• Anonym (Klar med barn)

    Kvinnlig sterilisering, erfarenheter?

    Jag funderar lite på att markera mitt beslut om att inte vilja ha fler barn genom att låta mig steriliseras. Jag lever alltså inte i något fast flrhållande, annars vet jag att det i första hand är mannen som rekommnderas att steriliseras.

    Jag läste i några gamla trådar att några hade fått problem efter sterilisering, som t ex ökad blödning vid mens, smärtor vid mens etc etc. Är det någon med sådana erfarenheter som vill berätta mer om det? Med Vilken metod steriliserades du i så fall?


    har testat t ex hormonspiral men blödde bara mycket längre vid varje mens. Har en väldigt kort mens och vill fortsätta ha det så. Annars hade jag kunnat ha kvar hormonspiralen eftersom jag inte hade några andra bivekrningar, och en kvinnlig sterilisering ju trots allt är en komplicerad operation.

    Och ni som INTE har fått problem får nu också jättegärna svara. Hur lång är kötiden i sthlm? Vad använder man för metod här?

    jag är medveten om att det finns misstankar om att man kan komma tidigare i klimakteriet också, men att det är svårt att veta helt klart då man inte vet när det skulle ha inträffat annars heller. Någon som har kommit i klimakteriet efter en steriliseirg?

    berätta allt för mig!

  • Svar på tråden Kvinnlig sterilisering, erfarenheter?
  • Politisktinkorrekt

    Jag steriliserade mig för fyra år sedan med titthålskirurgi. Då kunde man välja mellan titthål eller Essuremetoden men den sistnämnda används inte längre vad jag förstår. Själva operationen gick snabbt, kom in till sjukhuset vid sju på morgonen och var hemma vid 11 igen. 
    Blöder något mer vid mens men inte fler dagar, har mens runt 4 dagar. Den stora skillnaden är att jag har ägglossning och lite mensvärk då också men det kan jag stå ut med. 

  • Fjäril kär

    Jag är steriliserad med titthålskirurgi och gick väldigt fort. Jag var hemma igen efter ett par timmar. 
    Har mens som vanligt och mår jättebra. 

  • Anonym (Klar med barn)

    Måste man gå till en gynekolog eller räcker BM?

  • Fjäril kär
    Anonym (Klar med barn) skrev 2022-02-27 09:28:18 följande:

    Måste man gå till en gynekolog eller räcker BM?


    Du behöver träffa en gynläkare för att skriva under en ansökan om sterilisering (socialstyrelsen måste veta att det är frivilligt eller om det är något en doktor rekommenderar pga hälsoskäl). Du behöver inte göra nån gynkoll utan det är ett enkelt läkarsamtal. När du blivit beviljad (tar nån vecka eller två) ställs du i operationskö. Jag behövde vänta lite drygt 3,5 månad i min kommun. 
  • Anonym (Inga problem)

    Jag tror att det du läser om problem framförallt kommer från den metoden där man blockerade äggledaren och inte den där man klipper den. Och det där med tidigare klimakterie är nog om man opererar bort saker (vet inte exakt vad som opereras bort, jag blev tillfrågad om jag ville det när jag opererades men tackade nej just pga risken av tidigare klimakterie).

    Det positiva är framförallt att sexlusten kommer tillbaka när man slipper hormonpreparaten. Och att svampen från spiralen försvann. 

    I övrigt märker jag inga biverkningar alls. Mådde rätt ordentligt dåligt efter operationen (samma dag) men det gör jag alltid när jag opereras oavsett för vad. Tror jag är väldigt narkoskänslig.

  • Anonym (Inga problem)

    Och väntetiden var förvånansvärt kort. Har för mig att remissen skickades precis innan sommaren och att operationen var precis efter. Stockholms län 

  • Anonym (Äggad)

    Min kvinna srängde äggfabriknen långt innan vi träffades.
    Inga problem men kanske något oregelbiunden mens som inte alls behöver bero på på det.

  • Anonym (Äggad)

    Glömde skriva att vi har sex när vi vill, utan att behöva skydda oss.
    På kvällen , dagen , morgonen - när vi vi vill..
    Vi njuter av varandra nät vi vill helt enkelt .
    Är 50 + och har fortfarande riktig bra sex med både ge och ta ....mmmmmmm

Svar på tråden Kvinnlig sterilisering, erfarenheter?