• Anonym

    Man med symtomfri herpes —> kvinna?

    Har haft oskyddat sex kankse 20 gånger senaste dryga två åren med en man som har symtomfri herpes. han smittade sitt ex med sin symtomfria herpes. hur stor risk är det att man gör det Egentligen? tänkte om jag har riskerat att bli smittad nu?

    har inte varit sjuk under den här tiden. Aldrig haft symtom på något. Kan man räkna med att det bryter ut senare i livet?

    ska inte fortsätta ha sexuellt umgänge med honom mer. kan inte fråga honom om hans sjukdom eftersom  detta kommit fram på annat sätt. Trist!

  • Svar på tråden Man med symtomfri herpes —> kvinna?
  • Anonym (Ok)

    Så du har pratat med exet? Om hon ljuger då?

  • Citronella

    Hur vet du att det är sant om han inte berättat det själv? Om inte exet var oskuld när de träffades kan vem som helst ha smittat henne. 

  • Lynx123

    Enligt 1177 får de allra flesta herpes i underlivet av personer utan symptom. Om han har ljugit för dig är det förbannat dålig stil. Tycker att du ska prata med honom om det här trots allt för det här är något man inte blir av med.

  • Anonym

    Ok, det kan naturligtvis vara hon som har smittat honom. De var gifta i många år så man får ju anta att båda har det ändå. han säger att män lättare överför smittan till kvinnor. Och att man kan vara symtomfri och ändå smitta. därför tror jag han ä smittkällan. Han har beskrivit hennes symtom.

    Jo absolut dålig stil. jag förutsätter ju om han inte drar på en konsom att han är frisk! Jag hade inte varit sexuellt aktiv på flera år och har inga könssjukdomar!

    någon mer erfarenhet av senare utbrott? Har som sagt inte varit sjuk eller så. brukar sådant komma I samband med det eller? Hur ska man veta om man har blivit smittad egentligen?

  • Citronella
    Anonym skrev 2023-03-29 09:36:03 följande:

    Ok, det kan naturligtvis vara hon som har smittat honom. De var gifta i många år så man får ju anta att båda har det ändå. han säger att män lättare överför smittan till kvinnor. Och att man kan vara symtomfri och ändå smitta. därför tror jag han ä smittkällan. Han har beskrivit hennes symtom.

    Jo absolut dålig stil. jag förutsätter ju om han inte drar på en konsom att han är frisk! Jag hade inte varit sexuellt aktiv på flera år och har inga könssjukdomar!

    någon mer erfarenhet av senare utbrott? Har som sagt inte varit sjuk eller så. brukar sådant komma I samband med det eller? Hur ska man veta om man har blivit smittad egentligen?


    Varken du eller han har alltså något symtom på herpes bara hans ex? 25% av den vuxna befolkningen har könsherpesvirus. Varför är det just han som ska berätta om du själv inte ens tagit reda på om du hade viruset innan? 
  • Anonym (Använd kondom)

    Om man har sex utan kondom och dessutom haft det med flera än en person i sitt liv är risken stor att man har könsherpes. Citronella skriver att 25% har könsherpes men det är faktiskt så mycket som var tredje vuxen person i Sverige. De flesta får inga symptom alls så om du tidigare i ditt liv inte heller använt kondom så har du säkert det redan.

    Om du får blåsor i underlivet så får du söka vård det finns hjälp att få även om du aldrig blir av med viruset i sig. Herpes kan ligga latent i många år så om du får ett utbrott med blåsor långt efter att du haft sex med denna mannen kan det lika gärna vara någon annan som smittat dig. Om man får ett utbrott efter första gången man blivit smittad brukar det komma inom två-tre veckor men troligast är att du inte märker det alls.

  • Anonym (sine)
    Anonym skrev 2023-03-29 09:36:03 följande:

    någon mer erfarenhet av senare utbrott? Har som sagt inte varit sjuk eller så. brukar sådant komma I samband med det eller? Hur ska man veta om man har blivit smittad egentligen?


    När jag fick mitt första utbrott hade jag inte haft sex på nästan ett år.
  • Anonym (F86)

    Jag blev smittad vid första tillfället av en man som var symptomfri.

    Men viruset verkar slå så olika mellan olika personer så det säger ju inte så mycket om/ hur du drabbas,

    Jag hoppas iallafall att du inte är smittad.

