• Anonym (Orolig själ)

    Sjukskriven två olika situationer

    Var först sjukskriven för en operation av min hand som sen läkte lite långsammare än räknat så förlängdes med några veckor än räknat. 
    Men när den höll på gå ut och jag skulle återgå  till jobbet så sjukskrev en annan läkare mig för jag hamnade i en mega kris pga sjukdomsfall hos min dotter + dödsfall i familjen som satt min värld helt ur spel.. som gör att jag varit sjukskriven länge sammanlagt. (2 månader ca för handen och sen nu april ut är det tre månader för det sistnämnda)
    Men jag är så rädd för förlora jobbet pga detta att det tar över min återhämtning och även ökar den redan stressen som är så hög. 
    Men kan dem göra så? Tänker det är ju ändå två olika sjukskrivningar och min dotter behöver mig och jag har inte ens hunnit sörja känns det som för vart börjar man sörja en man förlorat och en som jag skapat som kommer aldrig bli som alla andra barn och kommer behöva mig nära väldigt mycket en lång tid, och i princip perioder eller för alltid. Vi vet inte allt än då det är allvarligt  Samtidigt som man behöver en ekonomisk trygghet med jobbet. Sen är där rädslan att Försäkringskassan kommer neka pengar. Mina har ju hört om folk som fått nekat osv. Jag har aldrig varit sjukskriven tidigare och är helt vilsen.

  • Svar på tråden Sjukskriven två olika situationer
  • Anonym (C)

    Menar du att du ska vara fortsatt sjukskriven efter de här 3 månaderna eftersom du undrar om FK kommer betala ut pengar -du har väl fått pengar hittills? 


    Vad ska du vara sjukskriven för? 

  • Tow2Mater

    Sörja måste man ju göra fast man jobbar.... det är del av livet.
    Be om hjälp av vänner och anhöriga, både praktiskt och emotionellt om du behöver.

  • Anonym (Orolig själ)
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 22:21:35 följande:

    Sörja måste man ju göra fast man jobbar.... det är del av livet.
    Be om hjälp av vänner och anhöriga, både praktiskt och emotionellt om du behöver.


    Helt klart förstår jag det men jag har fått dra i allt som har med begravningen, bouppteckning, sorg terapier osv att göra. 
     Tyvärr har jag ingen möjlighet till det då det inte finns i vår närhet bland annat. 
    Och det är ju inte "bara" det för det är allt med dottern med. 
  • Anonym (Orolig själ)
    Anonym (C) skrev 2023-04-19 22:16:42 följande:

    Menar du att du ska vara fortsatt sjukskriven efter de här 3 månaderna eftersom du undrar om FK kommer betala ut pengar -du har väl fått pengar hittills? 


    Vad ska du vara sjukskriven för? 


    Ja det behöver jag. 
    Dottern mår så pass dåligt och jag med. Går hos psykologen för försöka bearbeta allting som hänt och händer. Sjukdomen måste behandlas och kräver väldigt mycket av henne och mig. Men jag vet jag kommer kunna jobba lite längre fram men inte just nu. Inte hur mkt jag kan jobba sen för vi vet så lite just nu. 
  • Anonym (Ina)

    Tror du oroar dig i onödan. Sålänge du inte är provanställd. 

  • EpicF

    Det viktigaste tänker jag att ha en god, rak och ärlig kommunikation med din arbetsgivare och läkaren men även med fk. 

    Beklagar det du varit med om ❤️ 

    Men du måste ge dig själv tid att få bearbeta all och det är väldigt bra att du går till en psykolog. 

  • Anonym (Noni)

    Förstår inte riktigt, vem har gått bort? Initialt vid dödsfall av någon som står en nära är det väl ganska rimligt att man pga sorg mår så pass dåligt att man inte kan arbeta. Men du kan inte vara sjukskriven för att du måste fixa en massa praktiska saker eller för att din dotter behöver dig. Och sorg är en del av livet, det måste man lära sig leva med. 

  • Anonym (Noni)

    Såg nu att det var sjukdomsfall också. Klart man kan behöva en tid att hämta dig från kris och sorg, men det är nog viktigt att därefter försöka blicka framåt hur tillvaron kommer att bli. Du kommer inte kunna vara sjukskriven för att du måste vara nära din dotter, och ju längre tiden går desto svårare blir det att hävda att du själv är för sjuk för att jobba om det mer handlar om att jobbet hindrar dig från att sköta om dottern. 

  • Yllop

    Har du en seriös arbetsgivare kommer du inte att bli av med jobbet för att du är sjukskriven.


    Hur gammal är din dotter? Är hon minderårig har du rätt att vabba.

  • Anonym (Orolig själ)
    Anonym (HH) skrev 2023-04-20 10:44:38 följande:

    Är du tillsvidareanställd?


    Ja
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig själ) skrev 2023-04-20 21:54:13 följande:
    Ja
    De får inte sparka dig på grund av sjukskrivning

    Om du jobbat där länge och gör ett bra jobb så är de förmodligen mest angelägna om att du ska komma tillbaka, inte att du ska försvinna ifrån dem för alltid.

    Det är inte bara arbetsgivaren som är värdefull för dig. Du är värdefull för dem.
Svar på tråden Sjukskriven två olika situationer