• pakdonas

    Går det att leva på min lön?

    Hej, jag har beräknat att om jag börjar på samhall och jag jobbar halvtid kommer jag tjäna 19055 kr efter skatt. Går det att leva på den lönen?

  • Svar på tråden Går det att leva på min lön?
  • Anonym (Donna)

    Hur är det möjligt att på Samhall få ut nästan 20 k för en halvtid?
    VAd ska du göra där?

    Om det går att leva på beror ju på vad du har för utgifter.

  • Anonym (Bara en man)

    Ja det kan du göra förutsatt att dina utgifter håller sig inom de pengar du har. Om du lägger undan ett sparande så kan du köpa eller göra de resor du vill ha/göra på sikt.
    Vad du än gör, låna inte pengar om du inte kan betala tillbaka dem snabbt. Det blir lätt en skuldfälla.
    Prioritera klokt så går det bra.

  • Anonym (Knasten)

    Det låter rätt mycket för en halvtidslön. Tror du behöver kolla upp den siffran igen.

    sen borde det väl egentligen kvitta hur bra du kan leva på detta, samhall är en insats till att få in dig i arbetslivet och ge dig erfarenhet. När det fungerar så har du alla möjligheter att hitta ett bättre betalt jobb och gå upp lite i både tid och lön.

  • Anonym (Hej)

    Låter som jag ska byta jobb .. jobbar heltid och får ut ca 21000 efter skatt

    Men beror ju helt på vad du har för boendekostnad,  mat, bil och även vad du har för liv. Bor du själv, har du barn
    Jag hade absolut klarat mig på det. 

  • Anonym (Donna)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-28 12:45:08 följande:

    Låter som jag ska byta jobb .. jobbar heltid och får ut ca 21000 efter skatt

    Men beror ju helt på vad du har för boendekostnad,  mat, bil och även vad du har för liv. Bor du själv, har du barn
    Jag hade absolut klarat mig på det. 


    Håller med, man kanske skulle försöka få en tjänst där istället. 40 k efter skatt för en heltid, ja då skulle man nästan kunna gå runt i Samhallkläder. Fast bara nästan.
  • Anonym (Bara en man)

    Oj, jag har för mycket att göra på mitt jobb just nu. Läste "simhall".

    Mycket pengar och mer fritid låter ju guld! 

  • SmulanFnulan

    Medianlönen för anställda på Samhall är 24500 kr brutto, så jag tror tyvärr att du har tagit fel på siffrorna.

  • Goneril

    SmulanFnulan har rätt, dock kan lite OB komma till. Detta gäller brutto, heltid, så TS får nog kolla bättre.

  • Anonym (88)
    Vad tjänar man på Samhall 2023?
    Från och med den 1 oktober 2023 är den nya grundlönen 23 912 kronor. Det första arbetsuppgiftstillägget blir då 1 205 kronor. Från och med den 1 oktober 2024 är den nya grundlönen 24 843 kr. Tillägg för övertidsersättning, obekväm arbetstid och skiftarbete räknas upp med 4,1 procent 2023 och 3,3 procent 2024.

    Det är på 100% före skatt. Du skall jobba 50%
Svar på tråden Går det att leva på min lön?