• Hjelm

    Den bästa småstaden...

    Om man vill bo i en mindre stad - under 50 000 invånare - men som samtidigt inte känns som en sunkig håla - vilken tror ni är ett bra val?

    Plus om det ändå är hyfsat nära, kanske en, en och en halv timmes, bilfärd till någon av våra större städer.

    Plus också för vackra omgivningar, ett levande centrum etc. Det ska inte kännas som en död spökstad bara för att den är liten.

    Finns det några såna att rekommendera?

  • Svar på tråden Den bästa småstaden...
  • BeautifulLiz

    Bästa och finaste lilla staden är Visby, men då krävs det flyg för att komma till en större stad så fort.
    Kan det vara värt om man frågar mig. Glad


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Aliona

    Ystad kanske? Det är en fin liten stad, och du når Malmö på under timmen och Köpenhamn på exakt en och en halv timme. 


     

  • fjanten

    Sala! Ca 20 000 invånare. Nära till: Västerås, Uppsala, Stockholm, Enköping, Avesta m.fl. (tänker på jobb). Charmig stad med vacker stadspark med promenadstråk runt vackra dammar, en väldigt stor och välbesökt stadslekpark, ett centrum med trevliga butiker (plus en galleria med några kedjeaffärer, lindex, kappahl, intersport...), många äldre byggnader bevarade - så det ser trevligt ut i centrum. Har man barn så finns det många olika idrotter och hobbys att välja på, trots liten stad - exempelvis dans, kurser i massor av musikinstrument, fotboll, innebandy, hockey, simning, judo, aikido, gymnastik och så vidare plus. Skola finns F-gymnasium. Plus möjlighet för gymnasieungdomar att gå på gymnasium i exempelvis Västerås istället, om det är mer intressant. Överkomliga priser på villor och bostadsrätter om man vill köpa, annars går det ofta lätt att få en hyresrätt utan kötid (exempelvis via AB-hem eller Stehus AB). Finns sjukhus, vårdcentraler, BVC, MVC, folktandvård o.s.v. - men akuten behöver man dock åka till exempelvis Västerås för.

  • fjanten

    Sala är också bra på att anordna massa olika aktiviteter. Marknader flera gånger om året, restauranger som går ihop och skapar Oktoberfest, barnfestival, halloweenfirande och sådana saker. 

  • Hjelm

    Tack för alla svar!

    BeautifulLiz, håller med om att Visby är en fantastisk stad, men som du skriver det begränsande att bo på en ö. Och just Visby är svindyrt om man vill köpa hus.

  • Henke81
    fjanten skrev 2024-02-23 07:30:11 följande:

    Sala! Ca 20 000 invånare. Nära till: Västerås, Uppsala, Stockholm, Enköping, Avesta m.fl. (tänker på jobb). Charmig stad med vacker stadspark med promenadstråk runt vackra dammar, en väldigt stor och välbesökt stadslekpark, ett centrum med trevliga butiker (plus en galleria med några kedjeaffärer, lindex, kappahl, intersport...), många äldre byggnader bevarade - så det ser trevligt ut i centrum. Har man barn så finns det många olika idrotter och hobbys att välja på, trots liten stad - exempelvis dans, kurser i massor av musikinstrument, fotboll, innebandy, hockey, simning, judo, aikido, gymnastik och så vidare plus. Skola finns F-gymnasium. Plus möjlighet för gymnasieungdomar att gå på gymnasium i exempelvis Västerås istället, om det är mer intressant. Överkomliga priser på villor och bostadsrätter om man vill köpa, annars går det ofta lätt att få en hyresrätt utan kötid (exempelvis via AB-hem eller Stehus AB). Finns sjukhus, vårdcentraler, BVC, MVC, folktandvård o.s.v. - men akuten behöver man dock åka till exempelvis Västerås för.


    Konstig dialekt i Sala. Liknar ju inget annat.

    Men i övrigt så..

    Tidigare var nog Strängnäs en bra stad, men nu har maffian hittat dit, så den staden går bort 
  • Hjelm
    Henke81 skrev 2024-02-23 13:42:47 följande:
    Konstig dialekt i Sala. Liknar ju inget annat.

    Men i övrigt så..

    Tidigare var nog Strängnäs en bra stad, men nu har maffian hittat dit, så den staden går bort 
    Håller med, Strängnäs var jag en hel del i när jag växte upp eftersom jag hade släkt som bodde där. Supermysig stad, och en timme från Stockholm. Hade nog varit idealiskt om det inte vore för att kriminaliteten och gängvåldet brett ut sig så mycket där på senare år, som sagt.
  • Freddie K

    Falköping kanske? Vet inte hur många invånare de har, men det kan inte vara så många och det tar bara en timme med tåg till Göteborg. Sen pratar de lite bonnigt där med och jag gillar det. Glad


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Den bästa småstaden...