• Anonym (Ledsen pappa)

    Fru som ofta är irriterad på mig...

    Här kommer en lång text med många funderingar. Kanske någon kan komma med några bra tips hur jag ska tänka...

    Jag har en fru sen ~ 20 år och två barn ca 10 och 15. 
    Frun närmar sig 50 och har väl alltid haft perioder som är jobbigare, blir ibland deprimerad när det är mörkt och vintrigt och saker går mot henne.

    Vi har väl som många andra svårt att få allt gå ihop. Ofta är det ostädat hemma. Renoveringen har stått stilla. Barn som spelar för mycket datorspel och hamnar i konflikter.  Helger som går åt att skjutsa barn på olika aktiviteter. Våra föräldrar som börjar bli så gamla att deras hälsoproblem påverkar på olika sätt. Kort sagt lite egentid och ett hem som inte är så presentabelt.

    Vi försöker dela på allt som ska göras hemma, men hamnar väl i typiska rollerna att jag gör mer av sakerna som är typiskt "manliga" och min fru gör mer av tvätt och plock. Givetvis vill hon jag ska göra mer av typiskt kvinnliga saker, men det kräver ju isåfall att jag lämnar några uppgifter åt henne (eller inte gör några av sakerna jag gör nu). Mycket av det jag gör säger hon dock att hon inte kan, tex köra sopor på tippen med släpkärran, rensa löv från hängrännor, rensa brunnar, fixa trilskande skrivare och barnens datorer osv. Medan jag "klarar" ganska mycket av de sysslor hon gör, tex tvätta, städa osv (även om hon tycker jag gör det på fel sätt). De manliga sysslorna är mer spridda och varierande, så tar man någon av dem så går det inte jämföra med tex tvätta som man gör varje dag. Men sammantaget är det mycket. Mat, disk och aktiviteter / skjutsningar kring barn gör vi ganska jämnt, snarare att jag gör mer eftersom jag oftare jobbar hemifrån.

    Vi bråkar också över uppfostran av barnen, där hon tycker jag är för slapphänt med dataspelande och tv tittande. Hon har dock lagt helt på mig att försöka ställa in skärmtider och begränsningar av datorerna vilket leder till att barnen alltid kommer till mig och frågar om de får mer tid på datorn eller se / ladda ned något, det är då rätt lätt att klaga på besluten eller varför datorn inte är inställd så att de kommer när det är matdags.

    Men dessa "bråk" är väl rätt normala att man har. Jag har dock under ett par års tid märkt att de eskalerat i storlek ganska periodiskt. Tidigare har min fru varit irriterad någon dag i samband med / innan mens. Men nu tycker jag detta sammanfaller med de ibland 2 veckor långa löpor av kraftig irritation / aggressivitet som inte riktigt funnits i förhållandet förut. Jag kan säga att jag är inte ensam om att uppmärksamma detta, även barnen och andra i vår närhet har kommenterat att "mamma" ofta är arg.

    När jag tar upp detta, att jag läst att många som har PMS kan prata om det, kanske till och med söka hjälp - även att jag kan vara med och lära mig hur detta ska hanteras - så viftar hon bort det och säger att det inte alls är så utan att hon är irriterad pga mitt beteende och att jag ska försöka hitta att felet ligger hos henne. Jag är helt medveten om att jag säkert också är del i dessa "bråk". Jag tror garanterat att jag kan ändra mitt beteende så att det hjälper. Problemet är att när hon inte är arg så vill hon inte kännas vid att hon varit det och när hon är i sin arga period så öser hon över mig att hon ångrar att hon inte separerat, flyttat, sett till att vi renoverat, städat, gjort upp med relationer till svärföräldrar och föräldrar osv - dvs ältar saker som redan hänt.

