• Jcv

    Lämning på förskola

    Hej Familjeliv!


     


    När vi lämnar båda barnen på förskolan (båda går på samma men på olika avdelningar) så lämnar vi ett barn i taget vilket tar ca 1-2 minuter. För att underlätta lämningen så har vi, när vi lämnar med bil, gått in med ett barn åt gången. Äldsta sitter då kvar i bilen under uppsikt i ca 2 min som man ser från fönstret från avdelning 1, för att sedan gå ut och hämta honom. Idag när sambon lämnade första barnet frågade en av pedagogerna om vi bara skulle ha ett barn på förskolan idag. Varpå sambon sa att hon skulle hämta in den äldsta (3 år) nu som sitter i bilbarnstolen i bilen precis utanför på den inhägnade parkeringen.


     


    Pedagogen tittade då på henne som att hon var dum i huvudet och frågade om vi har barnet i bilen.


     


    Självklart ska man inte ska lämna barn under uppsikt i bil ex. gå in och handla i affär vilket vi aldrig gör, men vid lämning på förskolan är det absolut smidigast att gå in med en i taget istället för att släpa in båda på samma avdelning varje gång.


     


    Bilen är som sagt alltid under uppsikt, förskolan ligger på landet och lämningen av den första går på 1-2 minuter innan vi går ut och hämtar den äldsta. Tänker vi fel? På sommaren förstår jag pga värme i bilen men på vintern?


     


    Det ska tilläggas att denna pedagog ofta tittar på en som om man är dum i huvudet vid t.ex. tidigare hämtning om barnet blivit sjukt etc.


     


    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Lämning på förskola
  • Jemp

    Låter som att ni gör det krångligt för er själva men hade väl inte reagerat mer än så på det, särskilt inte om ni har så extremt snabba lämningar och det är treåringen som väntar. 


    Men det måste ju vara lättare att ta in båda samtidigt? Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara krångligt. 

  • Jemp

    Förutsatt att barnet är bekvämt med det då. Vet inte om mina hade varit det i den åldern.

  • Jcv

    #2 Det har aldrig varit något problem för äldsta. Inget gnäll eller gråt utan han sitter och pillar på en liten bil under tiden han väntar. Tycker reaktionen från pedagogen (60+) var anmärkningsvärd men jag kanske har fel?

  • AndyPandyLandy

    Vi tar in båda barnen. Antingen lämnas båda barnen utomhus (då de brukar vara utomhus ibland när vi lämnar) eller så får äldsta barnet följa med in på den yngstas avdelning vid lämning.

  • Grinchen1990

    det låter mer som att pedagogen bara ser ut på ett visst sätt och att ni kanske misstolkar? 


    tycker inte det är konstigt att ni göra så. Men kan heller inte se dom fördelarna du beskriver. Fortsätt med det ni gör Så länge ni inte har massa vapen eller andra farliga föremål lättillgänglig i bilen Skrattande

Svar på tråden Lämning på förskola