• Anonym (Vattentät)

    Räcker 2000 mm vattenpelare för lågstadiebarn?

    Jag är så indoktrinerad i skalkläder och vattentäthet och fan och hans moster, att jag tappat konceptet känner jag.

    En ettagluttare, som är ute en timme per dag oavsett väder, behöver hon verkligen helt vattentät jacka? Jag tänker mig ordentligt vattentäta skalbyxor till. Jag vill gärna att hon ha en jacka som går ned till rumpan och hon tycker att alla ordentliga skaljackor vi hittat är så fula. Nu lyckades vi slutligen enas om en, men då är det "bara" 2000 mm vattenpelare. Räcker det? 

  • Svar på tråden Räcker 2000 mm vattenpelare för lågstadiebarn?
  • fjanten

    Hade inte räckt på min unge som går i ettan. Ett spöregn och det kommer bli blött i jackan. Är ju om hon kan tänka sig att stå under tak om det öser ner, och be till gud att det inte blir utedag en regnig dag.

  • Fjäril kär

    Tänker att det beror mer på hur dom rör sig den timman. Springa runt lite på skolgården och trampa nån cykel och gunga lite så räcker vilken jacka som helst typ... 

    Ska dom leka säl och slamkrypare kommer inte ens dykarutrustning fixa vätan... 

    Jag har aldrig brytt mig om vattenpelare utan kört på galon och vanliga regnkläder och bara nån enstaka gång fått hämta hem våta söner. Trots att dom varit mer vild än tam.. 

  • Anonym (Vattentät)
    fjanten skrev 2023-03-20 11:22:43 följande:

    Hade inte räckt på min unge som går i ettan. Ett spöregn och det kommer bli blött i jackan. Är ju om hon kan tänka sig att stå under tak om det öser ner, och be till gud att det inte blir utedag en regnig dag.


    Den betecknas ändå som vind- och vattentålig. Det är utedag varje dag, men vi har också galon att komplettera med.
    Fjäril kär skrev 2023-03-20 11:24:16 följande:

    Tänker att det beror mer på hur dom rör sig den timman. Springa runt lite på skolgården och trampa nån cykel och gunga lite så räcker vilken jacka som helst typ... 

    Ska dom leka säl och slamkrypare kommer inte ens dykarutrustning fixa vätan... 

    Jag har aldrig brytt mig om vattenpelare utan kört på galon och vanliga regnkläder och bara nån enstaka gång fått hämta hem våta söner. Trots att dom varit mer vild än tam.. 


    Detta är "rätt" barn. Hon springer runt en massa och klättrar möjligen när hon inte leker kull eller jagarlek. Det andra barnet är typen som rullar och söker aktivt upp allt som är blött. Han kommer sannolikt ha dykardräkt till tonåren...
  • fjanten
    Anonym (Vattentät) skrev 2023-03-20 11:33:15 följande:
    Den betecknas ändå som vind- och vattentålig. Det är utedag varje dag, men vi har också galon att komplettera med.
    Fjäril kär skrev 2023-03-20 11:24:16 följande:

    Tänker att det beror mer på hur dom rör sig den timman. Springa runt lite på skolgården och trampa nån cykel och gunga lite så räcker vilken jacka som helst typ... 

    Ska dom leka säl och slamkrypare kommer inte ens dykarutrustning fixa vätan... 

    Jag har aldrig brytt mig om vattenpelare utan kört på galon och vanliga regnkläder och bara nån enstaka gång fått hämta hem våta söner. Trots att dom varit mer vild än tam.. 


    Detta är "rätt" barn. Hon springer runt en massa och klättrar möjligen när hon inte leker kull eller jagarlek. Det andra barnet är typen som rullar och söker aktivt upp allt som är blött. Han kommer sannolikt ha dykardräkt till tonåren...
    Jo, men vattentålig och -tät är inte samma sak i en timmes ösregn. Men finns galon att komplettera med så är det ju inget problem, då får hon ta på galonjackan den dagen vädret är pissblött.
  • Anonym (Elin79)

    Jag hade satsat på högre än 2000. Mitt barn är i alla fall sån att han kommer ta på sig det han hade i morse.
    Gick han till skolan i skaljacka med fleece under pga det var risk för regn så är det vad han kommer ta på sig. Han kommer inte gå till andra ändan av hallen i skolan för att hämta galon.
    Så jag försöker se till att han har ett "kit" som funkar. Sen kombinera med att kanske ha fleece och inte stänga jackan när han går dit pga inte är så blött eller kallt just då. Men vid behov kan då stänga skaljacka, ta stövlar (som står bredvid skor - inte i andra ändan av hallen ) och galonvantar vid behov. 
    Men det är inte lätt. Väldigt aktiva barn blir ju som kokta i skalkläder som är täta, om det inte är blött ute.

  • Anonym (Stina)

    Precis som de tidigare har skrivit, en sådan jacka fungerar så länge det inte spöregnar eller om det ska ?badas? i vattenpölar. Båda mina döttrar hade galonställ som komplement till skalkläderna just vid sådana situationer.

  • Jemp

    Skulle säga att det inte räcker. Är ni aldrig ute på helgen heller, eller mer än en timme? 

    Däremot går det ju utmärkt att ha galon de dagarna istället så länge det inte är alltför kallt.

  • Anonym (Vattentät)
    Jemp skrev 2023-03-25 19:16:05 följande:

    Skulle säga att det inte räcker. Är ni aldrig ute på helgen heller, eller mer än en timme? 

    Däremot går det ju utmärkt att ha galon de dagarna istället så länge det inte är alltför kallt.


    Nej, vi är inte ute i dåligt väder mer än nödvändigt. Och de tillfällen då vädret är uselt och barnen måste vara ute, har de som sagt galon att komplettera med. 
  • Trollet345

    Hej. Både i förskola och lågstadiet gärna också mellanstadiet behöver barnen ha ordentliga kläder. Vattenpelare minst 10.000 gärna 12.000-15.000 inär det kommer till  skaljacka/överdragsbyxor  och regnkläder. Ja ytterkläder överhuvudtaget.  De blir fort kalla och det finns oftast inte tillräckligt med torkmöjligheter i skolan.
    Jag är vuxen och jobbar utomhus hela dagen året runt man blir iskall om man inte har rätt kläder. Det gäller att ha både vind och vattentäta kläder. Vi svenskar speciellt från Stockholm och söderut kan lära oss mycket av hur norrlänningar och även norrmän klär sig. Barn har både lättare för att frysa men också att bli varma. 

Svar på tråden Räcker 2000 mm vattenpelare för lågstadiebarn?