• sommar2020regn

    Start positivt en månad efter med abort

    Hej!
    På måndag är det en månad sedan jag gjorde en med abort. Skulle egentligen ta gravtest då men gjorde det nu eftersom jag har lite molvärk i magen senaste dagarna och tycker att blödning som "normal" innan för att sen bli brun, gått och och blivit klarröd igen. 

    Det är i princip "max-starkt" på gravtestet.

    Aborten gick bra trodde jag, mitt extrema illamående försvann direkt men brösten har precis börjat återgå till normala så det tog 2-3 veckor.

    Ska ringa gyn på måndag (fre kväll nu tyvärr).

    Anar att det är rester kvar alternativ överlevt, någon som varit med om endera?

  • Svar på tråden Start positivt en månad efter med abort
  • Cusoon

    Gravtest svarar på hormoner i kroppen. Det tar ett tag innan kroppen ställt om efter abort och mf.

  • sommar2020regn

    Jag är med på hela den fysiologiska biten, dock ska det nog inte svara så här starkt. Har dock varit på gynakuten sen jag skrev inlägget, nästan allt kvar o samma HcG som vi abort v7 = det var inte som det skulle. 

  • Anonym (C)

    Bra du sökte hjälp, är det så starkt är det oftast kvar rester. Efter mitt mf som jag ändå gjorde på sjukhuset och de tyckte allt kommit ut plussade jag flera veckor starkt, hade rester kvar och fick skrapas. Ska du ta tabletter Igen eller skrapas ?

  • sommar2020regn
    Anonym (C) skrev 2022-11-28 08:13:42 följande:

    Bra du sökte hjälp, är det så starkt är det oftast kvar rester. Efter mitt mf som jag ändå gjorde på sjukhuset och de tyckte allt kommit ut plussade jag flera veckor starkt, hade rester kvar och fick skrapas. Ska du ta tabletter Igen eller skrapas ?


    Jag fick en ny kur cytotec, som tyvärr inte funkade. Nu har jag hamnat i en limbo där ingen verkar ta ansvar, oklart vad som är nästa steg förutom ett nytt HcG imorgon men det kommer ju vara samma nivå då jag slutade blöda tvärt efter cytotecen. Molvärken som började förra onsdagen är dock kvar, känns som om jag har ÄL / gravid/ mensvärk konstant men ingenting sker. 

    Ska ringa två olika kliniker nu och se om jag kan få tid för en skrapning, även om det är något jag gärna skulle undvika med risk för ärr på uterus (har även ett snitt i botten).

    Hur gick det för dig efter skrapning? Blödde du länge?
    -
  • Anonym (C)
    sommar2020regn skrev 2022-11-28 09:06:30 följande:
    Jag fick en ny kur cytotec, som tyvärr inte funkade. Nu har jag hamnat i en limbo där ingen verkar ta ansvar, oklart vad som är nästa steg förutom ett nytt HcG imorgon men det kommer ju vara samma nivå då jag slutade blöda tvärt efter cytotecen. Molvärken som började förra onsdagen är dock kvar, känns som om jag har ÄL / gravid/ mensvärk konstant men ingenting sker. 

    Ska ringa två olika kliniker nu och se om jag kan få tid för en skrapning, även om det är något jag gärna skulle undvika med risk för ärr på uterus (har även ett snitt i botten).

    Hur gick det för dig efter skrapning? Blödde du länge?
    -
    Vad jobbigt 😩 kan säga som så, gör mycket hellre skrapning igen än cytotecen. Blödde mycket av cytotecen men efter skrapningen blödde jag i princip som en mens första dagen sen mindre och mindre. Förstår din rädsla men väldigt sällan sker några allvarliga komplikationer. Har också gjort snitt tidigare.
Svar på tråden Start positivt en månad efter med abort