• Anonym (Signe)

    Avslutsbrev till efterlevande

    Vad är bra att lämna i ett avslutsbrev eller vad man ska kalla det om man t.ex fått en diagnos som ger en veckor,månader kvar i livet. Vad är bra att göra den sista tiden. Och vad kan man göra för att underlätta för anhöriga innan man dör.

  • Svar på tråden Avslutsbrev till efterlevande
  • Goneril

    Vita arkivet. Där finns möjlighet att skriva ner sina tankar och önskningar inför den sista vilan samt berätta om tillgångar etc. Logga in med hjälp av ditt   Bank-id. Gör en utskrift och meddela de s håriga var den finns. Eventuellt testamente, bevittnat, kan bifogas.

  • Anonym (S)

    Jag skulle lämna både personliga brev och ett flertal inspelningar, både video och bara ljud. Spara på både CD och USB, helst i flera olika upplagor. Jag skulle skriva ett manus först, se till att jag får med precis allt som jag någonsin skulle vilja säga till just den människan.

    Svårt läge... Beklagar sorgen ts :(

  • Anonym (Traffa anhoriga innan)
    Anonym (Signe) skrev 2024-01-03 13:20:56 följande:
    Vad är bra att göra den sista tiden. Och vad kan man göra för att underlätta för anhöriga innan man dör.
    Som anhorig hade man ju varit fortvivlad. Jag hade velat fa en chans att traffa personen innan den gick bort och inte bara i efterhand fa reda pa allt i ett avskedsbrev. Det blir ett battre avslut for anhoriga om de hinner prata om allt de kanske velat saga till personen innan den gick bort. I dagens stressiga samhalle skjuter man ju garna upp saker, som ibland blir ogjorda i evigheter, eftersom man inte har tid. Skulle man daremot fatt veta att en anhorig inte har lang tid kvar sa hade man ju slappt allt man har for tillfallet, for att prioritera att umgas och stotta.
  • OlgaElvira

    Red upp alla praktiska saker, konton, avtal, försäkringar, bostad och hur du vill att begravningen ska gå  till. Fonus har Vita arkivet. Sedan finns Livsarkivet som hanterasV SBF, Sveriges Begravningsbyråers Förbund. Där får du möjlighet att dokumentera det mesta.
    Vad du inte ska göra är att skriva något kring de människor som förorättat dig eller göra upp med släktingar. Jag var med om en sådan händelse, det skapade livslång sorg för de som drabbades och slet sönder familjen. Allt till ingens glädje.

  • Anonym (Hej)

    Berätta om du har särskilda önskemål om begravninng/minnesstund
    Om du har något särskild sak du vill att någon ska ha. 
    Lösenord och vad du har tex konton, bankfack m.m

  • Geometri12345

    Beklagar verkligen! 

    Först av allt, fyll i Vita Arkivet och upprätta ett testamente. Det är det absolut viktigaste. 

    Jag har själv förlorat närstående men inte haft någon förvarning. Nu har ni det så berätta för närstående, chefen (och ta ledigt), och gör roliga aktiviteter ihop med närstående. Det du orkar. Saker att minnas ihop.

    Be dem att spela in en kort stund av ett möte med dig, så de har bild och röst på dig. Att ha det hjälper i sorgearbetet för närstående. 

    Har du några drömmar du alltid velat göra? Gör dem nu. 

    Till skillnad mot andra här i rummet tycker jag att avskedsbrev och avskedsfilmer låter för tungt. Du har inte lång tid kvar och att utföra tunga moment är inte att rekommendera. Ta det muntligt med folk i stället. Det du orkar. 

    All kärlek till dig och prioritera det viktigaste som: 1. Testamente, 2. Vita Arkivet, 3. Umgås med närstående.

Svar på tråden Avslutsbrev till efterlevande