    Ofta kopplas det till att hon tycker jag gjort felaktiga val. Sen har hon nog rätt till viss del, vi båda är rätt envisa och hon brukar oftare låta mig föreslå eller välja än att själv ta initiativ. Hon orkar sällan göra egen "research" inför renoveringar, semesterresor osv utan vill gärna välja nåt snabbt, ofta blir det jag som föreslår ett par konkreta alternativ som hon ganska ofta nappar på och tycker är ok där och då, men då eftersom jag i någon mån valt så går det bra att kritisera och säga att jag gjorde dåliga val, har dålig smak osv. Ofta tror hon att jag kan förstå vad hon vill, istället för att säga det. Jag har försökt säga att om hon verkligen vill resa till något specifikt ställe, eller om det är något i huset som hon vill få fixat direkt så kan vi göra det. Men då måste det vara tydligt.  Om vi har så olika smak och inte kan komma överens så kunde ju en lösning vara att hon bestämde och drev igenom tex hur matrummet ska se ut och jag fick bestämma över vardagsrummet. Att tycka att hela nedervåningen behöver renoveras och att det vore trevligt att åka på en skön semester men inte bli specifik gör att det antingen rinner ut i sanden eller blir det jag föreslår. Om drömmen är att resa till Karibien så kan vi spara ihop och göra det om ett eller två år. Om det är jätteviktigt att måla om vardagsrummet i kaffefärg så går det att göra. Men man måste vara specifik och börja med bara en sak som går att uppfylla med de resurser man har.

    Hade vi haft högre löner hade vi kunnat leja bort renovering, städning osv. Men även här har vi en ständig diskussion. Hon tycker jag är snål och att vi både skulle kunna resa mer och köpa tjänster. Samtidigt går pengarna varje månad åt, hon lägger nog dessutom mer på luncher, shopping och nöjen än vad jag gör. Om man tex la 2 veckor på sommarsemestern att gemensamt renovera/måla om ett rum, eller om man bestämde att ta matlåda ett par dar i veckan för att spara ihop till en semester eller pengar att renovera något. Men hon tycker inte vi som har så bra löner ska behöva snåla så, våra kompisar har ju råd att både resa och köpa renovering. Man kan väl tillägga att vi har bra jobb och löner, men på den normala skalan där vi har några kompisar som troligen tjänar rejält mycket bättre. Det är också lätt att se andras resor och renoveringar, men missa det som de snålar in på eller om de lägger massor av tid på sitt jobb för att få den där högre lönen.

    Tyvärr blir detta en ond cirkel. När hon skäller på mig och säger att "allt" är mitt fel så ökar ju inte min vilja att vara hänsynsfull och hjälpa till lite extra när hon har det jobbigt. Jag försöker, men det är svårt när man hela tiden får skit för allt.

    Hon har rätt i att jag nog klagar på att hon är arg eller sur (eller deppad) - men jag har sagt att om hon säger att "jag känner mig väldigt nere" eller "jag är på jäkligt dåligt humör men det är inte du,  jag behöver bara få vara själv" så skulle det vara lättare för mig att täcka upp. Istället säger hon att jag är en idiot och att jag är dum. 

    Hon själv är rätt passiv med "större" insatser (hon är jättebra på att hålla koll på barnens läxor, kläder, sporter osv) - men att tex åka till röda korset eller återvinningen med gamla kläder eller städa i köksskåpen orkar hon inte "då hemmet ändå ser ut som skit så det är ingen ide". Renovering vill hon prata om de stora penseldragen, på nån slags visionsnivå, men det är svårt att bli konkret. Hon vill gärna åka till mio eller bauhaus för att kolla på tapeter eller möbler, men att tömma rummet inför renovering, köpa spackel osv som måste göras innan man tapetserar vill hon inte, det är inte intressant - är det ens nödvändigt frågar hon ibland när jag tex har spacklat en vägg innan den ska målas. Du ska bara krångla till allt säger hon, det är säkert ingen annan som gör så!

    Jag har börjat hamna i läget att jag gör saker när hon är borta. Ska jag städa så gör jag det på lunchen. För gör jag det när hon är hemma så klagar hon på hur jag gör och att jag borde göra nåt annat istället. Varför dammsuger du köket, det är ju övervåningen som måste dammsugas?!? Varför städar du garderoben, det är ju barnens vinterkläder i hallen som måste sorteras!?!

    Renovering känns väldigt långt bort eftersom det blir så stort bråk om allt, allt jag gör ifrågasätts.

    Jag har föreslagit flera gånger att gå och prata med en familjerådgivare, men hon säger att då får jag gå själv för det är jag som har problem.

    Frågan är. Vad ska jag göra. Hoppas detta går över på nåt år och bita ihop? Separera? Gå själv och prata med någon? 

    Det börjar ju kännas som vi redan glidit ifrån varandra, finns nåt att komma tillbaka till? Men samtidigt har vi kunnat göra mycket roligt ihop och jag skulle helst hålla ihop familjen. Men utan alla bråk.

    Hur gör ni kvinnor som har humörsvängningar vid PMS? 

