• Ungqvinna97

    Gravid i vecka 4+1

    Upptäckte förra veckan i ett tidigt gravtest att jag är gravid. Äntligen!! Efter ett MA förra året i juni är jag dock inte lika naivt lycklig i den här graviditeten. Känns som att den här lyckan inte kommer tillfalla mig, att det bara är en tillfälligt lycka och att jag snart får reda på att jag väntar ännu ett missfall.

    Har fått tid för tidigt ultraljud i vecka 7, ska skriva in mig i vecka 9 och om allt fortfarande ser bra ut efter dessa veckorna så blir det ett kub.

    Någon som har tips på hur man kan få hjälp med såna här känslor?

  • Svar på tråden Gravid i vecka 4+1
  • Nani123

    Men stort grattis 😘
    Jag tycker att du ska släppa den oron och tala om för dig att saker och ting kan gå hela vägen även för dig. Njut av ditt plus och hoppas på det bästa, mer kan du inte göra. ❤️❤️ kram 

  • Humlan22

    Grattis till ditt plus😊 
    Jag är i lite samma sits som dig. 
    Jag fick 2 missfall och ett ma förra året och är idag 4+5.
    Jag vet inte hur jag ska kunna känna något annat än panik? Vi ska göra ett tidigt ultraljud 30/3 och innan dess vågar jag inte vara glad.. Trots att detta är allt jag vill!! 💞 

    När ska du på ditt ultraljud? 

  • svansmamman

    Jag kan också relatera till dina känslor, då jag fick tre missfall/MA ?i rad?. När vi väl försökte på riktigt fjärde gången, och jag plussade, kände jag bara oro. Jag kände efter så mycket i min kropp och tolkade det mesta som ett tecken på ännu ett missfall. Det enda som lugnade mig var att testa med cbs digitala test med veckoindikator med en veckas mellanrum. De gånger jag fått missfall/MA har testen inte ökat som de ska (dvs på 7-10 dagar) och har heller aldrig nått +3 veckor. Om än det inte är en exakt vetenskap så ger det en viss indikation på om graviditeten fortskrider som den ska eller ej. Kanske kan det skapa någon form av kontroll på hemmaplan i väntan på att få göra VUL? 


    Utöver testandet fick jag provtagning med ett par dagars mellanrum för att se att HCG (dvs gravidhormonet) ökade som det skulle, jag fick även ett tidigt VUL plus att vi gjorde NIPT. Alla dessa delar lugnade mig mycket och hjälpte mig att inte känna att jag väntade ett missfall, utan ett barn. 


    Jag håller alla tummar för dig, både att det går vägen men också att du kan stilla din oro och njuta av graviditeten! Det finns även hjälp att få genom vården, så prata med din barnmorska om din oro så kan du även där få stöd och hjälp! ❤️

  • Humlan22

    Tack för ditt svar Svansmamman. 
    Jag testade från början med stickor flera gånger om dagen för att se att dom blev starkare, jag vet helt idiotiskt men man blir aldrig densamma efter mf..
    Jag har också börjat med veckoindikator fick på 4+0 2-3 vilket jag blev väldigt glad för. Va helt säker på att det skulle stå 1-2. Så nu tänkte jag göra ett till 5+0 och hoppas på att jag får ett 3+ 
    Va det din barnmorska som skickade remiss så att du fick lämna blodprov för hcg nivåerna? ❤️

  • svansmamman
    Humlan22 skrev 2023-03-08 20:29:46 följande:

    Tack för ditt svar Svansmamman. 
    Jag testade från början med stickor flera gånger om dagen för att se att dom blev starkare, jag vet helt idiotiskt men man blir aldrig densamma efter mf..
    Jag har också börjat med veckoindikator fick på 4+0 2-3 vilket jag blev väldigt glad för. Va helt säker på att det skulle stå 1-2. Så nu tänkte jag göra ett till 5+0 och hoppas på att jag får ett 3+ 
    Va det din barnmorska som skickade remiss så att du fick lämna blodprov för hcg nivåerna? ❤️


    Man är inte helt rationell när man är orolig, jag vet själv att man gör allt för att greppa efter alla halmstrån man kan i hopp om att få kontroll över en situation man inte kan påverka och som dessutom är ganska oförutsägbar. Så jag förstår dig! 


    Det låter ju absolut lovande, jag håller tummarna för att du får 3+ vid nästa testning! 


    Ja precis! Jag kontaktade min barnmorska när jag plussade och vi fick inskrivning rätt tidigt, alltså typ vecka 5-6. Då pratade vi om min oro och bakgrunden till den, och hon var så otroligt förstående och ville göra allt för att lugna mig. Hon erbjöd att jag skulle få göra blodprov, vilket jag fick göra första gången direkt efter vårt första besök. Jag behövde inte själv föreslå det, utan det gjorde hon. 


