• Anonym (5)

    Vad händer om man blir åtalad för brott?

    Får man hem papper på när rättegången kommer vara eller hur är förloppet? hur snabbt sker det?

  • Svar på tråden Vad händer om man blir åtalad för brott?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (5) skrev 2023-02-07 09:42:48 följande:
    Vad händer om man blir åtalad för brott?

    Får man hem papper på när rättegången kommer vara eller hur är förloppet? hur snabbt sker det?


    Ja, man blir kallad. Vanligtvis med brev. Hur fort det blir rättegång beror bla på om den åtalade är häktad eller inte. 
  • Anonym (5)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-07 10:05:18 följande:
    Ja, man blir kallad. Vanligtvis med brev. Hur fort det blir rättegång beror bla på om den åtalade är häktad eller inte. 
    Förbereder man inte något innan, försvar? Det gäller ett mindre allvarligt brott, ej våldsbrott. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (5) skrev 2023-02-07 10:45:24 följande:
    Förbereder man inte något innan, försvar? Det gäller ett mindre allvarligt brott, ej våldsbrott. 
    Vem förbereder?

    Polis och åklagare gör en förundersöknig och väcker åtal.
    Den tilltalade får tillgång till förundersökningen och kan tillsammans med eventuell försvarare förbereda ett försvar.
  • Anonym (5)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-07 10:48:05 följande:
    Vem förbereder?

    Polis och åklagare gör en förundersöknig och väcker åtal.
    Den tilltalade får tillgång till förundersökningen och kan tillsammans med eventuell försvarare förbereda ett försvar.
    Det var det sistnämnda jag undrade över. när åtal väcks sätts datumet då för rättegången? Jag tänker att man måste ha tid att förbereda tillsammans med försvarare?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (5) skrev 2023-02-07 10:54:23 följande:
    Det var det sistnämnda jag undrade över. när åtal väcks sätts datumet då för rättegången? Jag tänker att man måste ha tid att förbereda tillsammans med försvarare?
    Nej, datumet kommer senare. Ja, man får tid att förbereda försvaret. Oftast många veckor.

    Domstolsverket har bra info om du vill veta mera
  • Anonym

    Notera dock att svaren i tråden enbart behandlar det som händer "officiellt", s a s. Det där med bl a pöbeln som snokat fram FUP:ar på flashback och förstör liv och rykten och trakasserar osv och allt det andra som svider en del ju inte framgår inte i den allmänna informationen eftersom det inte direkt är uttalat att samhället bekostar det. Men det infinner sig som regel ändå.

Svar på tråden Vad händer om man blir åtalad för brott?