• Anonym (Ledsen)

    Sjukskriven, min chef är oförstående

    Hej! 


    Jag blev sjukskriven för ME/CFS förra året i februari. I början 100% i 1 månad. Därefter 75% i några månader. Sedan 50%. Där är jag nu. 


    Det funkar bra. Jag har lärt mig att lyssna på kroppen. Jag hade en otroligt duktig och förstående läkare som stöttade mig flera gånger i veckan. Dock sa han själv att  det tyvärr är svårt att finna folk som förstår sig på det här med ME/CFS och att han därför ville fixa allt själv. Han sa rätt ut att ingen annan fattar. 


    Jag har blivit som en annan människa. Så mycket starkare i mig själv. Innan bara körde jag på, tvingade mig. Pressade mig. Tänkte att jag var en lat person som var sämst i världen. Nu tänker jag att detta faktiskt inte är något jag kan hjälpa. Inget är mitt fel. 


    Nu har min läkare tyvärr slutat. Jag skulle få en ny. Men de glömde att kalla mig till den. Så jag ska få en annan så länge. Dvs två nya efter varann. 


    Detta skapar en enorm stress och oro. Den läkaren hjälpte mig. Fick kortison. Därefter har jag blivit bättre, lite i taget. Men han sa att känsligheten lär förmodligen alltid finnas kvar. 


    Nu har han som sagt slutat. 


    Hela förra veckan var jag stressad (tecken på utmattning för mig). Sov dåligt. Lättuttröttad. Vaknade i panik flera ggr om nätterna. Vilopuls om nötterna på över 80 (brukar vara 50). Men jag jobbade ändå. 


    Idag gick det bara inte. 


    Hoppades på förståelse från min chef. Men chefen sa att jag borde försöka komma ändå. Alla är trötta ibland. Chefen frågade rätt ut om jag tänkte öka arbetstiden nu. Att jag borde det för det verkar ju gå bra. Att jag måste försöka våga utmana mig. (Det är ju det enda jag gjort och det var det som gjorde mig sämre. innan sjukskrivningen jobbade jag 100% men körde på för hårt).


    Jag försöker säga att min läkare påtalat att jag måste lyssna på kroppen för annars blir det värre igen. 


    Hur ska jag orka stå ensam i allt det här? Nya människor runt mig. Nya läkare. Ska träffa en ny psykolog. Har fått en ny kurator. 


    En chef som pressar mig att jobba. Jag blir så ledsen.

    Denna oro tar energi och det är inte bra. Enligt läkaren kan mina besvär jämföras med utmattning delvis. Fast att ME/CFS behöver man vara ännu mer försiktig med.

  • Svar på tråden Sjukskriven, min chef är oförstående
  • Anonym (Ledsen)

    Jag förstår helt och hållet om chefen är orolig och pressad. Men jag har blivit tillsagd att jag måste lyssna på kroppen för att inte bli sämre igen, det är just såhär jag ska göra. Ta det lugnt. Sakta ned. Backa lite. Sedan komma tillbaka igen. 


    Nu känner jag mig tvungen att återgå i hur jag var förr och bara köra på. Pressa. Tvinga mig. 


    Jag vill inte. Jag har lärt mig att det går åt skogen då. Jag har blivit tillsagd av terapeuter och läkare att jag inte ska. 

  • Anonym (tanke)

    Har chefen fått information om vad ME/CFS är? Allt ifrån ett informationsblad till att läkaren kanske kan prata med chefen. Det är svårt att förstå för någon som är oinsatt i sjukdommen tänker jag. Även om du försökt förklara så kanske det kräver mer. 

    Att bara ge chefen ett papper kanske inte är bästa lösningen, risken är att det läggs åt sidan och glöms av. 

    Det är många som har svårt att sätta sig in i andras sjukdommar om man inte får rätt information ifrån start. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (tanke) skrev 2024-03-25 11:22:04 följande:

    Har chefen fått information om vad ME/CFS är? Allt ifrån ett informationsblad till att läkaren kanske kan prata med chefen. Det är svårt att förstå för någon som är oinsatt i sjukdommen tänker jag. Även om du försökt förklara så kanske det kräver mer. 

    Att bara ge chefen ett papper kanske inte är bästa lösningen, risken är att det läggs åt sidan och glöms av. 

    Det är många som har svårt att sätta sig in i andras sjukdommar om man inte får rätt information ifrån start. 


    Hon har varit med på möte med läkaren. Men nu har jag ju tyvärr inte den duktiga läkaren längre och jag har ingen aning om de nya kommer vara lika bra.


    Förut verkade hon förstående men nu inte. Ingen aning om varför det har svängt så. Känner mig oerhört stressad över detta och det gör mig ledsen för stress gör mig sämre.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag får tex ångest när jag är allt för utmattad. Då frågade hon, vadå ångest. 


    Hon är distriktsköterska själv. 

  • Anonym (Ledsen)

    Just nu vill jag bara ge upp och gå och gömma mig. 

  • Anonym (Ebba)

    Stå på dig! Det är inte rimligt att en människa som inte ens förstår vad ångest är ska bestämma hur du ska ta hand om dig på bästa sätt.

    Det är ju bara dåligt för alla om du överanstränger dig för att sedan krasha totalt. Du tar ansvar för ditt jobb när du är rädd om dig själv, även om din knäppa chef inte fattar det.

  • Anonym (F)

    Du ska inte diskutera din hälsa med din chef alls. Sjukskriv dig utan att säga varför.

  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2024-03-25 17:20:32 följande:

    Du ska inte diskutera din hälsa med din chef alls. Sjukskriv dig utan att säga varför.


    I ts fall är det nog bra art hon prövar att ha en öppen dialog med sin chef ang sin hälsa. Dessutom har arbetsgivaren ett rehab ansvar. 
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2024-03-25 17:33:39 följande:
    I ts fall är det nog bra art hon prövar att ha en öppen dialog med sin chef ang sin hälsa. Dessutom har arbetsgivaren ett rehab ansvar. 
    Inte när hon ifrågasätts på det här viset och chefen försöker pressa ts att jobba trots att hon inte borde. Då anger man ingen orsak för sin tillfälliga sjukskrivning. Rehabansvar får man diskutera vid särskilda möten.
  • Anonym (I)

    Sluta prata detaljer med din chef. Sjukanmäl dig och friskanmäl dig. Lämna intyg och meddela konkreta saker. 

    Att förvänta sig att arbetgivare ska ha förståelse är bara naivt. Det är både dränerande och en kostnad att ha sjuka anställda. 

Svar på tråden Sjukskriven, min chef är oförstående