• evaleva

    Hur länge kan man vara borta från sin tonåring?

    Jag har två tonårsbarn och lever med barnens pappa. Jag befinner mig i en situation där jag kanske måste bo på annan ort under en längre tid, kanske flera månader.

    Bägge barnen är ganska lugna, skötsamma och pålitliga. Pappan jobbar delvis på distans och är därför hemma ganska mycket. 

    Är det OK att lämna sina barn så länge? Kommer vår relation att ta skada på lång sikt? Har någon erfarenhet av en liknande situation?

  • Svar på tråden Hur länge kan man vara borta från sin tonåring?
  • Anonym (Xv)

    Beror ju på varför, först och främst. Samt hur er relation är. 


    Hur långt pratar vi om, finns möjlighet att träffas under tiden?

  • evaleva

    Vet inte exakt hur länge, men några månader. Jo, det vore nog möligt att jag reser hem några dagar kanske var fjärde vecka eller så. 

  • Anonym (eller)
    evaleva skrev 2024-01-12 13:40:21 följande:
    Hur länge kan man vara borta från sin tonåring?

    Jag har två tonårsbarn och lever med barnens pappa. Jag befinner mig i en situation där jag kanske måste bo på annan ort under en längre tid, kanske flera månader.

    Bägge barnen är ganska lugna, skötsamma och pålitliga. Pappan jobbar delvis på distans och är därför hemma ganska mycket. 

    Är det OK att lämna sina barn så länge? Kommer vår relation att ta skada på lång sikt? Har någon erfarenhet av en liknande situation?


    Det beror ju helt på. Dels på orsaken till att du måste vara borta, dels på om du kan komma hem, eller de kan besöka dig under tiden du bor borta. Eller om det finns annan möjlighet till kontakt. 

    Men visst, om du bara försvinner utan att förklarar varför och inte har nån ko takt alls under tiden, då kan nog er relation påverkas negativt. Eller om nåt skulle häda barnen, som du inte kan vara med och stötta i, då kan de kanske känna sig övergivna och att det kan påverka. Annars går det nog rätt bra för en tonåring att vara utan en av två välfungerande föräldrar under en period.
  • Anonym (Xv)
    evaleva skrev 2024-01-12 13:50:56 följande:

    Vet inte exakt hur länge, men några månader. Jo, det vore nog möligt att jag reser hem några dagar kanske var fjärde vecka eller så. 


    Du får nog berätta mer, svårt att råda med så lite info. Dessutom. varför vet du inte hur länge?

  • Anonym (Teen)

    Finns ju tonåringar som väljer att gå gymnasiet på annan ort så det är nog inga större problem för dem, dessutom finns ju pappan där. 

    Det är nog jobbigare för dig. Lycka till med jobbet!

  • evaleva
    Anonym (Xv) skrev 2024-01-12 14:08:00 följande:

    Du får nog berätta mer, svårt att råda med så lite info. Dessutom. varför vet du inte hur länge?


    Jag tänkte att det inte spelar någon roll varför, och det är alltid onödigt att dela med sig av för mycket info på ett publikt forum. 

    Men eftersom många tydligen vill veta så är det för att en nära anhörig som bor i en annan del av landet är sjuk. Och det är svårt att veta när personen blir frisk eller situationen löser sig på annat sätt. 
  • Anonym (Z)
    evaleva skrev 2024-01-12 15:56:02 följande:
    Jag tänkte att det inte spelar någon roll varför, och det är alltid onödigt att dela med sig av för mycket info på ett publikt forum. 

    Men eftersom många tydligen vill veta så är det för att en nära anhörig som bor i en annan del av landet är sjuk. Och det är svårt att veta när personen blir frisk eller situationen löser sig på annat sätt. 
    Tråkig situation men var tydlig och lägg upp en plan? Vad är målet med flytten? Ska du styra upp boende, vårdplanering och sånt? Det behöver inte ta flera månader.

    För att svara på din fråga så var en fd kollega borta på utlandstjänst ett år. Barn i yngre tonåren. Det gick bra, men det är klart att ungdomar bondar mer med en närvarande förälder. 
  • Gryntroll
    evaleva skrev 2024-01-12 15:56:02 följande:
    Jag tänkte att det inte spelar någon roll varför, och det är alltid onödigt att dela med sig av för mycket info på ett publikt forum. 

    Men eftersom många tydligen vill veta så är det för att en nära anhörig som bor i en annan del av landet är sjuk. Och det är svårt att veta när personen blir frisk eller situationen löser sig på annat sätt. 

    Du har ju en tydlig anledning som jag förutsätter att du pratar med pappan och barnen om. Och tonåringar kan ju vara allt från 13 till 19 år så lite beroende vårt i tonåren de befinner sig är de ju mer eller mindre vuxna. Kontakt borde ni ju kunna ha och någon gång under tiden borde ju även du ta en paus och kunna träffa familjen?


    Och som någon annan skrev, det finns ju en hel del gymnasieungdomar som går i skolan på annan ort utan problem och i det här fallet är ju dessutom pappan närvarande. Så saknaden och det jobbiga hamnar nog mest hos dig.

  • Anonym (Mamma)

    Två tonåringar som lämnas vind för våg av och till? NEJ!!

  • Anonym (Vega)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-12 16:44:31 följande:

    Två tonåringar som lämnas vind för våg av och till? NEJ!!


    Pappan är ju hemma?

    Mina två tonåringar, som jag är ensamstående med, har fått klara sig hemma själva när jag jobbat, dvs vind för våg av och till, som du säger.

