• Anonym (Lisa)

    Har blivit småtjock

    Någon som också gått upp i vikt och som fått nog och nu vill göra något asap??

    Jag står inte ut med att se ut som jag gör nu. Samtidigt vill jag inte göra något alltför drastiskt för jag tror mer på att gå ner i vikt på ett sunt sätt. 

    Jag har tidigare gått ner 20 kg men nu gått upp hälften. Tyvärr vert jag inte vad jag gör fel. Tycker jag äter samma som när jag gick ner i vikt. 

    Men måste på något sätt skaffa mig bättre överblick av bag jag äter, för uppenbarligen kan jag inte äta samma som när jag gick ner i vikt, det borde vara omöjligt. 

    Hur som helst.  Även om vi gör på olika sätt kunde det vara fint att stötta varandra att inte ge upp. 

  • Svar på tråden Har blivit småtjock
  • Anonym (Hh)

    Skulle också behöva tappa ett par kilon. Är inte alls mycket men ca 3-4 skulle vara toppen. 
    Är fruktansvärt aktiv genom mitt jobb men slarvar och äter inget och äter sen för mycket. Äter också när jag har tråkigt. Och kanske lite för mycket choklad. Och älskar mat, så gott 🤩
    Det funkar nu iom att jag rör mig så mycket men den dagen jag inte kan jobba så här mer kommer jag få problem. 
    Har tidigare använt appen myfitnesspal och höftat mängd och kalorier. Hade också en period då jag tränade rätt mycket utöver det aktiva jobbet och då var jag väldigt fit.
    Mitt problem är att det finns liksom ingen medelväg, jag går alltid all in. Typ inget socker, träna massor. Eller äter socker, tränar inget. Måttfullhet är inte min grej. 
    Har också ätstörningar i bagaget som vore skönt att slippa. 

    Så jag är gärna på att försöka ta tag i detta 💪

  • Tow2Mater

    Hur länge sedan var det du gick ner tidigare? Med åldern minskar kaloriförbrukningen generellt och kanske du även rör dig mindre i vardagen idag än du gjorde då?

  • Anonym (H)

    Har fastat varannan dag i 4 veckor med 2 avtramp. Fastedagar består av max 500 kalorier. Väger mig inte så ofta men har nog gått ner ca 4 kilo. 

  • Anonym (T)

    Ja, jag skulle vilja bli av med ca. 5 kg. 

    Jag har även jag ett aktivt jobb och snittar runt 12.000 steg om dagen. Utöver det så försöker jag gå till gymmet så ofta jag kan, i snitt blir det 3 dagar/veckan och då kör jag rätt tunga styrketräningspass. Det är vad jag lyckas få in med två barn under 4 år 🤪

    Men för mig är det kosten som är lite boven i dramat. När jag håller mig till en rutin och förbereder mat så ser jag snabbt resultat men såfort något ruckas, såsom att jag glömmer mellanmålet hemma eller liknande, så är jag där igen och trycker tre Pågenlimpor med alldeles för mycket smör. Till saken hör så jobbar jag på en förskola och där finns det alltid något att äta. Alltid är det någon som bakar eller så kommer man till mellanmålet och är helt energilös för man har varit i barngrupp sedan 7.00 och det som hjälper just då är de där snabba kolhydraterna. Så det är lite min nemisis just nu; att försöka hålla mig borta från all frestelse på jobbet. 

    Skulle vara roligt att se lite mer fit ut inför sommaren. Nu tycker jag att jag ser oförskämt bra ut för att ha fött två barn på 2 år men still, det vore trevligt med en liten tightare kropp! 

  • Hugful80
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-04 18:03:42 följande:

    Tyvärr vert jag inte vad jag gör fel. Tycker jag äter samma som när jag gick ner i vikt. 


    Fett går inte att punktförbränna på en kropp och energi går inte att tillverka eller förstöras, bara omvandlas.


    Stoppar du i dig mer energi än vad du förbrukar på en dag kommer den att lagras som fett. Ät färrekolhydrater och gå en timme om dagen.


    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Lisa)
    Hugful80 skrev 2024-05-05 01:57:54 följande:

    Fett går inte att punktförbränna på en kropp och energi går inte att tillverka eller förstöras, bara omvandlas.


    Stoppar du i dig mer energi än vad du förbrukar på en dag kommer den att lagras som fett. Ät färrekolhydrater och gå en timme om dagen.


    Ja men det är inte så lätt att veta vad jag ska göra annorlunda för att få i mig mindre än jag förbrukar utan att gå hungrig och plåga mig själv. 
    Jag åt på samma sätt tidigare och höll då en bra vikt i ett par år. 

    Skulle jag veta hur jag skulle ändra kosten för att gå ner i vikt skulle jag göra det. 

    Skulle jag äta färre kolhydrater skulle jag bli hungrig. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (T) skrev 2024-05-04 19:30:26 följande:

    Ja, jag skulle vilja bli av med ca. 5 kg. 

