du vaknar hur mycket socker du äter alkohol etc och att du skriver ner dina tankar i ett dokument som du sedan tar itu med på morgonen / dagen, och att du skriver 3 saker du uppskattat med dagen, och att du kan läsa en bok, sänka ljusstyrkan på skärmen / undvika ha igång skärmar som sänder ut blåviolett ljus som påminner om dagsljus för våra kroppar och gör oss pigga, och att du lyssnar på Youtube på teraouter som pratar om ångest och hjälper dig förstå och ger dig övningar som leder till avslappning att det du ska komma ihåg att göra nästa morgon / dag skriver du ner i anteckning så du inte behöver tänka på morgondagen, och att du är ute och går varje dag.

    För det har fungerat bäst för mig :)

  • Anonym (Pcos)
    Anonym (vän av oro) skrev 2018-04-08 12:59:31 följande:

    Tack för svar! Mot vilken typ av besvär har du använt det? Och kan du typ beskriva hur du har känt när du har tagit tabletterna? :)


    Har använt det vid lindrig oro, ångest och sömnsvårigheter ibland. Den tar bort udden av besväret, brukar ta 1-3 st mot ångest. Det hjälper ta en promenad också, men neurol är ju gjord på en ört så knappast farligt eller beroendeframkallande.

    Den tar i princip bort udden av problemet, ibland ett lugn också. Ganska mild. Tar man för många blir man sömnig.
  • Anonym (vän av oro)
    Anonym (E) skrev 2018-04-08 13:02:55 följande:

    När du skrev naturläkemedel trodde jag du menade naturliga sätt, som rutiner när du äter som senast när du stiger upp när du vaknar hur mycket socker du äter alkohol etc och att du skriver ner dina tankar i ett dokument som du sedan tar itu med på morgonen / dagen, och att du skriver 3 saker du uppskattat med dagen, och att du kan läsa en bok, sänka ljusstyrkan på skärmen / undvika ha igång skärmar som sänder ut blåviolett ljus som påminner om dagsljus för våra kroppar och gör oss pigga, och att du lyssnar på Youtube på teraouter som pratar om ångest och hjälper dig förstå och ger dig övningar som leder till avslappning att det du ska komma ihåg att göra nästa morgon / dag skriver du ner i anteckning så du inte behöver tänka på morgondagen, och att du är ute och går varje dag.

    För det har fungerat bäst för mig :)


    Aha, nej det var inte det jag menade. Menade naturläkemedel/växtbaserade läkemedel. Livsstil och vanor är såklart viktigt också, det har jag koll på, men i just den här tråden efterfrågar jag erfarenheter av naturläkemedel för de fall där det kan behövas något som komplement eller hjälp på traven när man till exempel har svårt att ta tag i det andra. Men tack för ditt svar ändå. :)
  • Anonym (vän av oro)
    Anonym (Pcos) skrev 2018-04-08 13:18:35 följande:
    Har använt det vid lindrig oro, ångest och sömnsvårigheter ibland. Den tar bort udden av besväret, brukar ta 1-3 st mot ångest. Det hjälper ta en promenad också, men neurol är ju gjord på en ört så knappast farligt eller beroendeframkallande.

    Den tar i princip bort udden av problemet, ibland ett lugn också. Ganska mild. Tar man för många blir man sömnig.
    Märker du att du börjar typ tänka mindre orostankar när du har tagit tabletterna eller är det den kroppsliga oron som dämpas?
  • Anonym (tips)

    Johannesört - Hypermin tar jag ibland när allt känns jobbigt.

  • snuset

    När jag drar ner på kaffet och dricker mer örtte/ grönt jasmin te så gör det underverk för själen! :)

    Brukar inte vara lika stressad, nojig elr oroad som jag brukar vara :D

Svar på tråden Naturläkemedel mot oro, ångest och svårigheter att somna