• Chili86

    Föräldrapenning och barn på förskolan 15 timmar

    Hej!
    Hur gör jag i ansökan om föräldrapenning nu? Jag ska börja söka jobb och får ha barnet 15 timmar i veckan på förskolan då. Men när jag ansöker om föräldrapenning för övrig tid när barnet är hemma igen, hur gör jag då. Är det 75% jag ska ansöka om? Eller hur mycket? Kan någon förklara utförligt hur jag går tillväga.
    Tack

  • Svar på tråden Föräldrapenning och barn på förskolan 15 timmar
  • LFF
    Chili86 skrev 2023-09-11 12:28:13 följande:
    Föräldrapenning och barn på förskolan 15 timmar

    Hej!
    Hur gör jag i ansökan om föräldrapenning nu? Jag ska börja söka jobb och får ha barnet 15 timmar i veckan på förskolan då. Men när jag ansöker om föräldrapenning för övrig tid när barnet är hemma igen, hur gör jag då. Är det 75% jag ska ansöka om? Eller hur mycket? Kan någon förklara utförligt hur jag går tillväga.
    Tack


    Är du arbetslös eller föräldraledig?
  • Chili86

    Jag är arbetslös, därav jag ska börja söka jobb. Det är även därför mitt barn får vara på förskola så jag kan söka jobb.

  • LFF
    Chili86 skrev 2023-09-11 12:45:19 följande:

    Jag är arbetslös, därav jag ska börja söka jobb. Det är även därför mitt barn får vara på förskola så jag kan söka jobb.


    Då ska du skriva in dig på arbetsförmedlingen samt anmäla till din a-kassa att du är arbetslös. Du är arbetslös på heltid och ska, tillsammans med arbetsförmedlingen, upprätta en plan för ditt arbetssökande. Försäkringskassan och föräldrapenningen har inget med det hela att göra. När du får ett jobb så kan du fylla ut med föräldradagar om det är så att du har en deltidstjänst. 
  • Chili86

    Tack, jag är inskriven på af sedan idag, min första arbetslösa dag och gjort allt det andra. Men jag läste denna informatioen:.
    Är du föräldraledig på heltid räknas du inte som arbetssökande eftersom du inte kan arbeta. Om du istället är föräldraledig på deltid kan du ha rätt till a-kassa, trots att du även får föräldrapenning från Försäkringskassan.

    Jag är ju deltid föräldraledig i så fall....jag känner mig förvirrad och fk svarar inte på telefon.

  • Jemp
    Chili86 skrev 2023-09-11 13:07:55 följande:

    Tack, jag är inskriven på af sedan idag, min första arbetslösa dag och gjort allt det andra. Men jag läste denna informatioen:.
    Är du föräldraledig på heltid räknas du inte som arbetssökande eftersom du inte kan arbeta. Om du istället är föräldraledig på deltid kan du ha rätt till a-kassa, trots att du även får föräldrapenning från Försäkringskassan.

    Jag är ju deltid föräldraledig i så fall....jag känner mig förvirrad och fk svarar inte på telefon.


    Du kan vara arbetslös 50% och 50% föräldraledig, ja. Se till att omfattningen blir rätt då så du skyddar sgin. 

    Men standard (iaf i mina ögon) är att vara 100% arbetslös och ha barnen på fsk 15 timmar (eller den omfattning kommunen tillåter). 
    Har dålig koll på vilken omfattning du får ha barnen som föräldraledig på deltid. 
  • LFF
    Chili86 skrev 2023-09-11 13:07:55 följande:

    Tack, jag är inskriven på af sedan idag, min första arbetslösa dag och gjort allt det andra. Men jag läste denna informatioen:.
    Är du föräldraledig på heltid räknas du inte som arbetssökande eftersom du inte kan arbeta. Om du istället är föräldraledig på deltid kan du ha rätt till a-kassa, trots att du även får föräldrapenning från Försäkringskassan.

    Jag är ju deltid föräldraledig i så fall....jag känner mig förvirrad och fk svarar inte på telefon.


    Nej, jag skulle inte säga att du är föräldraledig på deltid bara för att barnet inte får går fulla dagar på förskolan när du är arbetslös. Tror inte heller kommunen räknar dig som föräldraledig eftersom du har barnet på förskolan men du kan ju börja att kolla där. Som regel så är det ju så att får du jobb eller ska gå in i en arbetsmarknadsåtgärd så ska förskolan snabbt kunna ställa om att ditt barn går på heltid. 
  • Ellie

    Du är arbetslös på heltid. Ta inte ut föräldradagar för det här. Du skall söka jobb på heltid och vara till arbetsmarknadens förfogande, vilket innebär 15 timmar förskola nu, som ökar i tid så fort du får jobb.

Svar på tråden Föräldrapenning och barn på förskolan 15 timmar