    Jag har även jag ett aktivt jobb och snittar runt 12.000 steg om dagen. Utöver det så försöker jag gå till gymmet så ofta jag kan, i snitt blir det 3 dagar/veckan och då kör jag rätt tunga styrketräningspass. Det är vad jag lyckas få in med två barn under 4 år 🤪

    Men för mig är det kosten som är lite boven i dramat. När jag håller mig till en rutin och förbereder mat så ser jag snabbt resultat men såfort något ruckas, såsom att jag glömmer mellanmålet hemma eller liknande, så är jag där igen och trycker tre Pågenlimpor med alldeles för mycket smör. Till saken hör så jobbar jag på en förskola och där finns det alltid något att äta. Alltid är det någon som bakar eller så kommer man till mellanmålet och är helt energilös för man har varit i barngrupp sedan 7.00 och det som hjälper just då är de där snabba kolhydraterna. Så det är lite min nemisis just nu; att försöka hålla mig borta från all frestelse på jobbet. 

    Skulle vara roligt att se lite mer fit ut inför sommaren. Nu tycker jag att jag ser oförskämt bra ut för att ha fött två barn på 2 år men still, det vore trevligt med en liten tightare kropp! 


    Svårt när man har frestelser omkring sig!!

    På mitt jobb finns bröd till frukost och jag har börjat ta en skiva där vissa dagar. Aldrig mer än en dock. 

    Det låter som planering är det som behövs för din del? Att se till att du har mat och mellanmål med dig?

    Planering är a och o för de flesta förstås. Är man hungrig och ska börja laga så blir det ofta något mindre nyttigt än om man har planerat...
  • Anonym (Lisa)
    Tow2Mater skrev 2024-05-04 19:04:16 följande:

    Hur länge sedan var det du gick ner tidigare? Med åldern minskar kaloriförbrukningen generellt och kanske du även rör dig mindre i vardagen idag än du gjorde då?


    Det kan faktiskt vara så att min förbrukning har gått ner för att jag har tappat muskler. För ett år sedan gjorde jag en operation som medförde att jag i princip vart sängliggande i en månad. Jag tänkte inte på det då men det kan vara så att jag tappade så mycket muskler att min förbränning faktiskt har påverkats. 

    Mitt mål nu är att börja styrketräna och bygga muskler!!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hh) skrev 2024-05-04 18:35:16 följande:

    Skulle också behöva tappa ett par kilon. Är inte alls mycket men ca 3-4 skulle vara toppen. 
    Är fruktansvärt aktiv genom mitt jobb men slarvar och äter inget och äter sen för mycket. Äter också när jag har tråkigt. Och kanske lite för mycket choklad. Och älskar mat, så gott 🤩
    Det funkar nu iom att jag rör mig så mycket men den dagen jag inte kan jobba så här mer kommer jag få problem. 
    Har tidigare använt appen myfitnesspal och höftat mängd och kalorier. Hade också en period då jag tränade rätt mycket utöver det aktiva jobbet och då var jag väldigt fit.
    Mitt problem är att det finns liksom ingen medelväg, jag går alltid all in. Typ inget socker, träna massor. Eller äter socker, tränar inget. Måttfullhet är inte min grej. 
    Har också ätstörningar i bagaget som vore skönt att slippa. 

    Så jag är gärna på att försöka ta tag i detta 💪


    Att minska chokladen är ju ett enkelt sätt. Inte så lätt kanske, men själva lösningen är enkel :))

    Om du äter när du har tråkigt kanske du kan försöka få in vanan att äta typ bär med yoghurt eller så,  så att det du äter inte är dåligt iaf?

    Jag MÅSTE gå ner. 

    Jag mår så dåligt efter att ha gått upp. 

    Mitt mål är att styrketräna och att äta 50/50, då att 60%% av tallriken är fylld med grönsaker.  Det tror jag är ett bra sätt. 
  • Deegan

    Jag har gått ner nästan 19kg sens januari, inte mycket gym här då jag har väldigt svårt för att kunna motivera mej, sen så känner ja inte så många andra som "tvinga iväg mej" Men jag går mina powerwalks varenda dag istället, nu har jag börjat att jogga delvis för att få upp lite puls igen,
    Men vitt bröd äter jag inte alls, har ersatt mina mackor på jobbet varje dag med Fairing Complete Diet..dvs shake..försöker att ha skapligt normal storlek på matlådorna, sen så äter ja inget efter 17.30 ish fram till morgonen, brukar bli lite kvarg så man står sej till fikat på jobbet sen,
    har dragit ner på att dricka mjölk, kunde lätt hinka i mej 1liter varje dag, nu har enbart skvätt mjölk i kaffet,
    fika o fredagsmys är istort sett helt borttaget, kanske kan bli lite popcorn som mest, en sak som var jobbig så vart det att dra ner på ölen, ja älskar öl, men det är max 1öl om vi tex grillar, sen så märker jag att det är tuffare att gå ner i vikt nu när är i de övre 40års åldern, jag personligen tror att det hade gått fortare att gå ner i vikt om man hade varit runt 30 sträcket Glad
    men mat&middag i sej försöker ja äta som vanligt,fast inte líka mycket då så klart Glad jag tänkte köra på så här tills midsommar så får jag se om jag når dit jag vill uppnå, gör ja inte det så är det bara att nöta på helt enkeltGlad

    /D


     
    Det är helt okej att ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte tvinga dig att ha rätt ;)
Svar på tråden Har blivit småtjock