• ejmelieS

    Boende vid turnusjobb och separation

    Jag och pappan till min son på 2+ år separerade förra året.


    Jag har sedan 12 år tillbaka jobbat turnusjobb utomlands, vilket innebär 22 dagar av jobb och sedan 22 dagar helt ledig. 


    Detta har inte varit några problem (ja, förutom då att det är jobbigt att vara utan sitt barn så lång tid) Jag och mitt Ex har sammarbetat bra, jag ringer facetime till han varje dag.


    Nu till problemet, mitt Ex kräver att jag slutar att jobba turnus för att vi ska kunna ha våran son varannan vecka. (Jag har antlitat en jurist som håller på med saken, men jag är otålmodig och vill söka om råd här också) 


    När jag är borta på jobb så måste min son gå 10-11 timmar på förskolan och när jag är hemma och ledig kan vi spendera all tid tillsammans. Om jag skule behöva ta ett jobb hemma i Sverige skulle det betyda att han måste gå 10-11h på förskolan varje dag, varje vecka.....


    Finns det någon lag som gör att jag måste säga upp mig från mitt jobb för att anpassa mig efter hans önskan?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-25 21:13
    Kan tillägga att pappan får träffa sin son precis hur mycket han vill när jag är hemma också.
  • Svar på tråden Boende vid turnusjobb och separation
  • Anonym (äää)

    Svårt när man har ett sånt jobb som du har som inte riktigt är "norm". Man måste ju försörja sig, men samtidigt vill vi alla våra barns bästa. 
    Varför behöver barnet vara 10-11 timmar på förskola om du skulle ha ett jobb med mer vanliga arbetstider? Någon lag finns inte, men skulle du inte vilja ha möjligheten att ha ett arbete där du kunde ha lite mer regelbundna tider? 

    Ni har ett rätt litet barn. Man brukar säga att barn under 3 år inte ska ha så långa perioder hos den ena föräldern utan många kör med tex 2+2+3  dagar och bygger sen sakta ut tiden. Ert barn har fått bo 22 dagar hos pappa för att du är utomlands på jobb, och sen antar jag då att han bor hos dig de 22 dygnen du är ledig? 
    Det låter för mig som ett rätt ovanligt upplägg och jag kan förstå om pappan tycker det är jobbigt (och ovanligt) att det blir så. 

    Jag hoppas för barnets skull att ni kan hitta en bra lösning. 

  • Anonym (?)
    Anonym (Jur) skrev 2023-06-25 21:09:30 följande:

    Nej, det finns ingen sån lag.  


    Finns som sagt ingen sån lag, men varför vill du inte själv ha mer kontinuitet med barnet? Så små barn ska helst ha tätare byten än en vecka, 22 dagar är en evighet för en sån liten. Varför skulle barnet behöva gå så långa dagar? Försök byt jobb till ett där du kan jobba mer varannan vecka och mindre varannan vecka?
  • ejmelieS

    Han måste gå så långa dagar på förskolan pga vi bor på en ö utanför Stockholm som gör restiderna med bilköerna in till stan helt jävliga. Så då får jag lika långa resvägar till jobbet om jag måste ta ett jobb här hemma. 


    samtidigt så är mitt fasta jobb en ekonomisk trygghet för mig och min son i framtiden. 


     

  • Tow2Mater

    Har exet månne träffat en ny flamma med barn som hon har vv, och nu helst vill ha alla barn vv så de får vv ensamma själva?

    Nej, finns ingen sådan lag.

  • Anonym (Ego)
    ejmelieS skrev 2023-06-25 22:15:56 följande:

    Han måste gå så långa dagar på förskolan pga vi bor på en ö utanför Stockholm som gör restiderna med bilköerna in till stan helt jävliga. Så då får jag lika långa resvägar till jobbet om jag måste ta ett jobb här hemma. 


    samtidigt så är mitt fasta jobb en ekonomisk trygghet för mig och min son i framtiden. 


     


    Och flytta så att barnet ska få en dräglig tillvaro är förstås inte att tänka på.
  • Anonym (Ammi)
    ejmelieS skrev 2023-06-25 22:15:56 följande:

    Han måste gå så långa dagar på förskolan pga vi bor på en ö utanför Stockholm som gör restiderna med bilköerna in till stan helt jävliga. Så då får jag lika långa resvägar till jobbet om jag måste ta ett jobb här hemma. 


    samtidigt så är mitt fasta jobb en ekonomisk trygghet för mig och min son i framtiden. 


