• Anonym (Anonym)

    Svårt att söva

    Börjar känna mig handfallen, bebis är 5 månader. Har tidigare somnat av amning men börjar nu inte alltid att göra det längre. Bebis somnar inte i vagn eller bil, definitivt inte i säng själv. Sele/sjal fungerar ibland men bara om jag studsar vilket blir slitsamt att göra vid varje sömntillfälle och går ju inte till natten för då får ju jag inte sova. Ibland så vill bebis dock inte somna där längre heller. 


    skulle så gärna vilja att bebis kan sova i vagn, vill ju kunna vara ute lite i sommar istället för att sitta instängd hela sommaren (ja, jag vet att det kommer fler år med sommar). Vi har bytt till sittdelen men inte heller det hjälper, skrik och gråt på promenad även fast jag lägger i bebis lagom trött, pigg eller supertrött. 


    bebis sover bara på mig så har ju knapp egentid förutom vissa vakenstunder när pappan kommit hem från jobbet, men då ska ju allt annat fixas också som middag, jag ska duscha osv. 


    någon som haft liknande där det faktiskt har vänt? Eller andra tips/ideer? 

  • Svar på tråden Svårt att söva
  • MsM84

    Jag föreslår att du köper en sömnkurs. Min sex månaders sov ok, men ville sluta amma till sömn och sova i egen säng. Handlar mycket om tydliga rutiner och att skilja på mat och sovdags. vi upplever att det funkar bra- innan sov hon 30-45 min per gång på dagen. Nu är det 30 min - 2h. Och somnar fint i spjälsängen på kvällen. 

  • Anonym (Anonym)
    MsM84 skrev 2024-05-02 15:19:39 följande:

    Jag föreslår att du köper en sömnkurs. Min sex månaders sov ok, men ville sluta amma till sömn och sova i egen säng. Handlar mycket om tydliga rutiner och att skilja på mat och sovdags. vi upplever att det funkar bra- innan sov hon 30-45 min per gång på dagen. Nu är det 30 min - 2h. Och somnar fint i spjälsängen på kvällen. 


    Jag har inte hittat någon sömnkurs där barnet inte ska gråta utan att tröstas/plockas upp men tar gärna emot tips om det finns. Att låta bebisen gråta utan att tröstas är inte ett alternativ som resonerar med mig.
  • Anonym (...)
    MsM84 skrev 2024-05-02 15:19:39 följande:

    Jag föreslår att du köper en sömnkurs. Min sex månaders sov ok, men ville sluta amma till sömn och sova i egen säng. Handlar mycket om tydliga rutiner och att skilja på mat och sovdags. vi upplever att det funkar bra- innan sov hon 30-45 min per gång på dagen. Nu är det 30 min - 2h. Och somnar fint i spjälsängen på kvällen. 


    Väldigt många av dessa sömnkurser eller sömnträning för bebisar tror jag snarare handlar om att bebisen är redo för att sova längre pass dagtid eller nattetid... Dvs det hade skett även utan kurs/träning..

    Till ts - vet att det inte hjälper dig, men kanske ändå lite skönt att veta att du inte är ensam. Min dryga 4-månaders bebis sov bara på mig eller pappan tills hen blev ca 3,5 månad. Nu kan hen läggas ner när hen sover på dagen men måste vaggas till sömns studsandes på pilatesboll... Våra ryggar går sönder. Hen sover dessutom bara 30-45 min per nap. 

    Vad jag förstått så ändras bebisens sömnmönster runt 4 månader och då är det vanligt att gå igenom en period med sämre sömn tex fler uppvak på natten, kortare naps dagtid, svårsövd. Med tiden så kommer bebisen mogna och bli redo att tex somna om på egen hand och då blir oftast naps längre dagtid och färre uppvak på natten. När den mognaden sker är väldigt individuellt. Jag brukar försöka trösta mig själv med att det ju ändå inte finns några vuxna människor som inte kan sova själv eller somna om på egen hand. Tillslut kommer det funka även om det är väldigt tufft just nu 🌸
  • Anonym (I)

    Min är inne i språnget vid 5-månader och sover nu sämre än innan. Tidigare kunde jag lägga ner och han somnade själv. Nu duger ofta bara att somna på mig. 
    Även första barnet ändrade sömnvanorna runt 5 månader och slutade sova hela natten då.
    Jag tänker att det är en fas som kommer gå över.😊

  • MsM84
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-02 15:23:18 följande:
    Jag har inte hittat någon sömnkurs där barnet inte ska gråta utan att tröstas/plockas upp men tar gärna emot tips om det finns. Att låta bebisen gråta utan att tröstas är inte ett alternativ som resonerar med mig.
    Nej det hade jag inte heller varit ok med. Jag har köpt en som heter sovande barn. Finns flera nivåer där på hur mjukt man vill göra det (dvs vill man att barnet ska gråta eller inte).
  • Räkan77

    Hur funkar sjal under promenad? Skulle det funka att söva i sjal och sen lyfta över till vagnen som är i rörelse?

    Få inte panik för sommaren, du kommer kunna vara ute massor. Din bebis kommer snart få längre vakenperioder då ni kan vara ute massor.

  • Anonym (Anonym)
    Räkan77 skrev 2024-05-03 08:19:49 följande:

    Hur funkar sjal under promenad? Skulle det funka att söva i sjal och sen lyfta över till vagnen som är i rörelse?

    Få inte panik för sommaren, du kommer kunna vara ute massor. Din bebis kommer snart få längre vakenperioder då ni kan vara ute massor.


    Det går att söva i sjal och sele, men inte att lägga ner, då vaknar hon direkt hur jag än gör. Hon börjar ju också bli lite för tung för att jag ska orka gå promenader i Sele. Upplever det också lite svårt att skydda från solen i sele då hon måste titta ut för att vara nöjd. kan inte täcka över så lätt. 
Svar på tråden Svårt att söva