• Anonym (Tonårsmorsa)

    Överlever vi på 7000?

    Jag funderar på separation pga olika omständigheter men det är ekonomin som oroar mig. Efter allt är betalt så kommer jag ha kvar 7000 kr till mat och bensin, nöjen kläder. Har en tonårsson på heltid också. Underhållet är redan medräknat i dom 7000 kr. 
    Kan gå upp i tid om jag vill, är tjänstledig så jobbar 80% för tillfället. Men hade helst velat vänta med det då jag varit på väg bli utbränd ett tag. Vad tror ni, skulle det funka?

  • Svar på tråden Överlever vi på 7000?
  • Anonym (Kr)

    Hur mycket lägger du på mat och bensin, nöjen kläde idag?

  • Anonym (F)

    Jag har lika mycket över och klarar mig men har istället 3 barn på halvtid. Du har din son på heltid, blir ju klart lite annorlunda då jag gissar du står med alla hans utgifter ensam. 


    Har du kollat om du får bostadsbidrag om du lever ensam? 


    Oavsett tror jag det mesta går om man vill och att du vet med dig att du längre fram kan gå upp i tid. 

  • Anonym (Lis)

    Ja ett tag iallafall, absolut, så kan du gå upp och jobba mer om nåt år.
    mat 4000 kr klarar du och Sonen er på.
    bensin, klarar du dig på 500kr?
    då har ni pengar kvar till nöjen och kläder också.

  • Anonym (Sanna)

    Har du någon buffert? Ingår sparande i din budget?


    Det blir nog tufft, men det går. Men inte mkt till nöjen. 


    Om du har en plan B, att gå upp i tid, så testa. Se över din budget ordentligt, kanske finns det poster du kan minska på.

  • Anonym (Mim)

    Om ni måste så måste det gå. Men det blir ju kanske inga nöjen, enbart billiga basic-plagg när det är absolut nödvändigt, och det får nog bli matplanering och billigaste maten, inte så mycket extra.

    Du måste ju även räkna med att du kan bli sjuk och då ha ännu mindre pengar. 


    En fråga bara, du säger att du är på väg att bli utbränd. Många gånger har ju det inte med jobbet att göra utan andra saker runtomkring. Du vill separera av en anledning och denna anledning kanske är det som mest påverkar att du är på väg att bli utbränd?
    Du kanske märker efter separationen att du faktiskt fixar att jobba heltid om det är förhållandet som gör att du är på väg att bli utbränd?

  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Kr) skrev 2024-05-04 09:58:53 följande:

    Hur mycket lägger du på mat och bensin, nöjen kläde idag?


    Matkostnaderna är rätt höga, typ 3000 per person men beror på allergier hos mig och selektivt ätande hos sonen som har diagnos. Jag cyklar mestadels överallt nu när det går, är på vintern som det kommer gå mer bensin ca 1000 spänn i månaden. Köper typ aldrig kläder åt mig själv isf begagnat för en billig peng. Däremot växer ju sonen så klädkontot är rätt högt för tillfället. Men har försökt köpa dom större grejerna han behöver för i år som skor och jacka nu medans jag har mer pengar över.
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (F) skrev 2024-05-04 10:01:24 följande:

    Jag har lika mycket över och klarar mig men har istället 3 barn på halvtid. Du har din son på heltid, blir ju klart lite annorlunda då jag gissar du står med alla hans utgifter ensam. 


    Har du kollat om du får bostadsbidrag om du lever ensam? 


    Oavsett tror jag det mesta går om man vill och att du vet med dig att du längre fram kan gå upp i tid. 


    Kollade tidigare o då fick jag inte pga sparade medel men sparpengar ligger under 10000 nu så kan söka igen. 
  • Anonym (Tonårsmorsa)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-05-04 10:04:56 följande:

    Har du någon buffert? Ingår sparande i din budget?


    Det blir nog tufft, men det går. Men inte mkt till nöjen. 


    Om du har en plan B, att gå upp i tid, så testa. Se över din budget ordentligt, kanske finns det poster du kan minska på.


    Jo buffert har jag men har minskat kraftigt pga tidigare arbetslöshet. Sparande ingår ej i budgeten det är en av sakerna jag räknat bort.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Tonårsmorsa) skrev 2024-05-04 10:18:21 följande:
    Matkostnaderna är rätt höga, typ 3000 per person men beror på allergier hos mig och selektivt ätande hos sonen som har diagnos. Jag cyklar mestadels överallt nu när det går, är på vintern som det kommer gå mer bensin ca 1000 spänn i månaden. Köper typ aldrig kläder åt mig själv isf begagnat för en billig peng. Däremot växer ju sonen så klädkontot är rätt högt för tillfället. Men har försökt köpa dom större grejerna han behöver för i år som skor och jacka nu medans jag har mer pengar över.
    Då klarar ni er inte. Bara med mat och bensin är dina 7 000 slut. Du har inga marginaler om saker går sönder eller du blir sjuk.
  • Fjäril kär

    Även om du får underhåll ska ju pappan givetvis också stå för sin del av  kostnader av ert barn om det är så att umgänge ska ske på regelbunden basis. 

    I övrigt så handlar väl det om att rätta munnen efter matsäcken och tänka på att du ensam är den som står för alla utgifter och det kan behövas ett par månader att komma underfund med hur den biten funkar i realiteten och sen justera utgifterna. 

    Kom ihåg också att kritiskt granska fasta utgifter så du inte bor dyrare än du behöver och inte har dyrare vanor av gammal vana utan faktiskt har jämfört kostnader och gjort vettig budget. 

    Jag bor ensam med tonårsson och har betydligt mindre pengar över varje månad men vi klarar oss utan problem.  Visst, det finns ingen sparande att ta av men det har löst sig ändå dom gånger jag behövt akuta utgifter.

Svar på tråden Överlever vi på 7000?