• Anonym (Tröttmamma)

    När man inte orkar få sms av pappan längre?

    Vad finns det för alternativ om man inte vill ha kontakt med sitt ex men måste för man har barn?

    Jag orkar inte mer. Alla hans sms tar knäcken på mig. Naivt av mig trodde jag vi löst allt en gång för alla men sen går det några veckor sen kommer smsen igen. Vad jag gjort för fel och vad jag gör för fel. Om och om igen alltid samma sak. Jag har verkligen försökt men det räcker att han blir arg över något så kommer smsen och oavsett hur jag förklarar så hjälper inget. I början för kanske 10 år sedan då vi separerade fick jag kanske 70-80 sms på en kväll. De sista 50 smsen fick han aldrig något svar utan han fortsatte själv skriva långa utlägg vad som är fel på mig. 

  • Svar på tråden När man inte orkar få sms av pappan längre?
  • Anonym (lll)

    Man talar om att han kan skriva ett mail EN gång per vecka! Att du inte kommer läsa sms och du kommer blocka honom där om han fortsätter att skriva annat än just om barnen (tex hämtning och lämning) 
    Att du inte svarar på annat än om just barnen. Sluta bemöta/förklara andra saker. 

    Skriv detta i ett sms och var tydlig med att om han inte förändrar sin kommunikation så behöver ni ta hjälp av tex familjerätten eller socialtjänsten för gemensamma samtal (jag vet flera som gjort upp liknande i någon av dessa instanser och i alla fallen har det rekommenderats att man har kontakt en gång/vecka och enbart om det som är viktigt runt barnen. 
    Om ni redan testa dessa instanser så är det ingen annan råd än att boka rådgivning hos en jurist (brukar vara gratis via hemförsäkringen) och fråga vad du annars kan göra. 

    Ett annat alternativ är att skaffa en billig extratelefon (gärna en sån där äldre variant utan internet, de kostar knappt något + kontantkort till den. Det numret kan bara han ha, och så sätter du bara på den någon dag innan barnen ska komma, om det är så att det finns någon info som är bra att få. Du behöver inte tala om för honom att du gör så, utan bara tala om för honom att du har nytt telefonnummer. 
    Eller så talar du om det för honom så att han fattar vilken pain in the ass han är, så att du inte kan ha honom kvar i din vanliga telefon. 

  • Anonym (Tina)

    Men blockera den idioten!Även om ni
    har barn ihop ,så finns det gränser hur man ska bete sig.Jag blockade mitt ex när han skrev obehagliga ,elaka sms till mig i flera år.Jag mår fortfarande dåligt av detta.Mail gäller och är det något akut så har barnet sin mobil Med sig.

  • Anonym (Tröttmamma)

    Om jag skulle avsäga all kontakt bortsett från viktig information så är jag rädd att han kommer använda det mot mig sedan. Han har hotat flera gånger med att göra en orosanmälan men hittills aldrig hänt. Med all säkerhet kommer han hävda att han har försökt kommunicera men att jag vägrar, är det något som kommer vara till min nackdel?

    Jag vill inte ha ensam vårdnad. Jag vill bara inte längre ha sms om saker vi pratat om flera gånger. Där han anklagar mig för allt möjligt, jag försöker förstå vad han menar och sen går det några veckor och sen är vi tillbaka där vi började. 

    Barnet har ju kommit upp i den åldern där barnet kan säga att pappa säger dåliga saker om mamma. Vissa saker får man filtrera men vissa saker är väldigt specifika och oftast det jag får på sms sedan. Vi har pratat om detta men nu är vi tillbaka igen där vi började. Jag har funderat på en orosanmälan men stämningen lär bli ännu värre. För att vara ärlig så vill jag inte ens vara i samma rum då han blir väldigt obehaglig när han blir arg.

  • Anonym (O)
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2023-02-13 10:05:33 följande:

    Om jag skulle avsäga all kontakt bortsett från viktig information så är jag rädd att han kommer använda det mot mig sedan. Han har hotat flera gånger med att göra en orosanmälan men hittills aldrig hänt. Med all säkerhet kommer han hävda att han har försökt kommunicera men att jag vägrar, är det något som kommer vara till min nackdel?

