• Tussilago1212

    Hälsoångest/hypokondri

    Hur sjuka symtom på sjukdomar kan egentligen hypokondi skapa pga rädsla. Jag hade ryckningar i tummen som gjorde mig livrädd för MS. Efter det har jag haft typ varje symtom på MS man kan hitta. Det är ryckningar i kroppen, pirrande känsla i kroppen. Brännande smärta i fötter och ansikte. Känns konstigt att gå. osv osv. 


    Många av dessa symtom läste jag om när jag Google om min tumme som ryckte när det startade. Men kan hypokondri verkligen skapa alla dessa symtom, är kroppen så elak mot sig själv liksom?

    (jag har sökt vård för detta, det går i slowmotion) 

    //Hypokondriker

  • Svar på tråden Hälsoångest/hypokondri
  • Anonym (Nässla)

    Nej, hälsoångest kan inte skapa detta.
    Läkarna är så självbelåtna att när de inte hittar nåt sätter de en psykisk diagnos. Hade själv borrelia med liknande symtom från nervsystemet och läkarna förnekade det. Blev väldigt svag till slut och kroppen fungerade ej. Ändå sa läkarna att det var ångest. Så sjunt inkompetent. Fick åka utomlands för vård och blev frisk. 

  • Anonym (Inte helt osannolikt)

    Denna typ av symptom är ofta väldigt diffusa och skulle kunna vara psykosomatiska. Visst kan det vara MS, men om du är hypokondrisk skulle det mycket väl kunna vara hypokondrin som ställer till det. Just att du känner av alla symptom du läst om tyder på att det kan vara hypokondri. 

    Oavsett behöver du hjälp av vården. 

  • Anonym (Li)

    Japp, klassiskt. Din oro gör dig mer uppmärksam på kroppen och du börjar omedvetet hitta saker som känns konstiga med den. 

    Jag har själv haft detta, och fick fler och fler konstiga symtom tills jag kände mig dödssjuk. Till slut gjorde jag en MR hjärna, och när jag gick veta att den var normal avtog symtomen.

    Gissar att det kan vara likadant för de som får t.ex. borrelia-behandling, utan att det för den sakens skull betyder att de hade neuroborrelios.

  • Tussilago1212
    Anonym (Inte helt osannolikt) skrev 2024-03-04 22:28:32 följande:

    Denna typ av symptom är ofta väldigt diffusa och skulle kunna vara psykosomatiska. Visst kan det vara MS, men om du är hypokondrisk skulle det mycket väl kunna vara hypokondrin som ställer till det. Just att du känner av alla symptom du läst om tyder på att det kan vara hypokondri. 

    Oavsett behöver du hjälp av vården. 


    Jag har sökt vård men dom vill typ göra allt innan dom hjälper mig ordentligt. Typ avvakta och testa vitaminer osv. 
    Om det visar sig att det inte är nån sjukdom eller liknande så har jag bestämt mig att söka vård för min ångest. 

    Ville mest bara kolla om det ?stämmer? att ångest kan skapa dessa symtom
  • Anonym (Inte helt osannolikt)

    Vänta inte med att söka hjälp för din ångest. Har du ångest så finns det hjälp att få av vården. Det var det jag menade med att du behöver hjälp med av vården. Skulle det sen visa sig att du verkligen har MS, ja då är det ju bra att du redan får hjälp med din ångestproblematik. För ångesten försvinner inte så fort du får en fysisk sjukdom, tvärtom så kan den göra så att du mår ännu sämre. Så du har allt att vinna på att begränsa din ångest. 

  • Tussilago1212
    Anonym (Inte helt osannolikt) skrev 2024-03-05 00:22:33 följande:

    Vänta inte med att söka hjälp för din ångest. Har du ångest så finns det hjälp att få av vården. Det var det jag menade med att du behöver hjälp med av vården. Skulle det sen visa sig att du verkligen har MS, ja då är det ju bra att du redan får hjälp med din ångestproblematik. För ångesten försvinner inte så fort du får en fysisk sjukdom, tvärtom så kan den göra så att du mår ännu sämre. Så du har allt att vinna på att begränsa din ångest. 


    Du har helt rätt. Jag är bara livrädd att dom ska aldrig kunna ta mig seriöst igen och skylla på min hälsoångest på allt. 
Svar på tråden Hälsoångest/hypokondri