    Ts, det är väl inga problem. Ring dem och/facetima regelbundet bara, de vet ju var du är och varför. Tonåringar går ju att prata med på ett annat sätt än små barn.
    När mina var runt 12-15 ville de knappt hänga med mig som förälder ändå, efter 16 vill de umgås igen, men de har ju inte alls samma behov av en förälder. Och har de det så kan de ju enkelt ringa dig eller vända sig till sin pappa.
    Under höstlovet och påsklovet så kan de ju komma dit du är, den sjuke är ju deras släkting också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vega) skrev 2024-01-12 16:59:22 följande:
    Pappan är ju hemma?

    Mina två tonåringar, som jag är ensamstående med, har fått klara sig hemma själva när jag jobbat, dvs vind för våg av och till, som du säger.

    Ts, det är väl inga problem. Ring dem och/facetima regelbundet bara, de vet ju var du är och varför. Tonåringar går ju att prata med på ett annat sätt än små barn.
    När mina var runt 12-15 ville de knappt hänga med mig som förälder ändå, efter 16 vill de umgås igen, men de har ju inte alls samma behov av en förälder. Och har de det så kan de ju enkelt ringa dig eller vända sig till sin pappa.
    Under höstlovet och påsklovet så kan de ju komma dit du är, den sjuke är ju deras släkting också.
    Ja jag läste trådstarten fel där, jag trodde att han var borta från hemmet av och till. Men om han jobbar som vanligt på hemmaort så kan ts så klart göra vad hon vill.
  • Anonym (Hsr)
    evaleva skrev 2024-01-12 13:40:21 följande:
    Hur länge kan man vara borta från sin tonåring?

    Jag har två tonårsbarn och lever med barnens pappa. Jag befinner mig i en situation där jag kanske måste bo på annan ort under en längre tid, kanske flera månader.

    Bägge barnen är ganska lugna, skötsamma och pålitliga. Pappan jobbar delvis på distans och är därför hemma ganska mycket. 

    Är det OK att lämna sina barn så länge? Kommer vår relation att ta skada på lång sikt? Har någon erfarenhet av en liknande situation?


    HAR DU PROBLEM ATT RESA PÅ HELGER?
    ni kan ses då , 
  • Anonym (Vega)

    Anonym (mamma)

    Även om pappan också var borta då och då skulle ju ett par skötsamma tonåringar klara sig själva ett par dagar.

    Både jag själv och mina barn har varit ensamma hemma då och då 2-3 dagar från 14 års ålder. Det är inga problem. Se till att det finns mat hemma att värma eller laga, ge lite extra pengar och några nummer att ringa om det skulle krisa.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vega) skrev 2024-01-12 17:13:00 följande:

    Anonym (mamma)

    Även om pappan också var borta då och då skulle ju ett par skötsamma tonåringar klara sig själva ett par dagar.

    Både jag själv och mina barn har varit ensamma hemma då och då 2-3 dagar från 14 års ålder. Det är inga problem. Se till att det finns mat hemma att värma eller laga, ge lite extra pengar och några nummer att ringa om det skulle krisa.


    Klara sig, ja. Hitta på en massa hyss, ja.
  • Anonym (Vega)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-12 17:28:20 följande:
    Klara sig, ja. Hitta på en massa hyss, ja.
    Nu skrev jag skötsamma tonåringar.

    Varken jag eller mina tonåringar hittar på något hyss när jag/de varit hemma själva. Man får ju fatta beslutet utifrån sin tonåring och ts skriver att hennes barn är lugna och skötsamma, dvs inga problem att lämna dem ensamma om pappan också skulle behöva åka bort några dagar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Vega) skrev 2024-01-12 17:44:52 följande:
    Nu skrev jag skötsamma tonåringar.

    Varken jag eller mina tonåringar hittar på något hyss när jag/de varit hemma själva. Man får ju fatta beslutet utifrån sin tonåring och ts skriver att hennes barn är lugna och skötsamma, dvs inga problem att lämna dem ensamma om pappan också skulle behöva åka bort några dagar.
    Ja för skötsamma tonåringar gör ju alltid bara det de ska....
  • Anonym (Vega)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-12 17:47:49 följande:
    Ja för skötsamma tonåringar gör ju alltid bara det de ska....

    Det värsta mina har gjort är väl att ha ätit chips istället för middag när jag varit borta. Och sovit längre än till 14. 


    Tonåringar är olika och det finns de som faktiskt sköter sig bra ensamma även om du inte tror det.

    Mina föräldrar gav mig alkohol en gång när jag skulle ha ett gäng vänner hemma över nyår till och med,
    Vi lagade mat, tittade på film, satt och pratade, gick ut och sköt upp några raketer, käkade chips, gick och la oss. Alkoholen rörde vi inte ens.

  • Anonym (T)

    När jag var tonåring lämnade mamma mig ensam hemma i 2 veckor (jag var 17) För hon behövde resa utomland. pappa bodde en bit bort så det fanns ju någon att ringa vb men jag skötte mig själv och tyckte mest bara det var skönt att kunna styra maten själv och plugga i fred och sen träffa kompisar. Och jag var en skötsam tonåring apropå diskussion om sådana finns så mamma visste att det skulle gå bra.

  • Anonym (feminista horde)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-12 17:47:49 följande:
    Ja för skötsamma tonåringar gör ju alltid bara det de ska....
    Allas barn är inte pubertala vildar och pappan är ju där regelbundet, räknar du honom som noll eller? Taskig manssyn du har...
Svar på tråden Hur länge kan man vara borta från sin tonåring?