• kalkuta30

    att handla nya kläder på nätet

    Tänker lämna några tips för att undvika dåliga köp på nätet.
    1) undvik de säljare som inte har storlekstabell, endast S,M,L
    2) varje plagg måste ha en tillverkningsplats och innehåll
    3) köp inte "Recycled Polyester", detta är uppvärmd plast och kräver mycket energi. Ett av de milda ämnena är acetat och bomull, men var försiktig med vilka färger som används i tillverkningen, d.v.s. tillverkningsplatser.
    Vissa kan innehålla farliga kemikalier som direkt bidrar till att människor dör där, blir sjuka och lider, ju mer du köper av dessa kläder desto fler drabbas. Det är lite anmärkningsvärt att våra klädföretag får byta ut den utstickande etiketten. Vissa tjänade miljoner, bara köparna var lata och okunniga. Själv har jag aldrig lämnat tillbaka något plagg, dels att jag känner ett personligt ansvar att inte åsamka onödigheter.

  • Svar på tråden att handla nya kläder på nätet
  • Anonym (Lämnar alltid)

    När jag handlar nya tänker jag att jag ska ha plagget 10-20 år. Jag har svårt att handla i butik för jag har beslutsångest. 

    Jag brukar beställa kläder 1-2 gånger om året. Då beställer jag flera plagg och olika storlekar till mig och mina tre barn. Vi provar noga och väljer ut några favoriter. Skickar sedan tillbaks resten. Klart det hade varit bättre att bara beställa exakt det vi vill ha, men det känner jag inte att jag lyckas med. Vill undvika att göra några felköp som bara blir liggande. 

    I övrigt handlar jag bara second hand, eller av barn som säljer för t.ex. klasskassan. 

  • Anonym (T)

    Mycket bra information kan man få i kommentarerna också. Jag var på väg att beställa hem en tshirt till mig själv. Ställde in storlek så att den skulle sitta bra. Sedan läste jag bland kommentarerna innan jag tröck beställ. Och där stod det att på den här sidan borde man gå upp i en storlek. 

    Litade på den kommentaren och tog en storlek större, vilket gjorde att tröjan sen satt jävligt bra. 

Svar på tråden att handla nya kläder på nätet