• Anonym (Separation)

    Rätt att stänga ute från gemensam bostad?

    Är mitt uppe i en smutsig separation. Pga orosanmälan bor jag och barnen på annan plats just nu. Har exet rätt att säga att jag inte får komma in i vår gemensamma bostad (bostadsrätt) förrän allt är sålt och jag ska hämta min del av bohaget? Enda gången det är en nackdel att ha kodlås då han står som administratör på det och har bytt kod och tagit bort mig. 

  • Svar på tråden Rätt att stänga ute från gemensam bostad?
  • Anonym (Eh)

    Naturligtvis inte. Vet inte vem du ska kontakta, polisen antagligen.

  • Anonym (Eh)

    Kontakta dem både för att komma in och gör även en polisanmälan kring detta.

  • Anonym (Elena)
    Anonym (Separation) skrev 2024-05-01 16:22:21 följande:
    Rätt att stänga ute från gemensam bostad?

    Är mitt uppe i en smutsig separation. Pga orosanmälan bor jag och barnen på annan plats just nu. Har exet rätt att säga att jag inte får komma in i vår gemensamma bostad (bostadsrätt) förrän allt är sålt och jag ska hämta min del av bohaget? Enda gången det är en nackdel att ha kodlås då han står som administratör på det och har bytt kod och tagit bort mig. 


    Kort svar, nej, det har han inte rätt att göra. Har hört att man kan kontakta polis ang. sånt här för att få hjälp att komma in. Det är fortfarande din bostad och han har inte rätt att låsa dig ute.
Svar på tråden Rätt att stänga ute från gemensam bostad?