    Ålders och instagramkrisen, att "alla" andra har finare hem och åker på flashigare resor? Och att när man fyller 50 kanske inte har ett perfekt hem.

    Hur gör ni för att landa med er partner hur prioritera vad som ni ska göra i närtid med den tid och ekonomi som finns?

    Men framförallt är det att inte hamna i dessa bråk och skrik och gråt.

  • Svar på tråden Fru som ofta är irriterad på mig...
  • Anonym (Kram)

    Orkade inte riktigt läsa all din text, men det låter som hormonsvängningar. det är inte alltid man själv lägger märke till hur mycket man påverkas och för mig i förklimakteriet så kunde jag bli sjukt arg eller deppig på 0-100. det tog ett tag innan jag fattade att det var förklimakterie och att hormonerna åkte bergodalbana inombords. Nu efter jag passerat in i klimakteriet är jag lugn som en filbunke och allt är frid och fröjd igen.

    Kanske inte det lättaste att ta upp med henne, men det är nog något hon själv behöver börja iakta och ev ta upp med gynekolog om det är jobbigt. Finns tabletter eller plåster som kan jämna ut det värsta svängarna.

    ps detta kan vara i flera år. för mig så var det 5år som var riktigt jobbiga innan det lugnade sig.

  • Anonym (Ledsen pappa)

    Tack för svar, det är skönt att höra. Jag tycker det är så otroligt tydligt att det är kopplat till mensen som dock är mer oregelbunden och längre. 

    Kunde hon förstå själv när hon blir så här lättirriterad så kunde man flytta jobbiga diskussioner bort från dessa veckor, hon kunde få avlastning och välja att bara backa från konflikter med barnen, jag kan ta dem. 

    Jag vet inte om vårt förhållande klarar 5 år av detta...

    Jag tror tyvärr att på det sättet som hon funkar så skulle det vara skitjobbigt för henne att vara själv med barnen varannan vecka, ha ett eget hem och sköta allt själv. Eller, skulle det funka eftersom hon kanske skulle inse att hon bara har sig själv och inte kan skylla på nån annan?

    Jag vet ju inte hur hon är på jobbet och i andra relationer? Hon verkar kunna hålla det uppe när hon umgås med andra. 

    Sen så vet jag ju att jag heller inte är helt lätt att leva med, alla har sina sidor och jag är som sagt ganska envis på att vissa saker ska vara på ett visst sätt. Har svårt att "slarva" med vissa saker, är väl "perfektionist" inom vissa områden. När det rör "smågrejjor" kan jag ta genvägar, men om man tex ska renovera vardagsrummet så lägger jag hellre 3 veckor och får det riktigt bra, en att lägga 1.5 och bli missnöjd. Om det däremot handlar om att köpa färg för 1000kr och snabb-måla om så har jag inget emot det. Men köpa tapeter för 10.000 och sen inte spackla innan, det grejjar jag inte. Vilket hon då blir irriterad på.

    Detta är väl en del i varför hon blir irriterad som det finns en grund i. Men samtidigt kan man ju försöka hitta kompromisser utan att skrika att jag är en idiot och att hon vill separera. 

    Just nu orkar jag ju heller inte ta tag i större saker eftersom allt blir till ett gräl.

  • Anonym (hormoner)

    Finns ju rätt mycket i det du skriver som hon har anledning att vara irriterad över. Men istället för att rannsaka ert liv och vad som skaver, så vill du att det ska vara hormonellt. Så blir det hennes fel, och du kan lalla på som vanligt.

    Och sen blir du jätteförvånad att hon vill skiljas. För du kör ju till tippen med löv en gång per år! Och du har ju tänkt sätta upp listerna i hallen, vilket år som helst nu.  

    Nä, hon är på väg bort från dig. Det har inte med hormoner att göra, det är för att hon är trött på livet med dig och vill ut, hon är bara inte klar med beslutet ännu. 

  • Anonym (abc)

    Angående vad ni gör hemma:

    Sätt er ner i lugn och ro och skriv en lista på vad ni gör, hur lång tid det tar och vem som gör det.
    Kanske underskattar du hur lång tid nån syssla tar, kanske är hon pedantisk med en annan.
    Ni bör landa i att båda gör ungefär lika mycket och har lika mycket tid att ägna åt er själva.

    Kanske försvinner endel av er irritation om ni inte känner att det är orättvist hemma?

