• Kewi

    Varför är folk såhär?

    Alltså varför upprepar folk varandra som robotar? För att dra några exempel på vad jag menar:

    Berättar jag för folk att jag ska skaffa AUTOMAT körkort så säger folk "varför inte manuell? Tänk om något händer och du måste till sjukhuset, då kan du köra vilken bil som" 

    Ett andra exempel

    Om jag har ett barn och väntar ett till så hör man "ni hoppas det är en tjej/kille nu va? Då får ni uppleva bägge" eller någon liknande kommentar.

    Finns säkert fler inlärda kommentarer folk drar, exakt som robotar som upprepar sig en efter en. Är det fler som upplever detta? Att folk slänger ur sig EXAKT samma kommentarer som ett slags ggrupptryck. 

  • Svar på tråden Varför är folk såhär?
  • Anonym (Gyros)
    Kewi skrev 2022-12-11 21:55:33 följande:
    Varför är folk såhär?

    Alltså varför upprepar folk varandra som robotar? För att dra några exempel på vad jag menar:

    Berättar jag för folk att jag ska skaffa AUTOMAT körkort så säger folk "varför inte manuell? Tänk om något händer och du måste till sjukhuset, då kan du köra vilken bil som" 

    Ett andra exempel

    Om jag har ett barn och väntar ett till så hör man "ni hoppas det är en tjej/kille nu va? Då får ni uppleva bägge" eller någon liknande kommentar.

    Finns säkert fler inlärda kommentarer folk drar, exakt som robotar som upprepar sig en efter en. Är det fler som upplever detta? Att folk slänger ur sig EXAKT samma kommentarer som ett slags ggrupptryck. 


    Handlar inte om grupptryck utan vad som är lämpligt.

    Om tex någon säger att den planerar att resa till Egypten i Juli är det lämpligt att upplysa om temperaturer där då.
  • Anonym (B)

    Väl Inte så konstigt. Vi är uppfostrade i samma samhälle och kultur

  • Anonym (Abc)

    Är väl någon slags kallprat kanske.

  • Kewi
    Anonym (B) skrev 2022-12-11 22:01:34 följande:

    Väl Inte så konstigt. Vi är uppfostrade i samma samhälle och kultur


    Så folk kan inte tänka själva utan måste kopiera vad alla andra säger? 
  • Kewi

    Ja såklart man kan upplysa om saker men det är en skillnad på att upplysa om vädret i ett annat land än att upprepa samma kommentarer som det där med körkortet. 

  • Anonym (B)
    Kewi skrev 2022-12-11 22:06:42 följande:
    Så folk kan inte tänka själva utan måste kopiera vad alla andra säger? 
    Väl snarare så att vi har en norm att tex en av varje barn anses fördelaktigt. Precis som man i något annat land tex hellre får bara pojkar
  • Kewi
    Anonym (B) skrev 2022-12-11 22:11:00 följande:
    Väl snarare så att vi har en norm att tex en av varje barn anses fördelaktigt. Precis som man i något annat land tex hellre får bara pojkar
    Så något slags flock beteende alltså? 
    Alltså kan man inte tänka själv utan gör som majoriteten gör. Sorligt.. 
  • exandthecity

    Om du tycker att svenskar är trångsynta så kan du fundera på hur det är att vara pappa till flickor och ha ett jobb (som jag haft.. men det var länge sedan nu) där man ofta kommer i kontakt med män från en annan kultur där normen är att en man ska ha minst en son. 

    Att undvika ämnet var totalt omöjligt. Ev barn och dess kön var det absolut första de frågade en ny bekantskap i jobbet. Eftersom det oftast fanns andra i närheten som visste så kunde jag knappast ljuga. "Try again" var den vanligaste kommentaren. 

  • Kewi
    exandthecity skrev 2022-12-11 22:20:08 följande:

    ... men jag ville inte ha fler barn oavsett kön.. iaf inte med samma kvinna.


    Ja såklart det inte är endast svenskar..

    Men usch jag spyr av sådana kommentarer, säger ju det.. Folk kan inte tänka själva utan kopierar varandra. Flock beteende som sagt :) 
  • Anonym (B)
    Kewi skrev 2022-12-11 22:28:39 följande:
    Ja såklart det inte är endast svenskar..

