• Abrakadabra11

    Hur får en nya vänner, i en liten ord?

    Hej jag är en tjej på 28 år och bor i en liten ort med ca 45minuter med bil till en storstad. Jag flyttade hit, för att flytta ihop med min sambo för cirka tre år sedan. Men, det har varit svårt att hitta något ?eget?, jag flyttade ifrån en storstad och massor med vänner. Jag har kvar mina vänner i hemstaden, men det är inte som att jag kan åka och exempelvis fika med dem bara sådär. Ibland umgås jag med min sambo och hans vänner, men jag saknar att ha någon eller några att hänga med. Den enda lösningen jag ser är att flytta hem igen, men min sambo vill inte flytta än och han vet inte när han är ?redo? för det. Är det någon här inne, som har varit i samma situation, eller är i samma sits? 


    (Jag har försökt på mitt jobb, men där har jag mera känt mig ovälkommen än välkommen. Jag uppfattar det som att det är svårare att komma ?in? i mindre byer/orter än i storstad.)

  • Svar på tråden Hur får en nya vänner, i en liten ord?
  • Anonym (hitta på saker o bjud in....)

    Kanske kan bjuda hem på god mat och efterrätt..något gott så att dom kanske bara kommer för maten..fråga på jobbet va kollegorna gillar för mat och sen bjud på det... kanske kan fråga om någon vill komma före och hjälpa till m förberedelserna om det är någon som du tror att skulle nappa... sen förhoppningsvis att dom bjuder tillbaka....det kan vara grannar eller kollegor..... sen tänker jag att gå med i en förening och vara med i styrelsen....att då lära känna folk och kanske kan bjuda hem någon därifrån....
    Att vara hjälpsam och erbjuda skjuts, flytthjälp eller barnvakt det kan också skapa kontakter...som kan utvecklas till vänskap....
    Stanna till och småprata med grannarna dom som ger respons annars att man hejar glatt åtminstone.
    Dra i gång grejer själv, grilla korv i skogen, bowling, besök på ngt mysigt cafe etc...nåt som inte kostar allt för mkt och hoppas att någon kommer ....annars blir det du o sambon iaf tänker jag...

  • Anonym

    Vad finns det för sammanhang?
    Gå med i någon förening. 
    Sjung i kyrkokören
    Gå med i ett politiskt part. De brukar anordna många sammankomster.
    Gå dit det redan finns människor

Svar på tråden Hur får en nya vänner, i en liten ord?