• Jo i solen

    Förvirrande resultat på VUL+HCG

    Läget är minst sagt förvirrat här. Jag hade ägglossning den 6/12 och fick mitt första positiva gravtest den 16/12 (dock väääldigt svagt streck). Nästa test gjorde jag den 21/12 då jag fick tydligt plus och en veckoindikator som visade gravid 1-2 veckor.

    Den 27/12 gjorde jag ett hcg-prov som visade 340 och dagen efter ett första vul (en vecka efter bim). Läkaren sa att hcg-värdet var lågt och bad mig göra ett nytt dagen därpå (alltså två dagar efter det första) för att se om det ökar som det ska. Den 29/12 gjorde jag således HCG-prov #2 som visade 580. ingen dubbling alltså, men en ganska okej ökning.

    Igår (2/1) gjorde jag ytterligare ett HCG-test igår vilket gav resultat 2434 och det innebär att HCG har dubblats varannan dag sen senaste provtagningen, vilket såklart är upplyftande.

    Gjorde nytt VUL idag och VUL matchar HCG-nivån - de ligger på samma stadium i utvecklingen. Allt såg dessutom fint ut -- om man utgår från att jag är i v. 5+2 idag.

    Det som inte rimmar är utvecklingsstadiet i förhållande till min senaste mens och ägglossning - här borde jag vara i v. 5+6 ungefär. Detta hade såklart enkelt kunnat förklarats med att jag helt enkelt hade ägglossning mycket senare än jag trodde men jag råkar veta med 99%-ig säkerhet vilken dag jag hade ägglossning, dels pga att jag har väldigt tydliga äl-symtpom, dels pga tydligt äl-test och dels för att jag fått ägglossningsdatumet bekräftat via VUL av min läkare. Att jag skulle ha haft ägglossning så mycket som fyra-fem dagar senare än jag beräknat är alltså uteslutet.

    Så vilka slutsatser kvarstår? Jag har två teorier: antingen är det något fel på graviditeten, eller så har ägget+spermien tagit väldigt god tid på sig att fasta i livmodern vilket förskjutit hela processen.

    Är det någon som varit med om något liknande med god utkomst?

Svar på tråden Förvirrande resultat på VUL+HCG