• Attlie

    Föräldraledighet, hur ska vi tänka? Hjälp!

    Hej! 


    Sitter och klurar lite på hur vi ska göra med föräldraledigheten. Tycker det är så krångligt och vill ha lite hjälp från er experter. 


    Vi är beräknade i början på oktober 2023 (första barnet) och vi vill vara hemma tillsammans 4-5v efter barnets födsel. Sen vill jag vara hemma till maj/juni 2025 för att sen att pappan ska vara hemma fram till aug/sept när vi tänkt skola in på förskola. Jag är arbetssökande och sjukskriven just nu men ska börja söka deltidsjobb snart då min sjukskrivning går ut. Så jag behöver vara hemma för min hälsas skull (plus att jag trivs bra med att vara hemma). Har dock bra SGI från mitt förra arbete så den är skyddad. 


    Hur ska man tänka med att ta ut 100%, 75%, 50% osv - hela veckor, halva veckor. Vi vill maxa ledigheten så mycket som möjligt med barnet - men självklart vill vi ju klara oss ekonomiskt också. 


    Har ni några tips hur vi ska tänka? Hur har ni gjort som varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Föräldraledighet, hur ska vi tänka? Hjälp!
  • Anonym (Ida)

    På försäkringskassan ha de bra lek verktyg där man kan se hur mycket man får om man väljer olika saker.
    Personligen denna gången se jag hellre högre inkomst än henna längre. Ska försöka dryga ut med att jobba lite extra när bebisen är större o på så vis vara hemma längre.

    Min gubbe tjänar bättre än mig och vi ser hellre då att han jobbar längst och jag hemma. Men absolut ska han vara hemma lite sen med.
    Har 3 barn till så pengarna väger upp denna gång 

  • LFF

    Om ni har möjlighet ekonomiskt så kan du vara hemma hela första året utan ta ut en endaste dag med föräldrapenning. 

  • Attlie
    LFF skrev 2023-03-29 14:24:55 följande:

    Om ni har möjlighet ekonomiskt så kan du vara hemma hela första året utan ta ut en endaste dag med föräldrapenning. 


    Tyvärr har vi inte det. Även om min sambo tjänar ganska bra. Vi står med ett renoveringsobjekt till gård och jag har (är) varit långtidssjuk i postcovid. Vi gjorde IVF för 5 år sedan med misslyckade resultat och att äggdonation var ända utväg. Domen var att det skulle vara väldigt svårt att bli gravid. Så vi har varit helt inställa på barnlös liv. Fram till nu då.

    Annars hade det varit bästa möjligheten om det funkat ekonomiskt. Vi har lite att klura på känner jag 😊
Svar på tråden Föräldraledighet, hur ska vi tänka? Hjälp!