     


    Stackars barn. Ingen av er verkar sätt barnets bästa i första hand, 
  • Anonym (Frallan)
    Anonym (Ego) skrev 2023-06-25 22:25:38 följande:
    Och flytta så att barnet ska få en dräglig tillvaro är förstås inte att tänka på.
    Hur vet du att tillvaron inte är dräglig med bostaden idag? Problemet ligger mer i att det inte finns en förskola i närheten. Boendet är förmodligen bättre och härligare ute på ön än inne i smeten. 

    TS - titta om det finns dagmammor, ev privata. Det kan vara ett tips som många glömmer. 

    Sedan är jag nyfiken - vad är turnus?
  • Anonym (Jur)
    ejmelieS skrev 2023-06-25 21:10:28 följande:

    Kan han på något sätt få igenom det här kravet han ställer?


    Om ni inte kan komma överens kan en domstol besluta tex vv. Hur du sen löser det är upp till dig.  Eller så besluta domstolen om ett schema som matchar dina jobbtider.  Eller så får pappan 90% av tiden och du en helg när du är hemma 
  • Anonym (?)
    ejmelieS skrev 2023-06-25 22:15:56 följande:

    Han måste gå så långa dagar på förskolan pga vi bor på en ö utanför Stockholm som gör restiderna med bilköerna in till stan helt jävliga. Så då får jag lika långa resvägar till jobbet om jag måste ta ett jobb här hemma. 


    samtidigt så är mitt fasta jobb en ekonomisk trygghet för mig och min son i framtiden. 


     


    Anonym (Ego) skrev 2023-06-25 22:25:38 följande:
    Och flytta så att barnet ska få en dräglig tillvaro är förstås inte att tänka på.

    Du får anpassa dig som alla andra föräldrar. Skaffa ett nytt, fast jobb med möjlighet till flexibla tider och arbete hemifrån. Fattar inte hur ni planerat från början? Man kan absolut bo ute på öarna men då får man planera och tänka innan man skaffar barn.
  • Anonym (Asdf)

    Pappan kan ju säga att han inte tänker ha barnet mer än en vecka i taget. Det finns ingen lag som tvingar honom till umgänge.
    Om du då inte heller tar barnet så blir det väl ett fall för soc med placering kan jag tänka mig.

    Ditt jobb är inte hållbart i och med att den andra föräldern inte kommer samarbeta kring det. Pappan ser väl det du inte ser - det är vansinne att vara borta från sin 2-åring 22 dagar i sträck. Han får tampas med barnets saknad och att vara ensamstående 3 veckor i taget. Det fungerar inte längre.

    Finns det skola på ön där du bor? Hur kommer detta lösa sig i framtiden?
    Kanske du kan ta ett "vanligt" jobb några år, och gå tillbaka till detta när barnet är äldre?

  • Anonym (Ego)
    Anonym (Frallan) skrev 2023-06-26 01:00:00 följande:
    Hur vet du att tillvaron inte är dräglig med bostaden idag? Problemet ligger mer i att det inte finns en förskola i närheten. Boendet är förmodligen bättre och härligare ute på ön än inne i smeten. 

    TS - titta om det finns dagmammor, ev privata. Det kan vara ett tips som många glömmer. 

    Sedan är jag nyfiken - vad är turnus?
    För att barnet går 10-11 timmar på förskola.
    Finns massor av massor av andra alternativ mellan ute på en ö och "inne i smeten".
  • ejmelieS

    Till alla er trötta som pratar om att mitt barn har en odräglig tillvaro så kan jag tala om att han har allt annat än en odräglig tillvaro. 


    Man kan göra karriär samtidigt som man har barn, det fungerar för alla mina andra kollegor i samma bransch  


    Är väl inte så konstigt att jag vill spendera hela mina lediga dagar med min son istället för 2h per dag efter förskolan. 

  • Anonym (Jur)
    ejmelieS skrev 2023-06-26 20:28:36 följande:

    Till alla er trötta som pratar om att mitt barn har en odräglig tillvaro så kan jag tala om att han har allt annat än en odräglig tillvaro. 


    Man kan göra karriär samtidigt som man har barn, det fungerar för alla mina andra kollegor i samma bransch  


    Är väl inte så konstigt att jag vill spendera hela mina lediga dagar med min son istället för 2h per dag efter förskolan. 


    Men du måste ändå hitta en väg framåt med pappan   
  • Anonym (Ptp)
    Anonym (Jur) skrev 2023-06-26 20:48:48 följande:
    Men du måste ändå hitta en väg framåt med pappan   
    Pappan måste även hitta en väg framåt med TS. Varför lägger du allt ansvar på henne?

    Hon har anlitat jurist för att få hjälp, så det blir förhoppningsvis bra för henne och sonen.
Svar på tråden Boende vid turnusjobb och separation