    En annan sak jag kom på var att jag faktiskt införskaffade en doppler, och det var också en otrolig trygghet (om än den ?funkar? först lite senare). ❤️

  • Ungqvinna97

    Känns så himla skönt att få läsa om era tankar och pepp!

    Har kört med cb veckoindikator men märker att jag verkligen inte litar på svaren trots att hcg'n verkar ha ökat stadigt. Skulle på dagen idag få 3+, vilket jag fick men känns ändå som att jag går och väntar på missfall. Hade nämligen kraftig huggande mensvärk i natt och (sorry för grafiskt) lite rosa i flytningarna idag när man tar toa-pappret in i slidan. Ringde till mvc och de ska ringa upp imorgonbitti. Hoppas fortfarande på det bästa och tar till mig om det att mäta hcg-kurvan. Om det visar sig inte börja blöda snart.. Känns som att jag är så deppig men är verkligen beredd på att jag kommer få vänta ett tag till med bebis. Stressen är enorm men blir nog tidig inskrivning samt har jag redan får vul den 31/3!

    Håller tummarna!!

  • Humlan22

    Åh då har vi vul dagarna efter varandra ju. Och så härligt med 3+😁

    Jag känner också som små hugg i magen några gånger om dagen. Helt plötsligt hugger det till från ingenstans sen försvinner det. Jag har också som träningsvärk i magen ner i ljumskarna hela tiden. 

    Och angående det rosa så håller jag alla tummar och tår att det bara är tunna blodkärl eller någon annan helt ofarlig orsak💞

  • Ungqvinna97
    Humlan22 skrev 2023-03-09 21:50:21 följande:

    Åh då har vi vul dagarna efter varandra ju. Och så härligt med 3+😁

    Jag känner också som små hugg i magen några gånger om dagen. Helt plötsligt hugger det till från ingenstans sen försvinner det. Jag har också som träningsvärk i magen ner i ljumskarna hela tiden. 

    Och angående det rosa så håller jag alla tummar och tår att det bara är tunna blodkärl eller någon annan helt ofarlig orsak💞


    Åh vad spännande, du får återkoppla hur det gick för er❤️

    Pratade också med mvc nu under förmiddagen och hon var inte orolig att det hade huggit till eller att det hade kommit rosa på pappret. Hon sa att det hade varit en sak om jag hade blött ordentligt eller jag helt enkelt hade mer blodflöde, vilket jag inte har!

    Så nu får jag bara lugna ner mig själv och härda ut dessa tre veckorna. Tålamod är ju väldigt bra att ha när man är gravid, lite som en träning inför barnet som ska komma haha😆
  • Humlan22

    Känner du dig också mer gravid på kvällarna? 🙈
    Imorse vaknade jag upp och kände att nej jag har inga symptom.. Trots att mina bröst gjorde väldigt ont.. Mina hjärnspöken är ju katastrof och det ända som lugnar min oro är att höra att andra varit med om liknande🤯 

    Men sen sov jag i 2,5 timme på dagen och nu känner jag mig svullen och gravid igen🤣🙈

  • Nellygirl93

    hoppar in här!

    plussade i tisdags på ÄL+8 så har tekniskt sett knappt passerat bim än 😂

    men känner precis som er, att man vill kontrollera allt man kan för att minimera risken för missfall.

    ni som bokat tidigt ultraljud, från när kan man göra det? Vecka 6-7? 

  • Humlan22

    Stort grattis till plus Nellygirl93😁💞

    Min bm sa till mig vid min förra graviditet att dom helst vill att man är tidigast 7+0 vid tidigt ultraljud. Men det verkar bero på vart i landet man befinner sig lite. Vissa har jättesvårt att få göra tidigt ul medans andra bara behöver be om det och får remiss snabbt. 

    Hur har det gått med det rosa ungqvinna97? 💞

  • Nellygirl93
    Humlan22 skrev 2023-03-12 21:16:18 följande:

    Stort grattis till plus Nellygirl93😁💞

    Min bm sa till mig vid min förra graviditet att dom helst vill att man är tidigast 7+0 vid tidigt ultraljud. Men det verkar bero på vart i landet man befinner sig lite. Vissa har jättesvårt att få göra tidigt ul medans andra bara behöver be om det och får remiss snabbt. 

    Hur har det gått med det rosa ungqvinna97? 💞


    Tusen tack 😍💕 och detsamma!!! 

    Okej! Läste att man kan göra det privat annars för 500-800 kr, men inväntar nog mitt besök för inskrivningen och kollar då vad dem rekommenderar 😍 
  • Ungqvinna97

    Hej!!! Åhh, vad tiden har gått... Känns som att jag inte gjort något alls sedan jag sist skrev här, har varit helt total-borta... Mått sjukligt illa varje dag och kämpat mig igenom varje timme. Ultraljudet gick bra och jag är idag i vecka 10+1! Väntar nu på KUB, ska bli väldigt spännande och hoppas att allt är bra även på det ultraljudet!!

    Hoppas allt har gått bra för er andra!

Svar på tråden Gravid i vecka 4+1