• Anonym (Anonym)

    Tillfällig minnesförlust (alkohol)

    Hej,

    Vet inte om detta riktigt blir rätt kategori men jag la den i Missbruk då det är kopplat till alkohol.

    Jag dricker kanske 1 max 2 gånger i veckan men har svårt att sluta dricka när jag väl börjat. Jag är en rätt liten tjej men det blor ofta 3 till 4 glas vin per gång. Ofta med mycket vattenintag och försöker äta bra. 

    Jag blir inte full på det viset att jag spyr/sluddrat eller liknande, blir det för mycket brukar jag märka det när jag blundar för att det snurrar obehagligt och då brukar jag sluta och dricka mer vatten. 

    Är det någon mer som har detta problem med att hela tiden vilja ha mer, inte nöja sig med 2 glas vin? 

    Igår hände dessutom något som gjorde mig väldigt orolig. Jag och sambon låg i sängen och pratade och grannen för väldigt mycket väsen, varpå jag säger" vad de väsnas där uppe". Börjar även fråga min sambo om han vet vilka som bor r uppe och om han träffat dom
     Vi bor alltså högst upp så det finns inga som bor över oss, vilken min sambo förklarade. Jag tappade alltså "minnet", eller blev heöt förvirrad när jag frågade det. 

    Har något liknande hänt någon annan? Detta har bara hänt när kag druckit men även i nyktert tillstånd kan jag ibland känna mig förvirrad ibland, känna att det blir totalt hjärnstopp. Jag är 30 år.

  • Svar på tråden Tillfällig minnesförlust (alkohol)
  • Anonym (Anonym)

    Ursäkta för stavfel, skriver från mobilen och läste inte igenom mitt inlägg innan jag skickade det.

  • Anonym (Dårskapsridå)

    Att du snurrade till situationen när du hörde ljud som störde dig är inte densamma som minnesförlust, ja du var berusad och ja du tänkte fel, just där och då upplevde du säkert att oljudet kom uppifrån fast det i själva verket kom från annat håll, men att du ställer en fråga i berusat tillstånd och tillfälligt får hjärnsläpp av att ni inte har grannar boendes ovanför gör det ju inte det till minnesförlust. Att man drabbas av minnesluckor, dvs glömmer bort vad dom hänt under en viss tid är däremot inte bra. Om du tycker att du dricker för ofta så dricker du för ofta och bör göra något åt det.

  • Anonym (Varningsklocka)

    Det du hade var inte minnesförlust. Det kallas att vara totalt packad. Sök hjälp för ditt drickande, att inte kunna sätta gränser för sig själv är ett varningstecken.

  • Anonym (Riskbruk)

    Dricker du dig full två ggr I veckan dricker du med ett riskbeteende. 9 glas vin men utspritt anses vara ok för en vuxen kvinna. 

  • Anonym (booze)

    Det där är inte minnesförlust, det är bara att vara packad. Man blir lite förvirrad och tänker inte klart. Det är en del av berusningen. 

    Varför har du svårt att sluta dricka efter 1-2 glas om du inte gillar känslan av att bli berusad?

  • Anonym (Finkle)

    Att du inte kan sluta efter ett glas eller två är en varningssignal och klassiskt för alkoholister.
    kanske dags att prova och vara nykter ett tag?

  • Anonym (Ta det lugnt)

    Jag känner igen mig i känslan att vilja ha mer när man väl har börjat dricka, men det är otroligt viktigt att sätta gränser för sig själv. Det kan vara svårt när man väl satt igång, men har man bra vänner som man dricker med kan det hjälpa att säga att "ikväll ska jag bara dricka så här mycket, och försöker jag dricka mer så säg ifrån". Eller att man gör sitt bästa att bara ta med så mycket som man ska dricka om man har hemmafest, och inte ta av någon annans. Har man svårt att hålla sig till det, då är det absolut lite varningstecken på beroende.

    Det med att du glömde bort att ni bodde högst upp är absolut något som kan hända när man är full och blir tillfälligt förvirrad. Bättre det än minnesluckor måste man ändå säga!

    Ta det lugnt med alkoholen. Det kan absolut vara trevligt att ta några glas vin, men försök stanna i den stunden där du mår som bäst och börjar du känna minsta illamående eller obalans så sätt stopp för dig själv! Då slipper du bakfyllan också.

  • Anonym (Anonym)

    Tack för alla svar. Var rädd att jag började bli galen som blev sådär förvirrad. Jag kände mig absolut inte full, berusad ja, men knappast full. Därför blev jag undrandes. Men samtidigt var jag väl uppenbarligen så pass påverkad att jag snurrade till det så det är ju en varningssignal.