    Jag vill inte ha ensam vårdnad. Jag vill bara inte längre ha sms om saker vi pratat om flera gånger. Där han anklagar mig för allt möjligt, jag försöker förstå vad han menar och sen går det några veckor och sen är vi tillbaka där vi började. 

    Barnet har ju kommit upp i den åldern där barnet kan säga att pappa säger dåliga saker om mamma. Vissa saker får man filtrera men vissa saker är väldigt specifika och oftast det jag får på sms sedan. Vi har pratat om detta men nu är vi tillbaka igen där vi började. Jag har funderat på en orosanmälan men stämningen lär bli ännu värre. För att vara ärlig så vill jag inte ens vara i samma rum då han blir väldigt obehaglig när han blir arg.


    Spara sms:en, sedan ber du honom sluta spamma dig annars blockar du honom. Då har du bevis på vad han gör mot dig, om han skulle dra det vidare om du blockar honom. När du visar vad han skriver då är det definitivt inte till hans fördel.
  • Anonym (il)

    Det är trakasserier och har inget med barnen att göra, jag hade sagt att fortsätter han så här kommer jag polisanmäla honom eller gjort det, fört upp en neutral platform för kommunikation med barn, barnen enbart t ex via mail eller via en tredje part, bäst om det blir en neutral tredje part tänker jag. Det här är ju helt sjukt. Stackars dig. Han behöver hjälp. Han vill bara fortsätta straffa dig och inser inte hur sjukt hans eget beteende är. Jag hade också upplyst hans familj och andra om det här beteendet för det är hur man än vrider och vänder på det inte friskt. Du ska inte ta det här på dig och känna dig ensam i det. 

  • Anonym (Svar på tal)

    Skriv att du inte tänker besvara sådana sms och att er kontakt enbart ska handla om barnet. Jag skulle inte blockera honom eftersom det kan vändas emot dig, inte heller uppmaningar om mail en gång i veckan för det kan hända saker akut. När han blir otrevlig så skicka det där standardsvaret och sedan stänger du av ljudet på telefonen och lägger bort några timmar.

    Vårdnad har inget att göra med umgänge förresten men det kan underlätta mycket för dig att slippa ha kontakt med pappan så fort det är något, t ex inom vården, skolan, bank osv. Jag tycker du ska tänka på saken och faktiskt kräva enskild vårdnad pga samarbetssvårigheter. Kontakta Famijerätten, det är man tvungen att göra innan man går till tingsrätten. De kommer att kalla honom till samarbetssamtal och sedan får man ta det därifrån. Vägrar han enskild vårdnad så blir det tingsrätten. Barnet kan ändå vara hos honom lika mycket.

  • Anonym (Tina)
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2023-02-13 10:05:33 följande:

    Om jag skulle avsäga all kontakt bortsett från viktig information så är jag rädd att han kommer använda det mot mig sedan. Han har hotat flera gånger med att göra en orosanmälan men hittills aldrig hänt. Med all säkerhet kommer han hävda att han har försökt kommunicera men att jag vägrar, är det något som kommer vara till min nackdel?

    Jag vill inte ha ensam vårdnad. Jag vill bara inte längre ha sms om saker vi pratat om flera gånger. Där han anklagar mig för allt möjligt, jag försöker förstå vad han menar och sen går det några veckor och sen är vi tillbaka där vi började. 

    Barnet har ju kommit upp i den åldern där barnet kan säga att pappa säger dåliga saker om mamma. Vissa saker får man filtrera men vissa saker är väldigt specifika och oftast det jag får på sms sedan. Vi har pratat om detta men nu är vi tillbaka igen där vi började. Jag har funderat på en orosanmälan men stämningen lär bli ännu värre. För att vara ärlig så vill jag inte ens vara i samma rum då han blir väldigt obehaglig när han blir arg.


