• Anonym (Mora)

    Måste man ha sex?

    Om du träffar någon du gillar, ni kanske blir tillsammans, vill du ha sex då? Skriv om du är man eller kvinna, och varför du tycker att det är viktigt.
    Sex komplicerar allt. Oönskade graviditeter, obehag, smärta, ångest, press m.m.

  • Svar på tråden Måste man ha sex?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 08:52:41 följande:
    Måste man ha sex?

    Om du träffar någon du gillar, ni kanske blir tillsammans, vill du ha sex då? Skriv om du är man eller kvinna, och varför du tycker att det är viktigt.
    Sex komplicerar allt. Oönskade graviditeter, obehag, smärta, ångest, press m.m.


    Ja, då jag verkligen gillar sex med någon jag gillar och tänder på
  • Anonym (Kvinna, 48)
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 08:52:41 följande:
    Måste man ha sex?
    Måste? Nej, naturligtvis inte. Du ska ALDRIG känna dig tvingad till sex. 
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 08:52:41 följande:

    Om du träffar någon du gillar, ni kanske blir tillsammans, vill du ha sex då? Skriv om du är man eller kvinna, och varför du tycker att det är viktigt.


    Om jag blir tillsammans med någon så gillar jag ju naturligtvis den personen. Eftersom jag redan har valt den personen och tänder på den vill jag självklart ha sex med denne. 
    Jag är kvinna och jag tycker att sex är enormt viktigt. Jag vill ha det intensivt, varierat och ofta. 
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 08:52:41 följande.

    Sex komplicerar allt. Oönskade graviditeter, obehag, smärta, ångest, press m.m.


    Verkligen inte. Varför skulle det komplicera allt? Håller inte alls med dig. Jag skyddar mig mot graviditet, har aldrig upplevt obehag, smärta  ångest eller någon form av press. Ett stort plus är att ju äldre jag blir desto mer njuter jag. Om jag har sex med någon som inte ger mig njutning ger jag mig inte på den niten igen. Nu har jag jag en älskare som ger mig allt jag behöver och det verkar som om han njuter lika mycket av och med mig. 
  • Anonym (Mora)
    Anonym (Kvinna, 48) skrev 2024-04-18 09:01:48 följande:
    Måste? Nej, naturligtvis inte. Du ska ALDRIG känna dig tvingad till sex. 
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 08:52:41 följande:

    Om du träffar någon du gillar, ni kanske blir tillsammans, vill du ha sex då? Skriv om du är man eller kvinna, och varför du tycker att det är viktigt.


    Om jag blir tillsammans med någon så gillar jag ju naturligtvis den personen. Eftersom jag redan har valt den personen och tänder på den vill jag självklart ha sex med denne. 
    Jag är kvinna och jag tycker att sex är enormt viktigt. Jag vill ha det intensivt, varierat och ofta. Verkligen inte. Varför skulle det komplicera allt? Håller inte alls med dig. Jag skyddar mig mot graviditet, har aldrig upplevt obehag, smärta  ångest eller någon form av press. Ett stort plus är att ju äldre jag blir desto mer njuter jag. Om jag har sex med någon som inte ger mig njutning ger jag mig inte på den niten igen. Nu har jag jag en älskare som ger mig allt jag behöver och det verkar som om han njuter lika mycket av och med mig. 
    Varför är det så självklart att man måste vilja ha sex? Närhet kan man få ändå. Kramas t ex.
    Många upplever obehag, ångest, smärta, press på att duga, press på att ställa upp, finns hur mycket som helst som är kopplat till sex och upplevs som negativt.
  • Anonym (Mille)
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 09:04:06 följande:
    Varför är det så självklart att man måste vilja ha sex? Närhet kan man få ändå. Kramas t ex.
    Många upplever obehag, ångest, smärta, press på att duga, press på att ställa upp, finns hur mycket som helst som är kopplat till sex och upplevs som negativt.

    Man bestämmer själv, ingen tvingar dig. Men de flesta vill ha sex om de är ett par. Så ser normen ut. 


    Så länge du är öppen med vad du vill ha av relationen är det inga problem. 

  • Anonym (Mora)
    Anonym (Kvinna, 48) skrev 2024-04-18 09:01:48 följande:
    Måste? Nej, naturligtvis inte. Du ska ALDRIG känna dig tvingad till sex. 
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 08:52:41 följande:

    Om du träffar någon du gillar, ni kanske blir tillsammans, vill du ha sex då? Skriv om du är man eller kvinna, och varför du tycker att det är viktigt.