  • Anonym (Meningit)
    Anonym skrev 2023-03-29 09:36:03 följande:

    Ok, det kan naturligtvis vara hon som har smittat honom. De var gifta i många år så man får ju anta att båda har det ändå. han säger att män lättare överför smittan till kvinnor. Och att man kan vara symtomfri och ändå smitta. därför tror jag han ä smittkällan. Han har beskrivit hennes symtom.

    Jo absolut dålig stil. jag förutsätter ju om han inte drar på en konsom att han är frisk! Jag hade inte varit sexuellt aktiv på flera år och har inga könssjukdomar!

    någon mer erfarenhet av senare utbrott? Har som sagt inte varit sjuk eller så. brukar sådant komma I samband med det eller? Hur ska man veta om man har blivit smittad egentligen?


    Det vet man inte förens man haft sitt första utbrott. Min visade sig när jag  drabbades av meningit. Ryggvätskeprovet visade att orsaken var herpesvirus. Jag visste inget och att luska efter smitt-tillfälle är lönlöst. 
    Män smitttar inte mer än kvinnor. Man kan vara bärare länge innan utbrott, en del får aldrig utbrott. Kondom är heller ingen garanti eftersom man även smittas via oralsex och kyssar och då har man ju inte kondom. Enda sättet att vara säker är att aldrig kyssas mer och aldrig ha sex. 
  • Anonym

    Hjälp vad är detta? jag har aldrig haft något problem i underlivet. Kände att något mellan benen. kan ju knappt se detta själv men troe inte det syns.

    har som en mjuk hård skorpa precis på undersidan på ena inre blydläppen. den kliar lite efter att jag har varit där och rört. inget ont. upptäckte i Morse.

    hur kändes er herpes första gången? 

    det kan vara något som bara är ?torrt? ocskå. Den lilla delen hänger strax utanför. Känner inte igen detta.

  • Anonym (Myra)
    Anonym skrev 2023-04-18 02:49:47 följande:

    Hjälp vad är detta? jag har aldrig haft något problem i underlivet. Kände att något mellan benen. kan ju knappt se detta själv men troe inte det syns.

    har som en mjuk hård skorpa precis på undersidan på ena inre blydläppen. den kliar lite efter att jag har varit där och rört. inget ont. upptäckte i Morse.

    hur kändes er herpes första gången? 

    det kan vara något som bara är ?torrt? ocskå. Den lilla delen hänger strax utanför. Känner inte igen detta.


    Herpes svider så in i helvete, och/eller kliar en del. Jag tänker snarare på kondylom av din beskrivning.
  • Anonym

    Njae inte kondylom tror jag. Tror det bara var ett skavsår. inte haft sex (med honom) på 3,5 månad.

    Kör med test för klamydia och gonorre just in case.

    blää tyckte det här var så oansvarigt av honom. Räcker det inte med att en kvinna hade/fick kraftiga besvär? vi var bara kk/dejt, aldirg ihop. Det hade jag faktiskt inte tagit och tyckt att det var värt det eller något. Långvarigt förhållande kanke en annan sak.

  • Anonym (Myra)
    Anonym skrev 2023-04-19 23:01:57 följande:

    Njae inte kondylom tror jag. Tror det bara var ett skavsår. inte haft sex (med honom) på 3,5 månad.

    Kör med test för klamydia och gonorre just in case.

    blää tyckte det här var så oansvarigt av honom. Räcker det inte med att en kvinna hade/fick kraftiga besvär? vi var bara kk/dejt, aldirg ihop. Det hade jag faktiskt inte tagit och tyckt att det var värt det eller något. Långvarigt förhållande kanke en annan sak.


    Oansvarigt av honom? Det var väl lika slarvigt det du gjorde? Du har bara dig själv att skylla. 
  • Anonym
    Anonym (Myra) skrev 2023-04-21 09:43:21 följande:
    Oansvarigt av honom? Det var väl lika slarvigt det du gjorde? Du har bara dig själv att skylla. 
    nej inte lika! Han var mer oansvarig. han visste om at han hade herpes.

    jag är fri från klamydia, gonorré och HPV til 100%. Herpes har jag inte fått men det går ju inte att testa heler.

    ska jag fråga honom om det här eller? Inte konfrontera men fråga för att säkerställa. För ska vi vara kk bara så har jag ingen lust. För en stabil relation och allt känns rätt hade jag faktiskt kunnat ta risken om han verkligen inte vill använda kondom. för man får något långvarigt tillbaka.
Svar på tråden Man med symtomfri herpes —> kvinna?