• Anonym (M50)

    Behandlingshem

    Ett barn, under 18 år som missbrukar. Det jag läser om SIS och HVB-hem så verkar det som det florerar lika mycket droger på dessa anstalter och att det verkar vara svängdörrar utan någon större kontroll. Ni som har erfarenhet, själva eller egna barn. Stämmer det? finns det bra behandlingshem och i så fall vilka? Kan man boka in sitt barn på ett privat boende för drogrehabilitering utan inblandning av Soc?

  • Svar på tråden Behandlingshem
  • klyban
    Anonym (M50) skrev 2023-06-15 11:03:42 följande:
    Behandlingshem

    Ett barn, under 18 år som missbrukar. Det jag läser om SIS och HVB-hem så verkar det som det florerar lika mycket droger på dessa anstalter och att det verkar vara svängdörrar utan någon större kontroll. Ni som har erfarenhet, själva eller egna barn. Stämmer det? finns det bra behandlingshem och i så fall vilka? Kan man boka in sitt barn på ett privat boende för drogrehabilitering utan inblandning av Soc?


    Ja, hört många berättelser om hur dessa hem är rena drogskolorna och att en del har mer problem efteråt än före.

    Vilken drog är det?
    Om det är cannabis är det bättre med psykolog, och kanske en ytterst kort vistelse på ett hem den veckan som de kan få lättare abstinens.


    För komma på ett sådant hem och sen bli introducerad till alla möjliga droger och bara varit cannabis, det låter som som kan gå illa(Också bra, men vet aldrig riktigt, dock så vittnar en hel del om att det är "drogskolor" och det är den delen som är oroande, behovet dock inte vara på just det hem ni ska till.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (fs)

    Jag var delvis uppväxt på div hem allt från helöppet till p12, det fanns droger på samtliga och jag vet inte hur många jag sett som injicerade för första gången just på hemmen.
    Detta är över 20år sen man det har nog inte förändrats.

  • Anonym (M50)
    klyban skrev 2023-06-15 12:04:50 följande:

    Ja, hört många berättelser om hur dessa hem är rena drogskolorna och att en del har mer problem efteråt än före.

    Vilken drog är det?
    Om det är cannabis är det bättre med psykolog, och kanske en ytterst kort vistelse på ett hem den veckan som de kan få lättare abstinens.


    För komma på ett sådant hem och sen bli introducerad till alla möjliga droger och bara varit cannabis, det låter som som kan gå illa(Också bra, men vet aldrig riktigt, dock så vittnar en hel del om att det är "drogskolor" och det är den delen som är oroande, behovet dock inte vara på just det hem ni ska till.)


    Benzo
  • Anonym (M50)
    Anonym (fs) skrev 2023-06-15 12:20:48 följande:

    Jag var delvis uppväxt på div hem allt från helöppet till p12, det fanns droger på samtliga och jag vet inte hur många jag sett som injicerade för första gången just på hemmen.
    Detta är över 20år sen man det har nog inte förändrats.


    Det känns inte som att det har förändrats mycket men min erfarenhet är bara ifrån det jag har läst och sett i nyheter. Jag är rädd att det i vilket fall inte kommer hjälpa och detta är en form av självmedicinering och förutom beroendeproblematiken så måste vi komma till kärnan med varför och få en riktig diagnos. Är inne på att fly utomlands och skriva in på ett privat hem.
  • klyban
    Anonym (M50) skrev 2023-06-15 14:09:44 följande:
    Benzo

    Det kan vara en riktigt tuff AT om det varit varaktigt en längre tid,

    Du ställer en mycket bra fråga, svårt och svara på den och med oron vad som finns på vissa av dessa hem.

    Ger rådet att du får göra efterforskningar, och försöka få reda på även de bra och dåliga resultaten och klimatet.
    Privata vårdhem har jag ingen koll på alls, så antar samma gäller där.


     


    Benzo låter som h*n har en psykisk ohälsa i botten?
    Om så, så måste även den adresseras, annars efter avgiftning så är 18åringen tillbaka på ruta ett och där droger var en lösning för nått.
    Och det vill man ju inte.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M50)
    klyban skrev 2023-06-15 15:58:44 följande:

    Det kan vara en riktigt tuff AT om det varit varaktigt en längre tid,

    Du ställer en mycket bra fråga, svårt och svara på den och med oron vad som finns på vissa av dessa hem.

    Ger rådet att du får göra efterforskningar, och försöka få reda på även de bra och dåliga resultaten och klimatet.
    Privata vårdhem har jag ingen koll på alls, så antar samma gäller där.


     


    Benzo låter som h*n har en psykisk ohälsa i botten?
    Om så, så måste även den adresseras, annars efter avgiftning så är 18åringen tillbaka på ruta ett och där droger var en lösning för nått.
    Och det vill man ju inte.


    Psykisk ohälsa och absolut en form av självmedicinering. Helt enig med dig om att han inte får hjälp med sin sjukdomsbild så kommer han ganska omgående vara tillbaka på ruta ett igen. Första steget måste vara att under läkares övervakande trappa ner och successivt bli ren, psykolog och miljöombyte sen hoppas att livslusten är så stor att det inte är värt att falla tillbaka.

  • klyban
    Anonym (M50) skrev 2023-06-16 09:40:10 följande:
    Psykisk ohälsa och absolut en form av självmedicinering. Helt enig med dig om att han inte får hjälp med sin sjukdomsbild så kommer han ganska omgående vara tillbaka på ruta ett igen. Första steget måste vara att under läkares övervakande trappa ner och successivt bli ren, psykolog och miljöombyte sen hoppas att livslusten är så stor att det inte är värt att falla tillbaka.

    Vet du hur länge h*n varaktigt tagit benzo?
    Tänkte på hur jobbigt det kan bli att sluta.

    Med självmedicinering och just benzo, så är det stor risk att alkoholen tar och ersätter benzon.
    Dessa verkar på samma system och GABA-systemet.

    Du är i en svår sits, både tacka psykisk ohälsa och en svår drog att sluta med.
    Och det är oerhört svårt att ge riktigt bra råd, i andra situationer kan man gå vägar som är en hjälp på vägen.

    Kanske vi har mer effektiva mediciner senare och tex när Karolinska Institutet PSIPET studien är genomförda och granskade.
    Men jag misstänker det är många år kvar där, och inte mycket till hjälp nu.


     


    Har tyvärr inte så mycket mer att säga nu, men dyker det upp nått nytt, så ska jag se om nått råd finns i att ge.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Behandlingshem