    Han hotar med orosanmälan osv .när du inte vill ta emot hans elaka sms.Sjukt ju.Du behöver inte ta emot såna trasserier.Bara för att han vill skrämmas.Det är hans taktik att kunna fortsätta.
  • Anonym (lll)
    Anonym (Tröttmamma) skrev 2023-02-13 10:05:33 följande:

    Om jag skulle avsäga all kontakt bortsett från viktig information så är jag rädd att han kommer använda det mot mig sedan. Han har hotat flera gånger med att göra en orosanmälan men hittills aldrig hänt. Med all säkerhet kommer han hävda att han har försökt kommunicera men att jag vägrar, är det något som kommer vara till min nackdel?

    Jag vill inte ha ensam vårdnad. Jag vill bara inte längre ha sms om saker vi pratat om flera gånger. Där han anklagar mig för allt möjligt, jag försöker förstå vad han menar och sen går det några veckor och sen är vi tillbaka där vi började. 

    Barnet har ju kommit upp i den åldern där barnet kan säga att pappa säger dåliga saker om mamma. Vissa saker får man filtrera men vissa saker är väldigt specifika och oftast det jag får på sms sedan. Vi har pratat om detta men nu är vi tillbaka igen där vi började. Jag har funderat på en orosanmälan men stämningen lär bli ännu värre. För att vara ärlig så vill jag inte ens vara i samma rum då han blir väldigt obehaglig när han blir arg.


    Nej det är fullt normalt att inte vilja ha en massa skit. Som jag skrev så vet jag flera som gjort just sådana överenskommelser i tex familjerätten, att man bara skriver mail en gång/vecka. Då har det varit för att ena parten är precis som ditt ex. 

    Det ligger dig inte i fatet, men naturligtvis smart att du har det i skrift som bevis som jag skrev ovan, där du förklarar att du bara vill kommunicera om barnet eftersom han drar upp en massa annat. Skulle han av någon anledning försöka använda det emot dig så har du svart på vitt varför du ville ha det så. Detta + alla gamla sms som han skrivit ska du så klart spara. 
    Du vet nu att det inte hjälper att försöka förklara och förstå. Det är inte det han är ute efter, han vill bara gnälla och skälla på dig. 

    Du kan ringa anonymt till socialtjänsten om du vill. Tala om läget och fråga vad de tycker du kan göra. De kommer säga ungefär samma som jag skrivit här.
    Du kan också fråga om de kan erbjuda föräldrastöd, vilket de kan. Då kan du komma på ensamma samtal och bolla hur du ska bemöta detta. 

    Klart du kan göra en orosanmälan om det finns fog för det. Finns det oro för barnet så ska man anmäla. 
  • Anonym (f)

    Spara bevis där det tydligt syns hur många sms han skickar per gång. Orosanmäler han har du ditt på det torra.

  • Anonym (Hans makt är hotet)

    Hans makt är hotet om orosanmälan. Men som fler skriver, spara sms, för dagbok om allt dåligt han säger om dig till sitt barn (indikation på att han är en olämplig förälder) osv osv.

    Han har ett stalkerbeteende som är sjukligt. Han misshandlar dig psykiskt.

    Googla grey rock method, ett sätt att få manipulativa personer att sluta rikta uppmärksamheten mot en. 

    Kontakta en kvinnojour (ja, jag är seriös) för att få tips på vad din juridiska rättigheter är - organisera dig för att se vad du har för rättigheter, vad som händer om han gör en orosanmälan, hur du kan samla bevis för att bemöta en eventuell orosanmälan. 

    Kontakta familjerätten för att hitta den form ni ska ha kontakt med jurister  som vittnen.

    dvs: mina råd till dig är att bli strategisk. ta reda på vad du har för rättigheter, vad hans hot innebär, har de ens juridisk bäring. Ta reda på vad hans beteende egentligen är, är det psykisk misshandel, stalking, ju mer du vet, desto mer vet du hur du ska bemöta eventuella anklagelser osv.

Svar på tråden När man inte orkar få sms av pappan längre?