• Louiicee

    Min 2 månaders bebis krånglar med amning

    Hejsan! Jag har en liten skatt som blir 10 veckor nu på torsdag. Allt har gått super bra fram tills hon var 8-9veckor ungefär! Mitt problem är att hon blir skitförbannad så fort hon ser mitt bröst! Hon suger några tag sen släpper hon och så håller hon på sen blir hon tokig och börjar skrika! Mjölk har jag för det sprutar när jag handmjölkar. Det enda som funkar är att amma henne direkt efter att hon har sovit, då funkar det en stund och äter lugnt och fint! Liggamning funkar ibland. Varför är det så? Vad gör jag för fel? Det har funkar hur bra som helst innan Men nu kan det gå upp mot 5 timmar innan hon äter och oftast går det inte förrän hon sovit en stund! Sena kvällar/nätter funkar jättebra där äter hon gärna många gånger och länge! Hoppas det finns någon där ute med något svar!! Har försökt ge henne flaska men det vägrar hon! :( Usch detta har pågått länge nu och jag bryter snart ihop! :(( Hon gick från att äta varannan timme och älska bröstet till att äta var 4-5 timme och hata bröstet! Någon som har tips på hur jag ska få henne vilja äta igen? :)

  • Svar på tråden Min 2 månaders bebis krånglar med amning
  • lövet2

    Du gör inget fel. Det där är jättevanligt runt 2 månader, och många som flaskmatar har samma problem.

    Hon förstår inte sambandet mellan att äta och att bli mätt. Det är så jobbigt att vara hungrig, så hon vill bli mätt på en gång, och hon fattar inte att hon måste äta för att bli det. Bäst brukar det fungera att se till att hon inte hinner bli hungrig. När det har gått 2 timmar, ta henne - sovande - och stoppa försiktigt in bröstet. När hon väl vaknar till då, så är hon redan halvmätt och blir inte så arg och ledsen.

  • Louiicee

    Tack för svar!

    Ska försöka med det. Ibland får jag till och med lugna henne med nappen och sedan snabbt ta bort den och ersätta den med mitt bröst, då kan det fungera.

    Hoppas det blir som vanligt snart igen.

  • EttLitetSmultron

    Jag har ett liknande problem med min 3-månaders. Hon har ett par veckor inte haft ro att äta på dagen. Äter max ca 3 minuter åt gången och är sen helt ointresserad av mat. Framåt eftermiddagen är hon så trött och hungrig att hon bara skriker. För oss fungerar det bäst att amma gåendes med henne i famnen så att jag kan vagga/lugna henne samtidigt som hon ammar eller att amma i bärsele då hon nästan somnar i selen och då ammar lugnt tills hon är helt sovande.

  • Jul2016

    Låter som en fas som är vanlig vid den åldern :) tipsar om amningshjälpens slutna grupp på Facebook. Den är toppen! Så många kunniga kvinnor där ????:)

  • Louiicee

    Tack! Ska kolla in det:)

    Just nu verkar det bara funka att Liggamma henne i en mörkt rum. Då äter hon dom bäst..

Svar på tråden Min 2 månaders bebis krånglar med amning