• Anonym (Blipp)

    Funkar akut p-piller???

    Funkar akut p-piller när man har i hormonspiral?

    Tog det för kändes konstigt efter sexet, som att spiralen satt fel. Det gjorde ont och blödde lite.

  • Svar på tråden Funkar akut p-piller???
  • Anonym (klmn)
    Anonym (Blipp) skrev 2021-02-02 21:25:48 följande:

    Funkar akut p-piller när man har i hormonspiral?

    Tog det för kändes konstigt efter sexet, som att spiralen satt fel. Det gjorde ont och blödde lite.


    Jag blev nyfiken när du skrev denna tråd och efter lite läsning så står det om ett märkte som heter Norlevo (akut ppiller), och de verkar vara något de rekommenderar att man gör om man misstänker att ens hormonspiral är utstött tex.. jag klistrar in nedan :

    Den här preventivmetoden ska användas så snart som möjligt, helst inom 12 timmar och inte senare än 72 timmar (3 dygn) efter ett oskyddat samlag eller om en preventivmetod inte har fungerat. NorLevo är mest effektivt om du tar det så snart som möjligt efter ett oskyddat samlag. Det kan bara förhindra att du blir gravid om du tar det inom 72 timmar efter ett oskyddat samlag. Det fungerar inte om du redan är gravid. Om du har haft oskyddat samlag efter att du har tagit NorLevo, förhindrar det inte att du blir gravid.



    NorLevo har visats kunna förhindra 52 % till 85 % av antalet förväntade graviditeter.



    Om du misstänker att du kan bli gravid på grund av något av följande:


    att du har haft samlag utan preventivmedel



    att du har glömt att ta ditt p-piller i tid



    att din partners kondom har gått sönder, glidit eller åkt av



    att du tror att din spiral (intrauterint preventivmedel) har stötts ut



    att ditt pessar har kommit ur läge eller om du har tagit ut det för tidigt



    att du är rädd för att avbrutet samlag eller kalendermetoden inte har fungerat



    i händelse av våldtäkt.




    NorLevo verkar genom att hindra äggstockarna från att frisätta ett ägg. Läkemedlet kan inte stoppa ett befruktat ägg från att fästa i livmodern.

  • Anonym (Blipp)
    Anonym (klmn) skrev 2021-02-02 21:57:40 följande:

    Jag blev nyfiken när du skrev denna tråd och efter lite läsning så står det om ett märkte som heter Norlevo (akut ppiller), och de verkar vara något de rekommenderar att man gör om man misstänker att ens hormonspiral är utstött tex.. jag klistrar in nedan :Den här preventivmetoden ska användas så snart som möjligt, helst inom 12 timmar och inte senare än 72 timmar (3 dygn) efter ett oskyddat samlag eller om en preventivmetod inte har fungerat. NorLevo är mest effektivt om du tar det så snart som möjligt efter ett oskyddat samlag. Det kan bara förhindra att du blir gravid om du tar det inom 72 timmar efter ett oskyddat samlag. Det fungerar inte om du redan är gravid. Om du har haft oskyddat samlag efter att du har tagit NorLevo, förhindrar det inte att du blir gravid.

    NorLevo har visats kunna förhindra 52 % till 85 % av antalet förväntade graviditeter.

    Om du misstänker att du kan bli gravid på grund av något av följande:

    att du har haft samlag utan preventivmedel

    att du har glömt att ta ditt p-piller i tid

    att din partners kondom har gått sönder, glidit eller åkt av

    att du tror att din spiral (intrauterint preventivmedel) har stötts ut

    att ditt pessar har kommit ur läge eller om du har tagit ut det för tidigt

    att du är rädd för att avbrutet samlag eller kalendermetoden inte har fungerat

    i händelse av våldtäkt.

    NorLevo verkar genom att hindra äggstockarna från att frisätta ett ägg. Läkemedlet kan inte stoppa ett befruktat ägg från att fästa i livmodern.


    Tack för svaret! Blev lite orolig för kunde inte hitta nån information.. sökte säkert fel:p
  • Anonym (klmn)
    Anonym (Blipp) skrev 2021-02-02 23:00:10 följande:
    Tack för svaret! Blev lite orolig för kunde inte hitta nån information.. sökte säkert fel:p
    Det var inte enkelt att hitta :) kul att jag kunde hjälpa dig. Jag tror inte att akut p-pillret ska funka sämre om det var det du var orolig för. Och det verkar inte heller vara farligt att ta ett akut p-piller när man har spiral heller. För det var något jag tänkte på. Skönt att det verkar ok på båda punkter, är min slutsats =)
  • Anonym (Blipp)
    Anonym (klmn) skrev 2021-02-03 09:30:53 följande:

    Det var inte enkelt att hitta :) kul att jag kunde hjälpa dig. Jag tror inte att akut p-pillret ska funka sämre om det var det du var orolig för. Och det verkar inte heller vara farligt att ta ett akut p-piller när man har spiral heller. För det var något jag tänkte på. Skönt att det verkar ok på båda punkter, är min slutsats =)


    Ja precis! Fick för mig att det skulle funka sämre med spiral i så det känns säkrare nu iallafall! Tack:D
Svar på tråden Funkar akut p-piller???