• K Kalle

    Är jag allergisk mot (färsk) ingefära?

    Sedan knappt ett år tillbaka kittlar det i munnen när jag dricker ingefärashot eller inlagd ingefära tillsammans med sushi. Är det ett symptom på allergi? Har försökt hitta info på nätet men det enda jag hittat är att ingefära inte orsakar allergi. 

  • Svar på tråden Är jag allergisk mot (färsk) ingefära?
  • Anonym

    Så är det sannolikt. Jag är allergisk mot ingefära också.

  • Anonym (zxcv)

    Jag får också kli i munnen av färsk ingefära. Tror, men vet inte alls, men tror att det inte kan klassas som allergi när symptomen är så milda?
    Vid allergi så ska väl halsen svullna upp, minst.

  • Anonym (Olika symtom)
    Anonym (zxcv) skrev 2024-03-20 05:29:14 följande:

    Jag får också kli i munnen av färsk ingefära. Tror, men vet inte alls, men tror att det inte kan klassas som allergi när symptomen är så milda?
    Vid allergi så ska väl halsen svullna upp, minst.


    Nej, det behöver inte svullna. Det finns många olika symtom på allergier. Svullnar det har man ALLVARLIG allergi. Det du har är kanske något som kan gå ner om du tar en receptfri allergitablett. 
  • Agda90
    Anonym (zxcv) skrev 2024-03-20 05:29:14 följande:

    Jag får också kli i munnen av färsk ingefära. Tror, men vet inte alls, men tror att det inte kan klassas som allergi när symptomen är så milda?
    Vid allergi så ska väl halsen svullna upp, minst.


    Nej, den symtom som du beskriver är mer allvarliga reaktioner. Kli i halsen är ett tydligt symtom på allergi
  • Agda90
    K Kalle skrev 2024-03-20 03:18:17 följande:
    Är jag allergisk mot (färsk) ingefära?

    Sedan knappt ett år tillbaka kittlar det i munnen när jag dricker ingefärashot eller inlagd ingefära tillsammans med sushi. Är det ett symptom på allergi? Har försökt hitta info på nätet men det enda jag hittat är att ingefära inte orsakar allergi. 


    Har du kollat innehållet i ingefära shoten som du dricker samt den inlagda ingefäran? Jag tycker inte att man kan kalla något av det för färsk ingefära. Reagerar du likadant om du tar en bit ingefära direkt, alltså om du köper en bit som finns i grönsaksdisken?
  • Anonym (ök)
    K Kalle skrev 2024-03-20 03:18:17 följande:
    Är jag allergisk mot (färsk) ingefära?

    Sedan knappt ett år tillbaka kittlar det i munnen när jag dricker ingefärashot eller inlagd ingefära tillsammans med sushi. Är det ett symptom på allergi? Har försökt hitta info på nätet men det enda jag hittat är att ingefära inte orsakar allergi. 


    Ja du är nog överkänslig mot ingefära.

    Men inte allergisk. Då skulle du få symtom som igensvullnad hals etc.
  • K Kalle
    Agda90 skrev 2024-03-20 09:19:57 följande:
    Har du kollat innehållet i ingefära shoten som du dricker samt den inlagda ingefäran? Jag tycker inte att man kan kalla något av det för färsk ingefära. Reagerar du likadant om du tar en bit ingefära direkt, alltså om du köper en bit som finns i grönsaksdisken?
    Det vet jag inte, men jag har bara reagerat så här en kort tid. Jag reagerade inte alls när jag åt sushi i somras eller när jag drack ingefärashot förra vintern. Ännu längre tillbaka gjorde vi egen shot. 
  • K Kalle
    Anonym (ök) skrev 2024-03-20 09:21:01 följande:
    Ja du är nog överkänslig mot ingefära.

    Men inte allergisk. Då skulle du få symtom som igensvullnad hals etc.
    Så kan det vara. Det kittlar precis när jag dricker ingefärashoten och 10 minuter efter ungefär, sen går det över. Jag är över 50. Känns konstigt att det kommer nu. 
  • Anonym (ök)
    K Kalle skrev 2024-03-20 23:03:58 följande:
    Så kan det vara. Det kittlar precis när jag dricker ingefärashoten och 10 minuter efter ungefär, sen går det över. Jag är över 50. Känns konstigt att det kommer nu. 
    Vissa allergier kommer senare. Vet en som blev pollen-allergiker vid 55...
  • Agda90
    Anonym (ök) skrev 2024-03-20 09:21:01 följande:
    Ja du är nog överkänslig mot ingefära.

    Men inte allergisk. Då skulle du få symtom som igensvullnad hals etc.
    Det du beskriver är en stor allergisk reaktion. Man kan vara allergisk och ha mildare reaktioner. 
  • Anonym (Olika symtom)
    K Kalle skrev 2024-03-20 23:03:58 följande:
    Så kan det vara. Det kittlar precis när jag dricker ingefärashoten och 10 minuter efter ungefär, sen går det över. Jag är över 50. Känns konstigt att det kommer nu. 
    Allergisk kan man bli hela livet. Vet en som vid 50+ blev så allergisk mot bistick att personen numera behöver ha en epipen hmma. 

    Allergier behöver inte alltid synas på blodprov. Det finns de som tagit blodprov och ändå reagerar på födoämnen till exempel. Är man allergisk kan det också komma efterhand som man utsätter sig för ämnet. 

    För en del stannar det vid milda symptom, andra får betydligt värre reaktioner. Sedan kan det också vara andra påverkande faktorer. Ett tips som kvarstår är därför - köp hem en karta receptfria allergitabletter. ´Skulle det bli mer, ja, då har du ett alternativ. Skulle det inte bli något mer - då kan du vara glad och nöjd som det är. 
Svar på tråden Är jag allergisk mot (färsk) ingefära?