• Anonym (Predikan)

    Jag tänker på er som talar om för andra hur de ska leva

    sina liv, är ni nöjda om andra följer ert evangelium, eller finns det alltid nåt som gnager hos er, nåt som ni tycker att andra kan förbättra?
    Få människor är perfekta, och de som inte gör och tänker som ni tycker att man ska göra, de människorna måste vara långt från perfekta.

  • Svar på tråden Jag tänker på er som talar om för andra hur de ska leva
  • Anonym (Wa)

    Varför bryr du dig om vad andra tänker och gör? 


    Snacka om energikrävande 

  • Anonym (C)

    Du menar din syster? Prata med henne istället.

  • Anonym (Predikan)
    Anonym (Wa) skrev 2023-09-10 11:33:16 följande:

    Varför bryr du dig om vad andra tänker och gör? 


    Snacka om energikrävande 


    Jag lägger mig inte i, och talar inte om för andra hur de ska leva sina liv. Om nån t ex vill träffa en mycket yngre eller äldre så angår inte det mig. 
    Om nån känner sig osäker när det gäller att dejta, kanske ringrostig om man inte haft sex på länge, då förstår jag det. Jag börjar inte predika om hur de bör göra och hur de ska tänka. Jag förstår att människor är olika varandra och det som kanske funkade för dig, kanske inte är rätt för nån annan.
  • fornminne

    Att ge råd om någon BER om råd, är inte detsamma som att tala om för andra hur de ska leva.

    Råd är råd, inte tvång eller predikan.

    Det finns inget som funkar för alla. Ofta får man prova sig fram, men tips och råd kan ändå vara värdefulla.

    Man kan lika gärna vända på det. Även om det inte funkade för dig, kanske det funkar för någon annan?Vad har du emot att andra får råd och tips när de ber om det? Varför går du in och kapar dessa trådar? 

  • Anonym (Predikan)
    fornminne skrev 2023-09-10 11:47:45 följande:

    Att ge råd om någon BER om råd, är inte detsamma som att tala om för andra hur de ska leva.

    Råd är råd, inte tvång eller predikan.

    Det finns inget som funkar för alla. Ofta får man prova sig fram, men tips och råd kan ändå vara värdefulla.

    Man kan lika gärna vända på det. Även om det inte funkade för dig, kanske det funkar för någon annan?Vad har du emot att andra får råd och tips när de ber om det? Varför går du in och kapar dessa trådar? 


    Tyvärr så är merparten av "råden" mer en predikan, och de som ger "råd" är besserwissers med rutten attityd.
    De berättar om sina lyckade liv och man ska göra som de gör, annars är man dum i huvudet.
    Det här är oavsett om råden är efterfrågade eller inte.
    Ja, råd kanske kan funka för nån annan, jag hoppas bara att de som får råden är lite kritiska och tänker själva, känner efter vad som känns rätt.
    Inte bara följer andras evangelium.
    Jag hoppar in i andras trådar ibland för jag känner igen mig i deras problem och så berättar jag om hur jag blivit bemött av andra. Och hur jag ser samma beteende här.
  • fornminne

    Vi pratar nog om olika trådar, för jag känner inte alls igen det där med besserwissers och rutten attityd. De som skriver om sina lyckade liv och ser ner på
    andra, brukar inte göra det i den typen av trådar.

    De som har svårt att hitta vänner eller partner, brukar i stället mötas av förståelse, sympati och handfasta råd. Sen kan man tycka att råden är bra eller dåliga. Men tycker man inte om råden, är det bättre att komma med något bättre, än att kritisera att andra försöker hjälpa. 

  • Anonym (Predikan)

    Det jag har upplevt många gånger är att om jag som man (och andra män också) visar svaghet så vill man sparka på den som ligger. Man kallar det för att vilja hjälpa, men det är snarare att man vill mästra, och få en att känna sig ännu mer otillräcklig. Jag är besviken på att många kvinnor tyvärr har haft det beteendet. Sen har jag sett att när de själva har bekymmer när det gäller relationer så är de lika vilsna. Skillnaden är att jag inte mästrar, får dom att känna sig otillräckliga, och jag predikar inte för dom hur de ska göra, känna och tänka.

  • Anonym (Diskussions forum)

    Men detta är ju ett diskussionsforum där folk vill diskutera eller få råd, det är väl därför man skriver här, då svarar folk med åsikter eller råd.
    Vill man inte ha det så skriver man väl inte på ett diskussionsforum.
    Sen skriver vissa tråkiga eller tom elaka svar men dom får man sålla bort och läsa dom som svarar på ens fråga, ger råd i det man frågat om eller kommit med åsikter i det man ville diskutera även om man tycker olika.

    Man måste ju inte skriva i diskussionsforum och man kommer ju inte bara få svar man gillar men som sagt man får räkna med svar man inte gillar och bara ta till sig dom man tycker är relevanta för det man startat tråden om.

  • Anonym (Predikan)
    fornminne skrev 2023-09-10 11:59:06 följande:

    Vi pratar nog om olika trådar, för jag känner inte alls igen det där med besserwissers och rutten attityd. De som skriver om sina lyckade liv och ser ner på
    andra, brukar inte göra det i den typen av trådar.

    De som har svårt att hitta vänner eller partner, brukar i stället mötas av förståelse, sympati och handfasta råd. Sen kan man tycka att råden är bra eller dåliga. Men tycker man inte om råden, är det bättre att komma med något bättre, än att kritisera att andra försöker hjälpa. 


    Jag ser det hela tiden. Det är nåt i tonen, de berättar om hur bra liv de själva har och hur de lyckades att få det så bra. Sen tycker de att man ska göra precis som dom gör. För så har de gjort, och alla de känner också. Gör som oss, så blir du lycklig.
  • Anonym (Predikan)
    Anonym (Diskussions forum) skrev 2023-09-10 12:08:32 följande:

    Men detta är ju ett diskussionsforum där folk vill diskutera eller få råd, det är väl därför man skriver här, då svarar folk med åsikter eller råd.
    Vill man inte ha det så skriver man väl inte på ett diskussionsforum.
    Sen skriver vissa tråkiga eller tom elaka svar men dom får man sålla bort och läsa dom som svarar på ens fråga, ger råd i det man frågat om eller kommit med åsikter i det man ville diskutera även om man tycker olika.

    Man måste ju inte skriva i diskussionsforum och man kommer ju inte bara få svar man gillar men som sagt man får räkna med svar man inte gillar och bara ta till sig dom man tycker är relevanta för det man startat tråden om.


    Ja, men jag ser samma irl. Samma människor som talar om för andra hur man ska leva sitt liv på såna här forum, finns därute i verkligheten.
Svar på tråden Jag tänker på er som talar om för andra hur de ska leva