• Anonym (Brf)

    Bostadsrätt

    Hej
    Vi bor i en raduslänga på 3st o vi letar hus för fullt. Vi bor med 2 st par pensionärer o vi är yngre med 3 barn. Barnen får tillsägelse från de ena paret konstant om att de inte får stå utanför oss på allmäningens yta o spela innebandy köra runt huset på allmän yta. Vi klipper inre gräset själva längre utan de står på tomten o kör längden på gräset de vill ha även på vår gård . Nu var vi ute o då visar det sig att de köpt jord till sina gårdar på föreningen samt beställt en soffa för 2000 kr o bara fråga de i mitten om detta. Den står på allmäningens yta men vid deras hus utmed en stor väg där absolut ingen vill sitta. Känner oss som 15 år o barnen vill inte ens gå ut längre. De är världens snällaste o det finns inget ont i dem. Barnen alltså annars hade jag förstått.
    Ha de verkligen rätt att säga till barnen om detta o måste vi rätta oss efter det? Vad ger dem rätten att beställa saker utan att vi ens vet . Visserligen så har de fråga grannen i då blir det väl 2 mot en om vi motsätter  men det är ju våra gemensamma pengar det köper upp.

  • Svar på tråden Bostadsrätt
  • Anonym (Loke)

    Ta det med styrelsen.

    Sedan hade jag inte brytt mig så mkt om jag ändå tänker flytta.

  • EnAnonumius

    Ja om ni föräldrar inte  (kan/vill) förstår och säger till era barn att de spelar innebandy på fel plats även om det är precis utanför er tomt, men ändå på allmän plats"så får ju andra säga till era barn och lära dem rätt...

    Allmän platsa även om det är "precis utan för er gräns" är inte till för att det skall spelas innebandy'/fotboll/etc. Om ungarna vill spela innebandy så kan de spela det inne på er tomt.
    Eller så kan de gå ner till närmsta fotbollsplan och spela där. Jo man kan även använda fotbollsplan för att spela lite innebandy på.

    I resten så kan du ju höra med styrelsen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Brf)
    EnAnonumius skrev 2024-05-04 13:06:29 följande:

    Ja om ni föräldrar inte  (kan/vill) förstår och säger till era barn att de spelar innebandy på fel plats även om det är precis utanför er tomt, men ändå på allmän plats"så får ju andra säga till era barn och lära dem rätt...

    Allmän platsa även om det är "precis utan för er gräns" är inte till för att det skall spelas innebandy'/fotboll/etc. Om ungarna vill spela innebandy så kan de spela det inne på er tomt.
    Eller så kan de gå ner till närmsta fotbollsplan och spela där. Jo man kan även använda fotbollsplan för att spela lite innebandy på.

    I resten så kan du ju höra med styrelsen.


    Så om vi har en asfalterad yta med ett mål där vår son står o skjuter med en innebandyboll där ingen annan går är det ett problem? Jag kommer aldrig förstå det isf. Vi har tyvärr bara gräs på vår lilla plätt o han brukar gå ut o skjuts några skott mot ett litet mål. Det är som en liten vändplan med förråd. 
    Styrelsen är ju vi också eftersom vi bara är 3 familjer. Det är sagt att man kan köpa in mindre saker om det behövs för arr laga en vattenslang mm. Men att gå o köpa jord till egen trädgård o göra ett stenparti på allmäningens yta o köpa en soffa utan att meddela när man är 3 st hus? Gör man så? Tycker det är långt mycket värre än att vår pojk står och skjuter en bandyboll mot ett mål ..på ett område ingen bor nära mer än vi o där ingen är förutom när de ska ta o hämta något i förrådet 
  • EnAnonumius
    Anonym (Brf) skrev 2024-05-04 15:54:24 följande:
    Så om vi har en asfalterad yta med ett mål där vår son står o skjuter med en innebandyboll där ingen annan går är det ett problem? Jag kommer aldrig förstå det isf. Vi har tyvärr bara gräs på vår lilla plätt o han brukar gå ut o skjuts några skott mot ett litet mål. Det är som en liten vändplan med förråd. 
    Styrelsen är ju vi också eftersom vi bara är 3 familjer. Det är sagt att man kan köpa in mindre saker om det behövs för arr laga en vattenslang mm. Men att gå o köpa jord till egen trädgård o göra ett stenparti på allmäningens yta o köpa en soffa utan att meddela när man är 3 st hus? Gör man så? Tycker det är långt mycket värre än att vår pojk står och skjuter en bandyboll mot ett mål ..på ett område ingen bor nära mer än vi o där ingen är förutom när de ska ta o hämta något i förrådet 
    Och du utlämnade DEN informationen om hur det ser ut i din trådstart för att?

    Fast det spelar faktiskt i praktiken ingen roll, för pensionärsdans har rätt i sak. Det är en allmän plats och på allmän plats så skall man inte spela innebandy, fotboll etc.. Jag i min tur har mycket svårt att förstå att man inte kan acceptera och respektera reglerna (även om  du nu  väljer bort att förstå dem bara för att det råkar se ut på ett visst sätt hos er) som har med "allmän plats" att göra.

    Dessutom vad lär du ditt barn? Att regler är något man inte behöver följa när man inte känner för det? Man kan godtyckligt välja?

    Men som jag har skrivit tidigare resten kan du ta upp med föreningen. För rent krasst så tycker jag det låter helt korkat att man köper en soffa för föreningens pengar och ställer den på en plats som ingen är intresserad av..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ordf)
    Anonym (Brf) skrev 2024-05-04 15:54:24 följande:
    Så om vi har en asfalterad yta med ett mål där vår son står o skjuter med en innebandyboll där ingen annan går är det ett problem? Jag kommer aldrig förstå det isf. Vi har tyvärr bara gräs på vår lilla plätt o han brukar gå ut o skjuts några skott mot ett litet mål. Det är som en liten vändplan med förråd. 
    Styrelsen är ju vi också eftersom vi bara är 3 familjer. Det är sagt att man kan köpa in mindre saker om det behövs för arr laga en vattenslang mm. Men att gå o köpa jord till egen trädgård o göra ett stenparti på allmäningens yta o köpa en soffa utan att meddela när man är 3 st hus? Gör man så? Tycker det är långt mycket värre än att vår pojk står och skjuter en bandyboll mot ett mål ..på ett område ingen bor nära mer än vi o där ingen är förutom när de ska ta o hämta något i förrådet 
    Är det bara tre medlemmar/enheter i föreningen? 
  • Anonym (Brf)

    Det är endast 3 st hushåll i föreningen. Det som bor jämte oss har inga problem med att det står en liten kille o skjuter en bandyboll på mål. Regler? Finns väl föreningar som har både lekparker o annat på sina tomter? Var är reglerna för en allmän yta ? Får man inte cykla spela lite badminton eller grilla på den om det finns möjlighet? Vad ska man får göra på en allmän yta? På sidan av deras hus har vi en allmän yta iom att vi inte bor ens åt det hållet så bryr jag mig inte om de byggt en liten uteplats där o sitter där eller vad  de skulle stå där o skjuta på ett innebandy mål. Har svårt att förstå vad problemet är . Vi har inga regler i föreningen om vad man få o inte får göra på dessa ytor . Bara en granne som stör sig o de bor 150 m bort o har en annan allmän yta utanför dem. 

Svar på tråden Bostadsrätt