  • Anonym (Ledsen pappa)
    Anonym (hormoner) skrev 2024-05-06 16:00:22 följande:

    Finns ju rätt mycket i det du skriver som hon har anledning att vara irriterad över. Men istället för att rannsaka ert liv och vad som skaver, så vill du att det ska vara hormonellt. Så blir det hennes fel, och du kan lalla på som vanligt.

    Och sen blir du jätteförvånad att hon vill skiljas. För du kör ju till tippen med löv en gång per år! Och du har ju tänkt sätta upp listerna i hallen, vilket år som helst nu.  

    Nä, hon är på väg bort från dig. Det har inte med hormoner att göra, det är för att hon är trött på livet med dig och vill ut, hon är bara inte klar med beslutet ännu. 


    Hon har absolut anledning att ha synpunkter på vad jag gör, och jag på vad hon gör och inte gör. Dock är det ju inget nytt hur jag fungerar. Det som möjligen är nytt är att hon säger hon borde gjort nåt tidigare, men om det är så - varför gjorde hon inte det då? Innan man hade barn och villa hade hon ju kunnat lämna mig över dagen... Hon är ju den som förändrat sitt beteende.

    Men sättet hon visar dessa synpunkter på är INTE ok. Skrika att jag är en idiot och skrika på barnen. 

    Men visst, kanske är hon trött på mig och vill separera. Som jag skrev, jag tror inte jag orkar 5 år till som det är nu, så det blir nog ömsesidigt. 

    Och barnen har vi ju tillsammans till de är vuxna, så på något sätt skulle vi ju ändå måsta ha en relation till... Mycket handlar ju om deras beteende och uppfostran... 

    Jag tycker bara det vore tråkigt att man lagt ett halvt liv tillsammans och inte är villig att gå att prata med någon om relationen.
  • Anonym (Ledsen pappa)
    Anonym (abc) skrev 2024-05-06 16:00:23 följande:

    Angående vad ni gör hemma:

    Sätt er ner i lugn och ro och skriv en lista på vad ni gör, hur lång tid det tar och vem som gör det.
    Kanske underskattar du hur lång tid nån syssla tar, kanske är hon pedantisk med en annan.
    Ni bör landa i att båda gör ungefär lika mycket och har lika mycket tid att ägna åt er själva.

    Kanske försvinner endel av er irritation om ni inte känner att det är orättvist hemma?



    Det är absolut en bra ide. Lite som Solsidans Uscados :)   Jag kan ju konstatera att vi har ungefär lika stor fritid men garanterat är vi ju olika effektiva eller ibland gör saker som den andre kanske inte ser som nödvändigt. Tex att plantera tulpaner eller rensa hängrännor är ju båda nåt som inte måste göras varje år. 

    Det vore också bra att skriva ned tex vad hon och jag har för önskemål på tex semester och renovering.

    Jag har bett henne att prioritera något hon vill göra, men då även välja bort något som får anstå till senare. Hon brukar tyvärr tycka det är en bra ide men inte komma till skott. Kanske borde jag själv upprätta en lista för mina önskade saker, men risken blir att det blir den vanliga fällan att hon tycker min lista är dålig men inte kommer med något konkret själv.
  • Jemp

    Hur många timmar om dagen lägger du på att rensa hängrännor och köra släp till tippen? 


    Som någon skriver kan förändringarna vara klimakterie/förklimakterie, men givetvis hänvisar man aldrig till hormoner i ett gräl eller när hon försöker tala om något för dig. Ta det i så fall i ett neutralt tillfälle, allt annat är bara förminskande. 


    Familjerådgivning kan hjälpa er diskutera. 

    Vad vill du egentligen, att hon ska ta mer eller mindre ansvar för barnens uppfostran? Motsägelsefullt i din text. 


    Ja, hon verkar brista I planering och vara tydlig vad hon vill. Svårt att komma åt, enda tipset jag har är att titta på tex Pinterest ihop men det kanske inte löser allt.

    Har ni helt gemensam ekonomi eller egna fickpengar? Det sistnämnda skulle jag rekommendera, så kan ni ha ett gemensamt sparande men ändå göra egna prioriteringar kring tex uteluncher och privata nöjen. Proportionerna måste ni ju vara överens om från början dock. 

  • Plupp73
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-05-06 15:26:34 följande:
    Fru som ofta är irriterad på mig...

    Här kommer en lång text med många funderingar. Kanske någon kan komma med några bra tips hur jag ska tänka...

