• Anonym (Flisan)

    Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?

    I samband med skolstart, fick vi en blankett att fylla i gällande skolsköterskas rätt att ta ut barnets BVC-journal. Blanketten var felaktig, vilket vi meddelade och valde att inte skriva på i väntan på rätt blankett. Det hela glömdes av både oss och skolan.

    Nu, inför besök hos skolsköterskan, verkar det som om hon har tillgång till journalerna.

    Hur fungerar det, har skolsköterskan i kommun, rätt att ta del av BVC-journaler som är från region, utan medgivande?

  • Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?
  • Anonym (Nej)

    Nej det har hon inte. Det är just därför man skriver under ett medgivande.

  • Anonym (Nej)

    Undrar lite vad problemet är eftersom ni ändå tänkt godkänna....

  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 13:16:25 följande:

    Undrar lite vad problemet är eftersom ni ändå tänkt godkänna....


    Det är klart att det är ett problem om sköterskan brutit mot lagen!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Flisan) skrev 2024-05-01 13:19:36 följande:
    Det är klart att det är ett problem om sköterskan brutit mot lagen!
    Jaså, är det? Det är väl mest ett problem om ni INTE tänkt ge medgivande. Nu är det mer av en formalitet. Eller tänkte ni anmäla henne för detta och ändå skriva under...?
  • Anonym (Flisan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-01 13:21:01 följande:
    Jaså, är det? Det är väl mest ett problem om ni INTE tänkt ge medgivande. Nu är det mer av en formalitet. Eller tänkte ni anmäla henne för detta och ändå skriva under...?
    Självklart!
  • Anonym (Emsie)

    Givetvis ska man följa lagen. Men samtidigt så varför anmäla och bråka om ni ändå tänkt ge medgivande? Har ni sagt att ni ska ge medgivande till dem men bara väntade på rätt blankett? Är det någon fara att hon läst i BVC-journalen?

    Jag känner mig kluven här, en del av mig säger självklart anmäl! Sekretessen är något av det viktigaste vi har, vi ska lita på att inga obehöriga är inne och läser. Men en del av mig tänker att ni ville ju att hon skulle få tillgången, ni har bara inte hunnit ge den skriftligt än. Frågan är om muntligt gäller, om ni har nämnt att ni ska fylla i blanketten och ge ert medgivande?

    Gå efter magkänslan och gör det som känns rätt för ER. Vad ni än väljer är båda rätt sak att göra.

  • Anonym (Elen)

    Det är ett allvarligt fel. Det borde vara den som administrerar journalsystemet som gjort fel. Skolsköterskan har väl bett om tillgång och sen har någon godkänt det utan att ha rätt att göra det. Jag hade pratat med skolsköterskan och påtalat felet och frågat hur hen fått tillgång till journalen, sen kontaktat den som gav tillståndet och dennes chef. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nej)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-01 13:57:22 följande:

    Ts skäms nog över att det står att hon och den andra föräldern har vanvårdat barnet. Är nog där skon klämmer.


    Fast då skulle de väl inte alls vilja godkänna att sköterskan tar del av journalen?
Svar på tråden Får skolsköterskan läsa BVC-journal utan medgivande?