• Anonym (O)

    Om man inte är överens om gymnasiet

    Hur gör man då? Det står mellan två program. Separerade föräldrar, den ena vägrar godkänna det ena alternativet och pressar barnet (som har autism och väldigt svårt för att gå emot) att välja det föräldern vill. Det är ju inte förrän i början av nästa år det är dags, men diskussionerna pågår för fullt.

  • Svar på tråden Om man inte är överens om gymnasiet
  • Anonym (S)

    Ogillar när föräldrar ska pressa barn i dessa val.
    Min egen mamma gjorde lite detsamma (hon är världens snällaste men just i detta fall hette det: Humanistisk? Det är ingen riktig linje)
    Varför får inte barnet bestämma själv med förhoppning om att valet känns rätt och utbildningen fullföljs.

  • Anonym (O)
    Anonym (S) skrev 2024-05-02 06:30:55 följande:

    Ogillar när föräldrar ska pressa barn i dessa val.
    Min egen mamma gjorde lite detsamma (hon är världens snällaste men just i detta fall hette det: Humanistisk? Det är ingen riktig linje)
    Varför får inte barnet bestämma själv med förhoppning om att valet känns rätt och utbildningen fullföljs.


    För att föräldern har höga ambitioner för sitt barn och inte anser att barnet är stor nog att ta ett sånt beslut.
  • Anonym (O)
    Anonym (J) skrev 2024-05-02 06:34:26 följande:

    EV


    ?
  • Anonym (J)
    Anonym (O) skrev 2024-05-02 07:17:31 följande:
    ?
    Enskild vårdnad
  • Anonym (O)
    Anonym (J) skrev 2024-05-02 07:19:16 följande:
    Enskild vårdnad
    Det får man knappast över en sån sak.
  • Anonym (Bgng)

    Det är väl ändå barnet som bestämmer själv vad den vill gå. Så gå efter det. 

  • Anonym (Bgng)
    Anonym (O) skrev 2024-05-02 06:33:18 följande:
    För att föräldern har höga ambitioner för sitt barn och inte anser att barnet är stor nog att ta ett sånt beslut.
    Och hur tror du barnets studieresultat blir om den går något den inte vill? Skit. Låt den gå vad den vill då den får toppbetyg istället och kan bli vad den vill! 
  • Anonym (Bgng)

    Många vet ändå inte vad man vill på gymnasiet. 

  • Anonym (J)
    Anonym (O) skrev 2024-05-02 07:28:30 följande:
    Det får man knappast över en sån sak.
    Kan inte föräldrarna samarbete kring viktig beslut för barnet är det en anledning till EV.
  • Anonym (Lärare)

    Barnet bestämmer helt på egen hand. Föräldrarna behöver inte godkänna valet. Föräldern som försöker stötta barnet behöver kontakta nuvarande skola och be om hjälp kring detta.

    Kan mina föräldrar bestämma mitt gymnasieval? (gymnasium.se)

    Du har juridisk rätt att bestämma själv var du ska gå gymnasiet. Det är så klart bra om du kan diskutera saken tillsammans med dina föräldrar och du kan lyssna på deras råd men i slutändan är det ditt beslut. Ta hjälp av din SYV i skolan om du behöver hjälp med valet eller med att förklara för dina föräldrar.

Svar på tråden Om man inte är överens om gymnasiet