    Jag har en fru sen ~ 20 år och två barn ca 10 och 15. 
    Frun närmar sig 50 och har väl alltid haft perioder som är jobbigare, blir ibland deprimerad när det är mörkt och vintrigt och saker går mot henne.

    Vi har väl som många andra svårt att få allt gå ihop. Ofta är det ostädat hemma. Renoveringen har stått stilla. Barn som spelar för mycket datorspel och hamnar i konflikter.  Helger som går åt att skjutsa barn på olika aktiviteter. Våra föräldrar som börjar bli så gamla att deras hälsoproblem påverkar på olika sätt. Kort sagt lite egentid och ett hem som inte är så presentabelt.

    Vi försöker dela på allt som ska göras hemma, men hamnar väl i typiska rollerna att jag gör mer av sakerna som är typiskt "manliga" och min fru gör mer av tvätt och plock. Givetvis vill hon jag ska göra mer av typiskt kvinnliga saker, men det kräver ju isåfall att jag lämnar några uppgifter åt henne (eller inte gör några av sakerna jag gör nu). Mycket av det jag gör säger hon dock att hon inte kan, tex köra sopor på tippen med släpkärran, rensa löv från hängrännor, rensa brunnar, fixa trilskande skrivare och barnens datorer osv. Medan jag "klarar" ganska mycket av de sysslor hon gör, tex tvätta, städa osv (även om hon tycker jag gör det på fel sätt). De manliga sysslorna är mer spridda och varierande, så tar man någon av dem så går det inte jämföra med tex tvätta som man gör varje dag. Men sammantaget är det mycket. Mat, disk och aktiviteter / skjutsningar kring barn gör vi ganska jämnt, snarare att jag gör mer eftersom jag oftare jobbar hemifrån.

    Vi bråkar också över uppfostran av barnen, där hon tycker jag är för slapphänt med dataspelande och tv tittande. Hon har dock lagt helt på mig att försöka ställa in skärmtider och begränsningar av datorerna vilket leder till att barnen alltid kommer till mig och frågar om de får mer tid på datorn eller se / ladda ned något, det är då rätt lätt att klaga på besluten eller varför datorn inte är inställd så att de kommer när det är matdags.

    Men dessa "bråk" är väl rätt normala att man har. Jag har dock under ett par års tid märkt att de eskalerat i storlek ganska periodiskt. Tidigare har min fru varit irriterad någon dag i samband med / innan mens. Men nu tycker jag detta sammanfaller med de ibland 2 veckor långa löpor av kraftig irritation / aggressivitet som inte riktigt funnits i förhållandet förut. Jag kan säga att jag är inte ensam om att uppmärksamma detta, även barnen och andra i vår närhet har kommenterat att "mamma" ofta är arg.

    När jag tar upp detta, att jag läst att många som har PMS kan prata om det, kanske till och med söka hjälp - även att jag kan vara med och lära mig hur detta ska hanteras - så viftar hon bort det och säger att det inte alls är så utan att hon är irriterad pga mitt beteende och att jag ska försöka hitta att felet ligger hos henne. Jag är helt medveten om att jag säkert också är del i dessa "bråk". Jag tror garanterat att jag kan ändra mitt beteende så att det hjälper. Problemet är att när hon inte är arg så vill hon inte kännas vid att hon varit det och när hon är i sin arga period så öser hon över mig att hon ångrar att hon inte separerat, flyttat, sett till att vi renoverat, städat, gjort upp med relationer till svärföräldrar och föräldrar osv - dvs ältar saker som redan hänt.

    Ofta kopplas det till att hon tycker jag gjort felaktiga val. Sen har hon nog rätt till viss del, vi båda är rätt envisa och hon brukar oftare låta mig föreslå eller välja än att själv ta initiativ. Hon orkar sällan göra egen "research" inför renoveringar, semesterresor osv utan vill gärna välja nåt snabbt, ofta blir det jag som föreslår ett par konkreta alternativ som hon ganska ofta nappar på och tycker är ok där och då, men då eftersom jag i någon mån valt så går det bra att kritisera och säga att jag gjorde dåliga val, har dålig smak osv. Ofta tror hon att jag kan förstå vad hon vill, istället för att säga det. Jag har försökt säga att om hon verkligen vill resa till något specifikt ställe, eller om det är något i huset som hon vill få fixat direkt så kan vi göra det. Men då måste det vara tydligt.  Om vi har så olika smak och inte kan komma överens så kunde ju en lösning vara att hon bestämde och drev igenom tex hur matrummet ska se ut och jag fick bestämma över vardagsrummet. Att tycka att hela nedervåningen behöver renoveras och att det vore trevligt att åka på en skön semester men inte bli specifik gör att det antingen rinner ut i sanden eller blir det jag föreslår. Om drömmen är att resa till Karibien så kan vi spara ihop och göra det om ett eller två år. Om det är jätteviktigt att måla om vardagsrummet i kaffefärg så går det att göra. Men man måste vara specifik och börja med bara en sak som går att uppfylla med de resurser man har.

