• kebabtallrik

    4.5-åring vill inte gå till förskolan.

    Sonen började på ny förskola för cirka 1.5 månad sedan och det började jättebra. Det var kul gå att gå dit, inga problem på morgonen och det fanns många "coola kompisar". Efter att den initiala "hypen" lagt sig så började han att inte vilja gå dit, men det gick, även om han hellre ville. Sen så började han plötsligt vara ledsen och ville inte gå dit, gjorde "motstånd" genom att inte ta på sig kläder o.s.v. En dag var vi påväg men då var han så ledsen och grät och ville inte ta ett steg så då fick han stanna hemma. Sedan dagen därpå så blev han förkyld med hosta och det höll i sig så han blev hemma cirka två veckor. Nu idag var första dagen efter sjukdom och det gick hyfsat att gå dit, även om han inte ville egentligen. Men väl där idag så gick det inget vidare, han var lite kinkig, åt dåligt, samt så var nån kamrat dum och hade knuffat honom när jag kom och hämtade. Så nu antar jag inte att det blir lättare imorgon. Hade hoppats på en bra dag men en glad son när han hämtades, hade underlättat kommande dagar, men så blev det icke.

    Vi har en yngre son också som är hemma med mamma som är föräldraledig, och jag jobbar hemifrån. Det är inte "jobbigt" om han är hemma under dagarna och vill verkligen inte tvinga honom till förskolan om han är uppriktigt ledsen. Men samtidigt vill man ju att han går till förskolan just för lärandet och sociala biten med jämnåriga. 

    Tips och råd någon?

  • Svar på tråden 4.5-åring vill inte gå till förskolan.
  • LFF
    kebabtallrik skrev 2021-10-25 14:24:28 följande:

    Sonen började på ny förskola för cirka 1.5 månad sedan och det började jättebra. Det var kul gå att gå dit, inga problem på morgonen och det fanns många "coola kompisar". Efter att den initiala "hypen" lagt sig så började han att inte vilja gå dit, men det gick, även om han hellre ville. Sen så började han plötsligt vara ledsen och ville inte gå dit, gjorde "motstånd" genom att inte ta på sig kläder o.s.v. En dag var vi påväg men då var han så ledsen och grät och ville inte ta ett steg så då fick han stanna hemma. Sedan dagen därpå så blev han förkyld med hosta och det höll i sig så han blev hemma cirka två veckor. Nu idag var första dagen efter sjukdom och det gick hyfsat att gå dit, även om han inte ville egentligen. Men väl där idag så gick det inget vidare, han var lite kinkig, åt dåligt, samt så var nån kamrat dum och hade knuffat honom när jag kom och hämtade. Så nu antar jag inte att det blir lättare imorgon. Hade hoppats på en bra dag men en glad son när han hämtades, hade underlättat kommande dagar, men så blev det icke.

    Vi har en yngre son också som är hemma med mamma som är föräldraledig, och jag jobbar hemifrån. Det är inte "jobbigt" om han är hemma under dagarna och vill verkligen inte tvinga honom till förskolan om han är uppriktigt ledsen. Men samtidigt vill man ju att han går till förskolan just för lärandet och sociala biten med jämnåriga. 

    Tips och råd någon?


    Har ni pratat med hans pedagoger och berättat hur sonen känner sig vad gäller att gå till förskolan? Eller om det är annat som skett som ni inte vet om som gjort att han inte vill gå?

    Min ena son är lite äldre (går i andra klass) och har en pojke i sin klass som inte alltid är så trevlig. Periodvis är det en mindre kamp att få iväg honom till skolan och det sammanfaller väldigt ofta med att just den pojken varit lite mer "på" på min son. Nu är lärarna extremt medvetna om denna problematik då min son inte är den enda som drabbats av detta barn och min son har en bra kontakt och kan prata både med sin lärare och fritidspersonalen men det gör det ju inte roligare för det. 

    Men det kanske är något liknande för din son, att det är något barn som det skurit sig lite med och där man behöver prata med pedagogerna om det som sker. 

    Sen blir det ju så klart inte lättare när lillebror är hemma hela dagarna och han "tvingas bort". Kan ni kanske göra så att han bara går vissa dagar på förskolan och får vara hemma ett par dagar i veckan (tex förskolan tis-tors och hemma måndag och fredag)? Och göra en överenskommelse med sonen om detta så han känner att han har lite medbestämmande?
Svar på tråden 4.5-åring vill inte gå till förskolan.