    Men usch jag spyr av sådana kommentarer, säger ju det.. Folk kan inte tänka själva utan kopierar varandra. Flock beteende som sagt :) 
    Om det är till någon tröst så kunde jag inte bry mig mindre om varken vilket kön folks barn har eller vad de kör för bil 
  • Kewi
    Anonym (B) skrev 2022-12-11 22:37:07 följande:
    Om det är till någon tröst så kunde jag inte bry mig mindre om varken vilket kön folks barn har eller vad de kör för bil 
    Ne man ska inte bry sig men fy vad störande det är att folk är så ändå😅
  • Anonym (sdkihisd)
    Anonym (Gyros) skrev 2022-12-11 22:01:33 följande:
    Handlar inte om grupptryck utan vad som är lämpligt.

    Om tex någon säger att den planerar att resa till Egypten i Juli är det lämpligt att upplysa om temperaturer där då.
    Haha, nej, det är inte alls lämpligt. Det är inte din uppgift. Besserwisser-beteende. Har nån bokat en resa till Egypten i juli får man anta att personen är vid sina sinnens fulla bruk och inser hur fruktansvärt varmt det kommer vara. 

    Det är dessutom skillnad på att fråga "jaha, hur varmt är det där i juli?" och att som du säger upplysa om "bara så du vet så är det väldigt varmt där då". 
  • Anonym (sdkihisd)

    Jag fattar vad du menar. Det är lite som att när man träffar nån och frågar hur läget är och så (som hälsningsfras typ) så får man nästan alltid ett "lite trött bara" efter "det är bra". 

    Btw, det borde vara förbjudet att svara så om man inte är småbarnsförälder. Innan vet man inte vad trötthet är (om man inte har insomni kanske). 

  • AndreaBD

    Det där är sätt att börja ett samtal och det anses vara socialt kompetent att kunna hitta såna inledande frågor för att få igång ett samtal. 

  • Anonym (Logiskt)

    Dom säger väl så för att dom tycker det? 

    Normen i Sverige är två barn, en flicka och en pojke. 

    Manuella bilar har dominerat i Sverige så av den anledningen är det inte så konstigt att någon tycker så eftersom man kan köra både manuell och automat då och Inom arbeten där man använder sig av bil kan det vara ett krav att ha manuellt körkort.  Nu börjar det blir fler och fler automat och det har talats om att slopa det manuella körkortet. Den som lever får se

  • Kewi
    Anonym (Logiskt) skrev 2022-12-12 13:34:02 följande:

    Dom säger väl så för att dom tycker det? 

    Normen i Sverige är två barn, en flicka och en pojke. 

    Manuella bilar har dominerat i Sverige så av den anledningen är det inte så konstigt att någon tycker så eftersom man kan köra både manuell och automat då och Inom arbeten där man använder sig av bil kan det vara ett krav att ha manuellt körkort.  Nu börjar det blir fler och fler automat och det har talats om att slopa det manuella körkortet. Den som lever får se


    Dem tycker väl det för att dem är inmatade med att tycka det, som du nämner.. normen.
    Samma som i andra länder är dem inmatade att tycka att man ska ha söner. Det är inget eget tänk.
  • Anonym (´´´)

    Människan är gruppdjur. Vi bondar genom att ha samma språk, samma kultur osv. I det ingår också vissa normer för hur vi talar med varann. 

    Dina exempel skulle jag inte alls reagera på. Jag skulle däremot reagera om någon bröt mönstret, faktiskt Glad. Om jag pratar om att vänta barn och personen börjar snacka om hamstrar i stället, skulle jag ju tro att personen var totoalt ointresserad av att prata med mig över huvud taget. Det skulle bli rätt trist, man "bondar" inte. 

    Däremot förstår jag om du tycker att folk "mästrar" dig, dvs att få det att låta som om du är korkad som tar automatkörkort, bara för att de själva har körkort för manuella bilar. De kan ju i så fall hellre formulera sig på annat sätt. 

Svar på tråden Varför är folk såhär?