    Hade vi haft högre löner hade vi kunnat leja bort renovering, städning osv. Men även här har vi en ständig diskussion. Hon tycker jag är snål och att vi både skulle kunna resa mer och köpa tjänster. Samtidigt går pengarna varje månad åt, hon lägger nog dessutom mer på luncher, shopping och nöjen än vad jag gör. Om man tex la 2 veckor på sommarsemestern att gemensamt renovera/måla om ett rum, eller om man bestämde att ta matlåda ett par dar i veckan för att spara ihop till en semester eller pengar att renovera något. Men hon tycker inte vi som har så bra löner ska behöva snåla så, våra kompisar har ju råd att både resa och köpa renovering. Man kan väl tillägga att vi har bra jobb och löner, men på den normala skalan där vi har några kompisar som troligen tjänar rejält mycket bättre. Det är också lätt att se andras resor och renoveringar, men missa det som de snålar in på eller om de lägger massor av tid på sitt jobb för att få den där högre lönen.

    Tyvärr blir detta en ond cirkel. När hon skäller på mig och säger att "allt" är mitt fel så ökar ju inte min vilja att vara hänsynsfull och hjälpa till lite extra när hon har det jobbigt. Jag försöker, men det är svårt när man hela tiden får skit för allt.

    Hon har rätt i att jag nog klagar på att hon är arg eller sur (eller deppad) - men jag har sagt att om hon säger att "jag känner mig väldigt nere" eller "jag är på jäkligt dåligt humör men det är inte du,  jag behöver bara få vara själv" så skulle det vara lättare för mig att täcka upp. Istället säger hon att jag är en idiot och att jag är dum. 

    Hon själv är rätt passiv med "större" insatser (hon är jättebra på att hålla koll på barnens läxor, kläder, sporter osv) - men att tex åka till röda korset eller återvinningen med gamla kläder eller städa i köksskåpen orkar hon inte "då hemmet ändå ser ut som skit så det är ingen ide". Renovering vill hon prata om de stora penseldragen, på nån slags visionsnivå, men det är svårt att bli konkret. Hon vill gärna åka till mio eller bauhaus för att kolla på tapeter eller möbler, men att tömma rummet inför renovering, köpa spackel osv som måste göras innan man tapetserar vill hon inte, det är inte intressant - är det ens nödvändigt frågar hon ibland när jag tex har spacklat en vägg innan den ska målas. Du ska bara krångla till allt säger hon, det är säkert ingen annan som gör så!

    Jag har börjat hamna i läget att jag gör saker när hon är borta. Ska jag städa så gör jag det på lunchen. För gör jag det när hon är hemma så klagar hon på hur jag gör och att jag borde göra nåt annat istället. Varför dammsuger du köket, det är ju övervåningen som måste dammsugas?!? Varför städar du garderoben, det är ju barnens vinterkläder i hallen som måste sorteras!?!

    Renovering känns väldigt långt bort eftersom det blir så stort bråk om allt, allt jag gör ifrågasätts.

    Jag har föreslagit flera gånger att gå och prata med en familjerådgivare, men hon säger att då får jag gå själv för det är jag som har problem.

    Frågan är. Vad ska jag göra. Hoppas detta går över på nåt år och bita ihop? Separera? Gå själv och prata med någon? 

    Det börjar ju kännas som vi redan glidit ifrån varandra, finns nåt att komma tillbaka till? Men samtidigt har vi kunnat göra mycket roligt ihop och jag skulle helst hålla ihop familjen. Men utan alla bråk.

    Hur gör ni kvinnor som har humörsvängningar vid PMS? 

    Ålders och instagramkrisen, att "alla" andra har finare hem och åker på flashigare resor? Och att när man fyller 50 kanske inte har ett perfekt hem.

