• Anonym (Hjälpsam)

    Skulle du kunna tänka dig att dela bil med någon?

    Skulle du kunna tänka dig att dela bil med någon? Säg att jag betalar dig 2000:- i månaden för att kunna använda bilen när du inte behöver den. t.ex för att kunna övningsköra, storhandla eller liknande som inte behöver göras på speciella tider. 


    eller vill du att din bil alltid står och är tillgänglig även då du inte använder den?

    Varför? Eller varför inte? 

  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att dela bil med någon?
  • Postman

    Nej skulle inte vilja dela bil. Jag vill ha den tillgänglig när som. Jag vill inte vara beroende av att någon annan ska ha den eller behöver den.  

  • Anonym (Nope!)

    Absolut inte. Jag vill ha den tillgänglig när jag behöver den. Skulle den vara utlånad och något händer finns risken att det kan bli tjafs om skuld och kostnader. 
    Man kan bli sittande med kraschad bil och ansvarig för självrisk för någon som bara nekar till allt. 
    Är lite som att ställa upp som borgenär till någon som vill ta ett lån - bara dumt.

  • Anonym (H)

    Jag skulle kunna göra det under en begränsad period. Tex nu när jag är sjukskriven och inte kan köra på ett antal månader. Hade dessutom gjort gott för bilen att få röra sig lite.

  • Anonym (Hjälpsam)

    Alla ni som skriver nej, gäller det även er partner och vuxna barn?

    Mitt ex ville inte dela med mig. Alltså när han inte använde skulle den stå i garaget, om ifall han skulle vilja köra. Det är kanske det vanliga. 

  • Anonym (Nope!)
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2024-04-26 23:27:39 följande:

    Alla ni som skriver nej, gäller det även er partner och vuxna barn?

    Mitt ex ville inte dela med mig. Alltså när han inte använde skulle den stå i garaget, om ifall han skulle vilja köra. Det är kanske det vanliga. 


    Min partner och mitt vuxna barn lånar ju förstås min bil under förutsättning att jag inte behöver den. Klar skillnad att låna ut inom familjen eller till en bekant eller kompis. 
  • Fröken AIIvar

    Jag har naturligtvis köpt min bil åt mig. Om jag ifrån början köper den ihop med någon annan så är den däremot enbart till hälften min att använda.

  • Tom Araya
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2024-04-26 21:56:31 följande:
    Skulle du kunna tänka dig att dela bil med någon?

    Skulle du kunna tänka dig att dela bil med någon? Säg att jag betalar dig 2000:- i månaden för att kunna använda bilen när du inte behöver den. t.ex för att kunna övningsköra, storhandla eller liknande som inte behöver göras på speciella tider. 


    eller vill du att din bil alltid står och är tillgänglig även då du inte använder den?

    Varför? Eller varför inte? 


    Spontant - ja, med någon i samma hushåll.

    Om jag skulle bo där det är oerhört svårt och dyrt att ha egen bil samtidigt som jag rätt sällan behöver den, då skulle jag kunna tänka mig att dela bil med andra i form av en bilpool, alltså inte min egna bil.

    Att regelbundet låna ut min egna bil (om så än mot ersättning) till någon jag inte känner väl är inte intressant för mig, eftersom jag inte vet hur denne tar hand om bilen.

    Jag kan också känna att man lär känna sin bil och dess speciella egenheter och hanterar den därefter. Jag vill nog helst undvika att bilen hanteras av någon som inte har den kännedomen.
  • Anonym (Nope!)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 23:42:28 följande:
    Spontant - ja, med någon i samma hushåll.

    Om jag skulle bo där det är oerhört svårt och dyrt att ha egen bil samtidigt som jag rätt sällan behöver den, då skulle jag kunna tänka mig att dela bil med andra i form av en bilpool, alltså inte min egna bil.

    Att regelbundet låna ut min egna bil (om så än mot ersättning) till någon jag inte känner väl är inte intressant för mig, eftersom jag inte vet hur denne tar hand om bilen.

    Jag kan också känna att man lär känna sin bil och dess speciella egenheter och hanterar den därefter. Jag vill nog helst undvika att bilen hanteras av någon som inte har den kännedomen.
    Om du ingår i en bilpool så finns det ju alltid någon som kör emot eller backar in i en betongsugga och tycker att, Jaja, det kan hända alla och vill då inte betala reparation eller självrisk. Detta går ju då ut över alla andra i form av kostnad.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att dela bil med någon?