    Om jag blir tillsammans med någon så gillar jag ju naturligtvis den personen. Eftersom jag redan har valt den personen och tänder på den vill jag självklart ha sex med denne. 
    Jag är kvinna och jag tycker att sex är enormt viktigt. Jag vill ha det intensivt, varierat och ofta. Verkligen inte. Varför skulle det komplicera allt? Håller inte alls med dig. Jag skyddar mig mot graviditet, har aldrig upplevt obehag, smärta  ångest eller någon form av press. Ett stort plus är att ju äldre jag blir desto mer njuter jag. Om jag har sex med någon som inte ger mig njutning ger jag mig inte på den niten igen. Nu har jag jag en älskare som ger mig allt jag behöver och det verkar som om han njuter lika mycket av och med mig. 
    Känner du inte att du blir utnyttjad av mannen du har sex med? Att han njuter är ju givet. Han är man och får komma till. Män är ofta desperata och kan ha sex med vem som helst. Känner du inte att du blir objektifierad som kvinna?
  • Anonym (Kvinna, 48)
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 09:04:06 följande:
    Varför är det så självklart att man måste vilja ha sex? Närhet kan man få ändå. Kramas t ex.
    Många upplever obehag, ångest, smärta, press på att duga, press på att ställa upp, finns hur mycket som helst som är kopplat till sex och upplevs som negativt.
    För mig är det självklart. Jag känner ju att jag vill ha den personen och tänder på honom. För andra är det kanske inte självklart men för mig är det. 
    Närheten i kramar vill jag ha när vi sitter i soffan, ska sova eller bara få en kram när som i vardagen. Jag är en väldigt kramig människa och det vet min partner. 
    Som sagt, jag har aldrig upplevt någon form av obehag och det är jag både tacksam och lycklig över. Jag har aldrig heller träffat på något negativt. Ibland blir jag lite öm men det är ju bara ett kvitto på att vi har hållit igång länge. Inget konstigt och inget annat en skön känsla.

    Känner du dig tvingad till sex när du träffar någon? 
  • Anonym (Mora)
    Anonym (Mille) skrev 2024-04-18 09:08:51 följande:

    Man bestämmer själv, ingen tvingar dig. Men de flesta vill ha sex om de är ett par. Så ser normen ut. 


    Så länge du är öppen med vad du vill ha av relationen är det inga problem. 


    Men varför? Ni som är par och har sex, ifrågasätter ni aldrig varför? Gör ni det för att normen ser ut så? Sex krånglar till mycket för många människor. Upplevs som ångestfyllt. Kan vara obalans där den ena vill oftare än den andra t ex.
  • Anonym (Mora)
    Anonym (Kvinna, 48) skrev 2024-04-18 09:11:43 följande:
    För mig är det självklart. Jag känner ju att jag vill ha den personen och tänder på honom. För andra är det kanske inte självklart men för mig är det. 
    Närheten i kramar vill jag ha när vi sitter i soffan, ska sova eller bara få en kram när som i vardagen. Jag är en väldigt kramig människa och det vet min partner. 
    Som sagt, jag har aldrig upplevt någon form av obehag och det är jag både tacksam och lycklig över. Jag har aldrig heller träffat på något negativt. Ibland blir jag lite öm men det är ju bara ett kvitto på att vi har hållit igång länge. Inget konstigt och inget annat en skön känsla.

    Känner du dig tvingad till sex när du träffar någon? 
    Har du aldrig reflekterat över varför du känner så? Jag tror att många programmeras av samhället att det ska vara såhär, att det är normen. 
  • Anonym (Kvinna, 48)
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 09:10:21 följande:
    Känner du inte att du blir utnyttjad av mannen du har sex med? Att han njuter är ju givet. Han är man och får komma till. Män är ofta desperata och kan ha sex med vem som helst. Känner du inte att du blir objektifierad som kvinna?
    Nej, verkligen inte. Han är man, jag är kvinna och jag njuter ohämmat av honom. Mina älskare är ömma, vet vad jag vill ha och vi ger varandra lika mycket. Ingen av de jag träffar är desperata utan vi vill helt enkelt njuta tillsammans. 
    Inte det minsta objektifierad i någon negativ betydelse. 

    Har du råkat illa ut? Det verkar som om du är kvinna? Är det någon man som gör dig illa? 
  • Anonym (Mille)
    Anonym (Mora) skrev 2024-04-18 09:12:53 följande:
    Men varför? Ni som är par och har sex, ifrågasätter ni aldrig varför? Gör ni det för att normen ser ut så? Sex krånglar till mycket för många människor. Upplevs som ångestfyllt. Kan vara obalans där den ena vill oftare än den andra t ex.

    För många är det inte negativt, varför har du så svårt att förstå det? 


    Jag har bara haft sex frivilligt, när jag vill och med vem jag vill. Jag har inga negativa upplevelser av sex. 

    Man har sex för att det är ett behov/begär, man blir upphetsad och tycker det är en skön kroppslig känsla. Man mår bra av att få orgasm, beröring osv. 


     

Svar på tråden Måste man ha sex?