• Anonym (Orolig mamma)

    Min dotter skadar sig

    Hej, jag lever med min dotter på 11 år. separerad med hennes pappa sen ca 9 år tillbaka och sen ungefär ett år tillbaka bor hon hos mig i stort sett hela tiden. hos sin pappa är hon bara varannan helg och knappt ens det för hon sover ofta hos en kompis då. 


    Har en tid märkt att hon inte mår riktigt bra och fick en ingivelse att gå in på hennes snap chat. Där hamnar jag i en chat som hon har med en av hennes närmaste vänner och de skriver om clean, lägger ut bilder på saxar och skriver att de inte vill leva, att de planerat självmord. Såklart en chock. 
    det konstiga som jag inte får ihop är att hon kan vara glad när vi pratar och sen vet jag då att hon direkt gått in på sitt rum och skrivit det här. 


    jag har ingen bra kontakt med den andra tjejens föräldrar. Har försökt men det går trögt. 


    hur ska jag göra? 
    Jag vill inte riskera att min dotter låser sig för mig. Så behöver tips på hur jag kan prata med henne. Ska jag kontakta den andra tjejens mamma? 


    dotterns pappa kan jag inte prata med. Han har fullt upp med att han ska gifta sig nu och fattar inte varför dottern inte vill prova ut en klänning. Det är hans viktigaste fråga just nu. 

  • Svar på tråden Min dotter skadar sig
  • Agda90

    Jag lider med dig. Som förälder vill man skydda sitt barn. 
    Jag tycker att du ska söka mer professionell hjälp än oss amatörer här på FL. 
    Föräldrarlinjen finns med telefonnummer 020-85 20 00. De har lite olika öppettider så kolla deras hemsida.

    Du kan vända dig till soc eller till vården. Jag antar att vart man vänder sig inom vården beror på vilken region man bor i. Men det finns mottagningar dit man kan vända sig både som barn och vårdnadshavare för att få hjälp. 

    www.uppdragpsykiskhalsa.se/fl/
    mind.se/hitta-hjalp/foraldralinjen/

  • Anonym (Mamma)

    Du måste så klart prata med föräldrarna till de andra barnen också om du inte redan har gjort det! Om någon annan hade upptäckt detta så hade du också velat veta, eller hur?

  • Anonym (,)

    Detta är vanligare än vad man tror. När jag var i tonåren skadade jag mig för att komma bort från det som var tungt. Det hade inte något att göra med att jag inte hade bra föräldrar osv vilket många tror, utan det handlade om att jag hanterade svåra känslor på ett dåligt sätt. Kommer ihåg att jag själv hade svårt att prata med en vuxen om de problemen jag hade, idag vet jag att det hade löst många av dem.

    Därför uppmanar jag dig att ta kontakt med de andra föräldrarna, BUP, och även sitta ner och prata med din dotter. Prata även med pappan. Det är en otroligt jobbig sak att göra, men det viktigaste är att inte vara arg (vilket för många är en helt naturlig reaktion när man är rädd om någon) istället bör man försöka visa förståelse.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Tack för era svar. 
    Jag ska  prata med kompisens mamma. 
    Även Prata med dottern. 
    Hennes pappa går tyvärr inte att prata med. han skulle säga att jag överdriver och/eller försöka hitta en syndabock. Som att förbjuda dottern att umgås med vännen. 

Svar på tråden Min dotter skadar sig