    Att vara nykter ett tag kommer inte hjälpa mig något just i detta problem, jag kan och har varit helt nykter i flera år tidigare. Problemet är när jag väl börjar dricka så har jag svårt att stoppa efter 2 glas, vill gärna ha ett till. Har inga barn.

    Jag tycker det är otroligt mysigt att ta några glas vin eller öl här hemma någon gång i veckan, blir så avslappnad så därför vill jag inte sluta med det. Blir inte bakis eftersom jag alltid dricker mycket vatten och äter bra. Inga minnesluckor dagen efter. Jag har svårt att sluta eftersom jag mår så bra under tiden jag dricker, slutar på en gång om jag märker att det börja snurra. Men vill lära mig att stoppa innan det. 

    Jag ska ta till mig det ni skrivit om att mitt beteende ändå verkar vara i riskzonen för beroende och minska på mitt drickande. 

    Fler som har samma problem får gärna skriva, har ni lyckats med att lära er behärska er när ni väl börjat dricka? Går det att lära sig?

  • Anonym (Riskzon)

    Går inte att citera.    "Jag tycker det är otroligt mysigt att ta några glas vin eller öl här hemma någon gång i veckan, blir så avslappnad så därför vill jag inte sluta med det. Blir inte bakis eftersom jag alltid dricker mycket vatten och äter bra. Inga minnesluckor dagen efter. Jag har svårt att sluta eftersom jag mår så bra under tiden jag dricker, slutar på en gång om jag märker att det börja snurra. Men vill lära mig att stoppa innan det.".  Att du känner så är ett riktigt tecken på att du verkligen är i riskzonen, du bör tänka efter om de verkligen är värt att dricka om du känner så.

  • Anonym (Riskbruk)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-30 08:39:36 följande:

    Tack för alla svar. Var rädd att jag började bli galen som blev sådär förvirrad. Jag kände mig absolut inte full, berusad ja, men knappast full. Därför blev jag undrandes. Men samtidigt var jag väl uppenbarligen så pass påverkad att jag snurrade till det så det är ju en varningssignal.

    Att vara nykter ett tag kommer inte hjälpa mig något just i detta problem, jag kan och har varit helt nykter i flera år tidigare. Problemet är när jag väl börjar dricka så har jag svårt att stoppa efter 2 glas, vill gärna ha ett till. Har inga barn.

    Jag tycker det är otroligt mysigt att ta några glas vin eller öl här hemma någon gång i veckan, blir så avslappnad så därför vill jag inte sluta med det. Blir inte bakis eftersom jag alltid dricker mycket vatten och äter bra. Inga minnesluckor dagen efter. Jag har svårt att sluta eftersom jag mår så bra under tiden jag dricker, slutar på en gång om jag märker att det börja snurra. Men vill lära mig att stoppa innan det. 

    Jag ska ta till mig det ni skrivit om att mitt beteende ändå verkar vara i riskzonen för beroende och minska på mitt drickande. 

    Fler som har samma problem får gärna skriva, har ni lyckats med att lära er behärska er när ni väl börjat dricka? Går det att lära sig?


    Jag önskar dig lycka till. Med ditt sätt att resonera kommer du nog behöva det. När det börjar snurra är det redan försent för då är du full. Om du står upp skulle du vingla. Innan,  när "du mår bra" så mår du ju bra så det finns ingen anledning att sluta. Du kommer inte få vetskapen att om 10 min kommer det börja snurra så det där var sista glaset. Sista glaset är ju det tråkigaste. 
    Testa en månad månad utan alkohol. Är det pest, pina, tråkigt, du längtar efter när månaden är slut så du kan bli mysig och avslappnad så har du problem.
     Jag är likadan. Jag har ofta svårt att sluta när jag väl börjat och det krävs att jag riktigt tänker till. Aldrig att jag  köper en dunk på 3 l. Eller en platta öl för den delen. Har jag lärt mig? Ja att inte ha mer än en flaska vin hemma. Dricker inte på en vardag även om det är min helg då.  Köper aldrig långburk. Dricker aldrig vin till mat hemma. Det har inte förekommit I mitt liv tidigare så varför börja nu. Blir med en tonåring dessutom. 
    Jag har mycket alkoholism i släkten och vet att jag är predestinrad att åka dit själv. Beroendepersonlighet vet jag att jag har och för mig är det ofta allt eller inget som gäller, speciellt mat. 
    Jag tycker inte livet är trist utan vin och längtar inte till helgen så jag kan slappna av med alkohol. 
    Så kanske jag klarar mig ändå. 
    Min pappa söp ihjäl sig. Jag var den som identifierade honom, sittande på en stol i köket. Det vill jag inte att mina barn ska göra med.mig. 
Svar på tråden Tillfällig minnesförlust (alkohol)