• Tom Araya

    Frågor toppless förr?

    Ni kvinnor som var i åldern 14-40 under 1970-, 80- eller 90-talet och i någon grad ägnade sig åt sol och bad under ledig tid på sommaren...

    Solade ni barbröstade hemma eller på stranden?

    Badade ni även barbröstade på bad (utomhuspool eller naturstrand/sjö/hav)?

    Hur upplevde du att andra tjejer/kvinnor gjorde på stranden, som var runt samma åder som du, kanske dina kompisar och bekanta?

    Du som solade topless, upplevde du det som att du pressades av andra och rådande normer till det, eller var du bekväm med det?

    Du som solade/badade, men inte topless, upplever du att du hamnade i utanförskap p.g.a. det?

    Hur upplevde du som toplessolande bemötandet från killar/män på stranden? Stirrade de? Visade respekt?  Upplevde du att brösten avsexualiserades?

    Hur upplevde du som solande topless bemötandet från andra tjejer/kvinnor (i alla åldrar) på stranden, särskilt de som valde att inte sola topless?

    Vad tycker du om utvecklingen där det under 90-talet blev allt ovanligare och numera nästan obefintligt och otänkbart att sola eller bada med bara bröst som tjej/kvinna på en vanlig strand i Sverige?

    Du kan svara anonymt, men berätta gärna hur gammal du är eller var då och vilket etniskt/kulturellt ursprung du har.

  • Svar på tråden Frågor toppless förr?
  • Anonym (Hm)

    Jag var tonåring på 70-talet, har aldrig solat eller badat toppless.

  • Tom Araya
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-07 17:53:04 följande:

    Jag var tonåring på 70-talet, har aldrig solat eller badat toppless.


    Hur upplevde du att andra tjejer/kvinnor gjorde på stranden, som var runt samma åder som du, kanske dina kompisar och bekanta?

    Du som solade/badade, men inte topless, upplever du att du hamnade i utanförskap p.g.a. det?
  • Anonym (Annika)

    Jag är finne och vi har ju vår bastukultur där vi var vana från barnsben att se hela guds härligheter över alla generationer och åldrar.

    Men när jag kom upp i tonåren och började att utvecklas åkte badkläderna på.
    Sedan kom modet med topless-rörelsen och jag kände mig inte riktigt bekväm med att bada utan överdel och mina kompisar gjorde inte heller det i början men sedan ( i början av 90-talet) blev det mer och mer utbrett och även jag slängde av mig överdelen.
    Jag föll för grupptrycket i samhället.
    Jag jämförde också mina bröst med andras och jag tyckte illa om att jag inte hade lika klot runda porrtuttar som många unga tjejer hade.
    Badade toppless kanske i två år sedan åkte överdelen på igen.
    Kände inte för egen del att det var något sexistiskt kring att solabada toppless, inte för egen del men kanske det var poängen för somliga.
    Inte heller upplevde jag att killarna glodde mer än när vi hade överdel och var heller inget som snackades mellan killarna vi hängde med.
    Idag skulle jag kunna bada både ock, är bekväm i min kropp och kan tycka att det är skönt att släppa behagen fria😊

  • Tom Araya
    Anonym (Annika) skrev 2023-09-07 18:26:49 följande:

    Jag är finne och vi har ju vår bastukultur där vi var vana från barnsben att se hela guds härligheter över alla generationer och åldrar.

    Men när jag kom upp i tonåren och började att utvecklas åkte badkläderna på.
    Sedan kom modet med topless-rörelsen och jag kände mig inte riktigt bekväm med att bada utan överdel och mina kompisar gjorde inte heller det i början men sedan ( i början av 90-talet) blev det mer och mer utbrett och även jag slängde av mig överdelen.
    Jag föll för grupptrycket i samhället.
    Jag jämförde också mina bröst med andras och jag tyckte illa om att jag inte hade lika klot runda porrtuttar som många unga tjejer hade.
    Badade toppless kanske i två år sedan åkte överdelen på igen.
    Kände inte för egen del att det var något sexistiskt kring att solabada toppless, inte för egen del men kanske det var poängen för somliga.
    Inte heller upplevde jag att killarna glodde mer än när vi hade överdel och var heller inget som snackades mellan killarna vi hängde med.
    Idag skulle jag kunna bada både ock, är bekväm i min kropp och kan tycka att det är skönt att släppa behagen fria😊


    Var du ung vuxen på 90-talet, typ 20-25 års ålder?
  • Anonym (Annika)
    Tom Araya skrev 2023-09-07 18:33:00 följande:
    Var du ung vuxen på 90-talet, typ 20-25 års ålder?
    Jepp! Jag var 23 år.
  • Anonym (Mx)
    Tom Araya skrev 2023-09-08 16:50:39 följande:

    Är det verkligen så få kvinnor här på FL som upplevt den tiden?


    Det faller dig inte in att vissa kanske tycker att det är en totalt ointressant fråga? 

    Denna kuk- och bröstfixering som vissa har på FL är häpnadsväckande...
  • Anonym (C)
    Anonym (Mx) skrev 2023-09-08 17:45:00 följande:
    Det faller dig inte in att vissa kanske tycker att det är en totalt ointressant fråga? 

    Denna kuk- och bröstfixering som vissa har på FL är häpnadsväckande...
    Det faller dig inte in att de som varit det inte har hunnit svara än, och att det är bättre att hålla käften om du inte har något bättre för dig än att leka otrevlig? 
  • sextiotalist

    Solade inte topless. Många gånger så var det män i varierande åldrar som tog kort på unga kvinnor som solade topless.

