• Anonym (Klara)

    Galen, narcissist eller försök att skiljas?

    Jag ska försöka göra en lång historia kort. Jag och min man har haft det väldigt tufft det senaste året sedan minstingen i familjen kom. Även innan dess har det funnits vissa problem som gjort att vi flera gånger tagit upp eventuell skilsmässa. För några månader sen var läget så dåligt att vi faktiskt valde att skicka in den och båda var överens. 


    Efter ett långt samtal ville båda fortsätta relationen, men var medvetna om att något måste förändras. Jag kontaktade vården för att få hjälp med min stress, men han gjorde inga förändringar alls. Istället har han skiftat och börjar bete sig allt mer konstigt. Under de senaste månaderna (men även vid enstaka tillfällen innan) startar han bråk trots att inget hänt. Ibland hittar han även på lögner för att kunna vara elak och otrevlig mot mig, för att slippa följa med på saker vi bokat in eller bara för att få rättfärdiga att kalla mig taskiga saker. Han kan också starta bråk för att ta tillbaka något han gett, t.ex. om han sagt att han bjuder ut på middag till helgen. Då kan han starta ett bråk precis innan för att sedan kunna ta det ifrån mig och avboka restaurangen. 


    Jag nappar ibland på beteendet, ibland ignorerar jag det helt. Jag förstår inte vart detta hat mot mig kommer från, speciellt eftersom vi valde att fortsätta tillsammans. Han kan skicka sms under dagen där han plötsligt anklagar mig för något. Om jag kan motbevisa detta släpper han anklagelserna direkt, men börjar då med elaka påhopp om hur jag är som person, hur dålig jag är eller hur lite han vill vara med mig. 


     


    Jag förstår ingenting. Galen, narcissist eller ångrar han att vi blev sams igen och försöker ha en ursäkt till en väg ut? Jag vill påpeka att jag kanske inte kommer vara så aktiv i tråden av flera orsaker, men läser alla svar. 

  • Svar på tråden Galen, narcissist eller försök att skiljas?
  • Fjäril kär

    Fortsätt skilsmässan ni påbörjat . Fundera inte ens på varför/när/var/hur han beter sig som han gör. Han visar bara klart och tydligt att skilsmässa är enda alternativet.  

    Att börja analysera allt gör bara att du fastnar i destruktivt beteende och kommer vara den som i slutändan slår knut på dig själv för att förändra allt du kan för att få honom nöjd. Och är den som stannar.   Tänk inte ens tanken på att påbörja något sånt. 

  • Anonym (Mini)
    Fjäril kär skrev 2024-05-03 12:25:21 följande:

    Fortsätt skilsmässan ni påbörjat . Fundera inte ens på varför/när/var/hur han beter sig som han gör. Han visar bara klart och tydligt att skilsmässa är enda alternativet.  

    Att börja analysera allt gör bara att du fastnar i destruktivt beteende och kommer vara den som i slutändan slår knut på dig själv för att förändra allt du kan för att få honom nöjd. Och är den som stannar.   Tänk inte ens tanken på att påbörja något sånt. 


    Håller med, fullfölj skilsmässan. Du hade ändå bestämt dig tidigare så du har haft grund till det, och nu låter det definitivt som att du har mer. Är ingen idé att slösa tid och energi på någon som behandlar dig så oavsett orsak. Det är skadligt.
  • Anonym (Tyvärr)

    Ja, han ångrar sig. Han kanske inte har insett det själv än men han vill egentligen bara skiljas. Bekräfta skilsmässan och gå vidare med livet.

  • Anonym (Tyvärr)

    Tills vidare. Svara aldrig på anklagelser, oavsett om det är sms eller irl. Om han börjar bråka så säg att du inte tänker hålla på och tjafsa med honom och gå därifrån. Följer han efter så var bara helt tyst. Googla grey rock. Det är så du ska vara mot honom nu.

  • Anonym (Klara)

    Tack för era svar. Jag har varit inne på det här med grey rock men har svårt att hålla mig när elakheterna blir för stora. Jag ska göra ett nytt försök med den metoden. Tack för att ni orkar svara och ger lite stöttning när allt känns tungt. 

Svar på tråden Galen, narcissist eller försök att skiljas?