    Hur gör ni för att landa med er partner hur prioritera vad som ni ska göra i närtid med den tid och ekonomi som finns?

    Men framförallt är det att inte hamna i dessa bråk och skrik och gråt.


    En sak som man kan göra som par år följande:
    1. Gör så mycket ni kan tillsammans av göromålen ni har. Plocka i köket, diska, plocka disk tillsammans. Plocka tvätt tillsammans.
    2. Skriv upp tre saker vardera som ni önskar att den andra kan göra för er och som skulle göra er glada. Det skall vara helt konkreta saker, inte "bli mer positiv", "bli lite mindre kvällstrött" utan saker som kan noteras tydligt. Det kan vara: "att en dag i veckan ta disken så att jag kan vila, föreslå sex en dag/vecka, skriva ett gulligt sms varje morgon, laga en middag varje helg.... etc etc. 

    Jag skulle inte våga vifta bort hela hennes mående med att det bara är hormoner och klimakteriet.
  • Anonym (i)

    Jag ser ingenting i din text av något som inte skulle kunna lösas.

    Jag tror du, ni, stirrat er blinda på den gör si och den går så. Din hustru mår inte bra psykiskt och vad det kan bero på exakt det vet såklart inte jag, men det är inte alla de här sakerna du anger.

    Från din text ser jag att du försöker praktiskt sätt lösa de här situationerna, men de löses inte då det i realitet inte är av praktisk natur. Istället går det bara runt, runt. 

    Ni står inte varandra känslomässigt, sårbart nära. Hon på sitt vis. Du på ditt. Det här är inte bara ditt problem. 

    Jag har också tyvärr fått samma svar du fått  när jag föreslog parterapi. 

    Det gick så långt att jag kände jag hade inget annat väl än lämna. Det var när vi var ifrån varandra vi hittade tillbaka till varandra igen, men det var då pga att han förändrades, det valet var inte självklart först utan tog sitt tag, vi fick ta vårt tag, innan vi gick in i det igen. Det jag kan se hände var att vi vågade bli mer mänskliga igen, mer sårbara, mer i kontakt med varandra igen, och de nya vi blev passade perfekt ihop. 

    Hon påminner mig lite grann om honom från perfektionist-tiden, men också om mig själv när jag blev passiv i beslut. Jag hade innan sett fram emot att tex renovera med honom (jag är rätt bra på det, gjort det förr), men förstod rätt tidigt att vårt sk samarbete kring det skulle inte gå då hans perfektioniståndra fullständigt exploderade, tog över, och sedan efter en stund jag gett upp och gått iväg kunde han hitta mig och fråga vart jag blev av. Så alla de här hemprojekten som jag trodde skulle bli ett "vi" till "vårt" hem blev istället han och hans hem, jag kände mig mest i vägen. 

    Hon låter lite aggressiv också i hur hon "pratar" till era barn, och det är också ett tecken, ovanpå allt det andra, att hon inte har samma kontroll längre. Innan min man blev utmattad märkte jag hur han blev mycket mer lättirriterad, aggressiv, det var efter en sådan incident, när jag kände en till sak blivit passerad av honom, när jag satte ner foten. Då han fattade allvaret, men då trodde vi det var för sent (för att rädda oss). 

    Jag vet inte vad du ska göra för att få henne till parterapi, eller få henne att öppna upp sig på ett annat plan. Du kan själv försöka bli mer sårbar, bryta mönstret utan att där och då lägga på mer stress, press på henne, inga allvarliga diskussioner där ni ska diskutera era problem, utan bara våga vara lite sårbar själv, försöka få till en annan riktning. Det var där iaf jag känner att vi tappade varandra innan, att jag byggde min mur, var mycket "inåt" som han säger, men han mycket praktisk, "ta över", och hans mur blev irritation, där var en mur, helt klart, annars med. Vi älskade varandra, men vi kom in i fel roller och stannade i dem för länge. Idag har vi växt av det och har det bra :) Kan vi, kan ni. 

  • Tow2Mater

    Att hon öser över dig att hon ångrar att hon inte separerat och flyttat, och skrika att du är en idiot är del av psykisk misshandel. Och verkar anse allt är ditt fel.

    Manscentrum erbjuder samtalsstöd för män;  Vi erbjuder samtalshjälp för att klarlägga, bearbeta och finna lösningar på känslomässiga och praktiska problem i livets olika skeden

    www.manscentrum.se/

Svar på tråden Fru som ofta är irriterad på mig...