• Anonym (Hjälp!)

    Uppehåll med p-piller, pga långdragen blödning?

    Hej! 
    Tar p-piller dizminelle 0,02 sedan 1,5 år tillbaka... Har hoppat över de sista vita hela tiden och därav sluppit mensen sen start.
    Men för lite mer än en månad sedan var jag tvungen att göra ett kortare uppehåll på 3 dagar pga en mindre operation i tarmen. Började med dom igen dagen efter, och då fick jag småblödningar från och till de första veckorna...
    Nu har jag de sista 2 veckorna blödig konstant, och det bara ökar i flöde! Inget tecken på att det ska avta, tvärtom! 
    Tänkte att jag ska ta ett uppehåll och börja om på nytt? Eller är det dumt? 
    Om jag tar uppehåll, hur länge isåfall? Och vilken  dag ska jag börja ta dom på igen?
    (Första dagen på riktiga mensen, eller slutet?)
    Alla kommentarer om byte av p-piller eller spiral osv undanbedes!!! Jag har varit i preventivmedels träsket i många år för att hitta rätt för mig äntligen! 

  • Svar på tråden Uppehåll med p-piller, pga långdragen blödning?
  • Cusoon

    Börja om på första dagen du får mens i nästkommande menscykel.

    Fass:


    När kan du börja med den första tablettkartan?



    Om du inte har använt ett hormonellt preventivmedel under föregående månad


    Börja med Dizminelle den första dagen i menscykeln (dvs. den första dagen av din menstruation). Om du börjar med Dizminelle den första dagen av din menstruation har du genast skydd mot graviditet. Du kan också börja på dag 2-5 i menscykeln, men då måste du använda extra skyddsmetoder (t.ex. kondom) under de första 7 dagarna




  • Anonym (Hjälp!)

    Cusoon, det står "Om du inte har använt ett hormonellt preventivmedel under föregående månad".
    Jag tar fortfarande dessa, och undrar om man kan pausa ett tag för att få räta på blödningen... 

  • Cusoon

    Ja, Dizminelle fungerar som dom flesta andra piller vad jag kan läsa, eftersom att du inte tog pillrena under 3 dagar så förändrades hormonnivåerna och därför fick du en blödning. Jag hade gjort som du tänkt, sluta ta dom och när blödningen upphört inväntar du nästkommande mens och börjar ta Dizminelle på första blödningsdagen. 
    Jag har varit med om samma sak fast med Cerazette, det fungerade.

Svar på tråden Uppehåll med p-piller, pga långdragen blödning?