  • Anonym (Mx)
    Anonym (C) skrev 2023-09-08 17:48:59 följande:
    Det faller dig inte in att de som varit det inte har hunnit svara än, och att det är bättre att hålla käften om du inte har något bättre för dig än att leka otrevlig? 
    Oj, någon vill bestämma vad och vem som får skriva här...
  • Anonym (C)
    Anonym (Mx) skrev 2023-09-08 17:52:22 följande:
    Oj, någon vill bestämma vad och vem som får skriva här...
    Jaha... Är det Det du försöker göra när du är här...... Misstänkte att du var en lågpanna men förklara gärna vad det är som får dig att vilja hålla på sådär.. 
  • Anonym (..)

    Det har varit exakt denna fråga förr härinne. Kanske inte var du som skrev då men det är ju alltid bra att kolla först vilka trådar som finns, eller?

    Jag tycker inte det är speciellt intressant ämne, men ok, jag tillhör målgruppen så ska ge dig ett svar.
    Undrar också varför du ställer frågan TS? 

    Jag gick på högstadiet 1983-86. Jag badade inte toppless varken med familjen eller vänner. När jag gick i åk 8 blev jag ihop med en kille från en annan högstadieskola (samma ort). Jag hängde med och badade en gång med hans kompisar, både tjejer och killar. De tjejerna badade i sportshorts (likadana som killarna) och ingen top. Jag blev förvånad, frågade min kille, men han sa bara "öh, ja de badar alltid så där". Jag hade bikini och kände att jag verkligen inte hade lust att ta av mig överdelen. Kände inte alla heller. Tydligen rätt olika kultur beroende på vilken skola vi gick på. (jag reflekterade redan då över varför de ville "likna" killarna, men hade väl inte alla svar i min 14-åriga hjärna) 

    Jag gick sen gymnasiet -86 till -89. Det var aldrig snack om att man skulle sola toppless. Ingen i mina nya klass gjorde det eller sa att de ville det. Enda gångerna jag solade topless var ibland hemma, om jag var ensam i trädgården. 

    Jo killarna glodde väl en hel del, inte bara på toplesstjejerna utan även på bikinirumpor och dylikt. Ingen skillnad mot idag. 

  • Anonym (Old)
    Tom Araya skrev 2023-09-08 16:50:39 följande:

    Är det verkligen så få kvinnor här på FL som upplevt den tiden?


    Jag var tonåring och ung vuxen på 80-talet. Det var väldigt vanligt med topless då, ja. Kan inte påstå att jag brydde mig nämnvärt. Solade topless ibland men skulle aldrig gått omkring så. Badmodet var väldigt avklätt, baddräkterna var extremt högt skurna, och djupt skurna i ryggen. Kommer ihåg att jag hade en baddräkt som även var utskuren över magen. Bikini, de hade nästan alltid bara tunna snören i sidorna och i rygg /nacke.

    Jag var nog för ung för att reflektera. Min 16-åring och hennes kompisar har mycket mer klätt badmode idag och det är väl sunt. 80-talets träningshets med Jane Fonda & Susanne Lanefelt i trikåer var väl sådär för oss unga vanliga dödliga.
  • Mrs Moneybags

    Vi solade o badade topless på 80-talet. Badade även naken på landet och så. Det var ju helt normalt på den tiden. Ingen brydde sig så särskilt mycket. Möjligtvis äldre män. 


    Jag är svensk, men också svart. 


    Såg en kvinna ca 50 år topless i somras på vår badbrygga. Barnen reagerade förstås, och jag tycker väl att det är lite märkligt idag. 

  • Mimosa86

    Topless på 2000 talet. Kändes skönt att slippa en tajt bikinitopp på en svettig och varm kropp. Kändes naturligt för egen del och inget jag gjorde för att -visa upp mig-.

    Men tyvärr blev jag fotad i smyg av en man (min kille försökte jaga ifatt honom). Det var innan smart
    phones men riktig obehagligt och intigritetsövertramp. Solade aldrig barbröstat mer.

  • cosinus

    70-talist 

    jag är uppvuxen med stugliv på somrarna där man tvättat sig i sjön för att bli ren. Då har man varit naken såklart.

    nakenhet för mig när det kommer till bad eller bastu är inte sexuell. Där har den ett syfte och där jag kommer ifrån så är det också så att är man med har man valt det och premisserna. Vi pratar sjöar i skogen där ingen annan är. Vill man vara privat går man själv och inte med andra. 


    För mig är det ingen stor sak att bada/basta naken och det har jag gjort otaliga gånger utan att känna att det är konstigt eller någon tittat. Men jag har också en rätt stark känsla av att inte vilja pracka på någon annan min nakenhet. Så att bada naken eller sola naken där folk är. Nej helst inte.

    jag måste ha missat den största topless-perioden i Sverige för jag har aldrig gjort det i Sverige vilket jag nog gjort om det känts mer ok och mer norm. Provat på semester i Spanien och det kändes inget speciellt. Som bad eller bastu. Var ungefär 50/50 bara bröst där jag var och då valde jag att vara utan. 

  • Anonym (Rhodos 94)

    En enda gång solade jag topless. Det var 1994 på Rhodos och jag och min bästis var 18 år. Vi tänkte att här känner inte någon oss, så vi tog av oss topparna när vi låg på mage. Visade alltså väldigt lite trots allt. Plötsligt var det någon som började kasta småsten på oss. Tittar upp och ser en fet, äcklig gubbe som ligger där bredvid sin fru och försöker få vår uppmärksamhet. När vi tittade dit blinkade han och försökte flörta. Vi gick därifrån och jag har sedan dess aldrig solat topless.

Svar på tråden Frågor toppless förr?